فانتزی جنسی چیست و چه تاثیری در رابطه دارد؟

تمایلات جنسی جنبه مهمی از کیفیت زندگی است و فانتزی‌های جنسی بخشی طبیعی از تمایلات جنسی انسان را تشکیل می‌دهد. فانتزی جنسی یک تصویر یا فکر بوده که قادر به ایجاد تاثیر در رابطه جنسی یا برانگیختگی جنسی است. چرخه رابطه جنسی در بزرگسالان از هفت جزء تشکیل شده است: هویت جنسیتی، گرایش، قصد، میل، انگیختگی، ارگاسم و رضایت عاطفی است. هویت جنسی، جهت‌گیری و قصد، هویت جنسی را تشکیل می‌دهند، در حالی که میل، برانگیختگی و ارگاسم اجزای عملکرد جنسی هستند. تأثیر متقابل شش مؤلفه اول به رضایت عاطفی کمک می‌کند. فانتزی‌های جنسی در این چرخه بسیار موثر بوده و گاهی منجر به ارتقای کیفیت رابطه عاطفی شده و گاهی نیز باعث از بین بردن آن می‌شود.

فهرست مطالب

فانتزی جنسی چیست؟

فانتزی جنسی یک تصویر ذهنی یا الگوی فکری است که تمایلات جنسی فرد را تحریک می‌کند و می‌تواند برانگیختگی جنسی را ایجاد یا تقویت کند. یک فانتزی جنسی توسط تخیل یا حافظه فرد ایجاد شده و ممکن است به طور مستقل یا با تحریک بیرونی مانند ادبیات وابسته به عشق شهوانی یا پورنوگرافی، یک شی فیزیکی یا کشش جنسی به شخص دیگر ایجاد شود. هر چیزی که ممکن است منجر به تحریک جنسی شود، یک فانتزی جنسی نیز ایجاد می‌کند، و تحریک جنسی به نوبه خود باعث تخیلات شود.

تنها به این دلیل که یک فرد فانتزی جنسی دارد به این معنی نیست که علاقه‌مند به انجام آن است. بخشی از یک فانتزی، کشف علاقه، کنجکاوی، حتی یک دافعه یا تنفر است. اگر کسی در مورد یک عمل جنسی بشنود و باعث ایجاد انزجار در فرد شود، ممکن است به طور کامل آن‌چه را که شنیده است نادیده نگیرد؛ بلکه احتمال دارد از طریق داستان یا سناریویی که در آن عمل مورد انزجار انجام می‌شود، خود را تخلیه کنند. این امر تا حدی برای تأیید این است که آن‌ها هیچ علاقه‌ای به چنین عمل جنسی ندارند و یا برای آن انجام می‌شود تا دیگران را در مورد اغوا کنندگی آن درک کنند.

فانتزی جنسی چیست؟

دلایل ایجاد فانتزی جنسی

سناریوهای تخیلات جنسی بین افراد بسیار متفاوت بوده و تحت تأثیر تمایلات و تجربیات شخصی است و می‌تواند از واقعی تا عجیب و غریب متغیر باشد. فانتزی‌ها اغلب برای فرار از محدودیت‌های جنسی واقعی با تصور سناریوهای خطرناک یا غیرقانونی، مانند تجاوز، اخته کردن، یا آدم‌ربایی ایجاد می‌شوند. آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا افراد خود را در نقش‌هایی تصور نمایند که معمولاً ندارند؛ مانند قدرت، پاکی و گناه. فانتزی‌ها تأثیر زیادی بر رفتار جنسی دارند و می‌توانند عاملی برای ارگاسم باشند.

از دلایل اصلی ایجاد فانتزی‌های جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان یک فرار موقت از واقعیت
  • راهی برای بیان و کشف خواسته‌های تابو
  • برای برنامه‌ریزی یا تمرین رابطه‌ای جنسی در آینده
  • برای ایجاد آرامش و یا مقابله با اضطراب

آیا فانتزی جنسی اختلال محسوب می‌شود؟

به طور کلی فانتزی‌های جنسی اختلال نیستند؛ اما برخی از اختلالات جنسی منجر به فانتزی‌هایی می‌شوند که عملکرد فرد را بر هم زده و به دیگران آسیب می‌رساند. 

از جمله فانتزی‌های جنسی این افراد که خطرناک است:

  • زنا با محارم (incest)
  • چشم‌چرانی (voyeurism)
  • پوشیدن لباس جنس مخالف (transvestic fetishism)
  • رابطه جنسی با حیوانات (zoophilia)
  • رابطه جنسی با کودکان (pedophilia)
  • سادیسم یا آزارگری
  • پارافیلیا یا انحراف جنسی
  • مازوخیسم یا آزارخواهی
  • عورت‌نمایی
  • فتیشیسم یا یادگارخواهی

برخی از سوالاتی که به شما در جهت درک بهتر معنای فانتزی‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند، شامل موارد زیر است:

  • آیا فانتزی جنسی شما شکافی را در زندگی جنسی شما پر می‌کند؟
  • آیا می‌خواهید کارهایی را که در فانتزی‌های خود تصور می‌کنید، انجام دهید؟
  • آیا فانتزی‌ها به یک تابو می‌پردازند؟
  • آیا فانتزی‌هایی که دارید مربوط به تثبیت شما در یکی از مراحل رشد روانی-جنسی است؟

تاثیر فانتزی جنسی در رابطه عاطفی

تاثیر فانتزی جنسی در رابطه عاطفی

فانتزی‌های جنسی به طور فزاینده‌ای به عنوان یک مؤلفه ضروری برای یک رابطه سالم در نظر گرفته می‌شوند. بر این اساس، نظریه‌پردازان استدلال کرده اند که می‌توان از خیال‌پردازی‌ها برای تشویق و ترویج لذت جنسی بین شرکا استفاده شود. علاوه بر این، محققان ارتباط مثبتی بین موارد خیال‌پردازی جنسی و افزایش ارگاسم، برانگیختگی و رضایت زندگی پیدا کرده‌اند. خیال‌پردازی جنسی به فرد این امکان را می‌دهد تا خواسته‌هایی را که به طور واقع‌بینانه به دست نمی‌آیند، برآورده کند. به این ترتیب، تخیلات جنسی به عنوان ابزاری برای مبارزه با نارضایتی جنسی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین ممکن است از خیال‌پردازی جنسی برای حل مشکلات رابطه استفاده شود. به عنوان مثال، مشخص شد که زنان حاصل از ازدواج‌های آشفته به طور قابل توجهی بیشتر از زنان متاهل شاد خیال‌پردازی می‌کنند. ایجاد سناریوهای فرضی ممکن است به عنوان یک مکانیسم مقابله‌ای، به ویژه توسط زنان، در مدیریت استرس و ناراحتی استفاده شود.

انواع فانتزی‌های جنسی

فانتزی‌های جنسی در بین زنان و مردان متفاوت است. ادبیات تحقیقی بیان می‌کند که زنان بیشتر به احساسات فیزیکی و عاطفی خود اهمیت می‌دهند، در حالی که مردان تصاویری از چند شریک جنسی را تداعی می‌کنند. زنان همچنین بیشتر احتمال دارد در مورد فردی که سابقه مشترکی با آن‌ها داشته‌اند یا کسانی که می‌خواهند یک رابطه طولانی‌مدت داشته باشند، خیال‌پردازی کنند. از دیدگاه زنانه، خطرات همراهی با چندین شریک مرد بسیار بیشتر از هر گونه مزیت بالقوه است؛ بنابراین جای تعجب نیست که مردان ویژگی‌های فیزیکی خاصی را تجسم می‌کنند. ریشه و هدف آن را می‌توان در تکامل یافت.

از طرفی مردان تمایل دارند در مورد تجربیات جنسی گذشته خیال‌پردازی کنند، در حالی که زنان بیشتر احتمال دارد یک عاشق خیالی یا رابطه جنسی را تداعی کنند که قبلاً تجربه نکرده‌اند. از آن‌جایی که فانتزی‌های مردانه بیشتر بر روی تصاویر بصری و جزئیات آناتومیک صریح تمرکز می‌کنند، مردان بدون توجه به گرایش جنسی، بیشتر به تحریک جنسی بصری و فانتزی‌های مربوط به تماس‌های جنسی گاه به گاه علاقه دارند.

فانتزی‌های جنسی احتمالاً از موضوعات مرتبط با دلبستگی پیروی می‌کنند. افراد با دلبستگی ناایمن و دارای اضطراب، موارد بیشتری از خیال‌پردازی جنسی را گزارش می‌کنند و خود را ضعیف، قابل اعتماد و ناتوان نشان می‌دهند. انواع دلبستگی اجتنابی فانتزی‌هایی را گزارش می‌کنند که در آن‌ها روابط سرد، بی‌احساس و غیرشخصی تلقی می‌شود. به این ترتیب، فانتزی‌های جنسی کارکرد اصلی تحقق اهداف بین فردی را از طریق شیوه بازنمایی ذهنی انجام می‌دهند.

به طور کلی، متداول‌ترین خیال‌پردازی‌ها برای مردان و زنان عبارتند از: زنده کردن یک تجربه جنسی هیجان‌انگیز، تصور رابطه جنسی با شریک فعلی و تصور رابطه جنسی با یک شریک متفاوت. تفاوتی در محبوبیت این سه دسته از فانتزی‌ها وجود ندارد. متداول‌ترین فانتزی‌های بعدی شامل رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی در یک مکان عاشقانه یا مکان عمومی، قدرت جنسی یا مقاومت‌ناپذیری (در حد افراطی سادیسم یا مازوخیسم)، و تجاوز جنسی است.

سخن پایانی

در صورتی که فانتزی جنسی ناسالم به شکل رفتاری اجبارگونه ابراز شود نیاز به روانشناس یا مشاور لازم خواهد شد. در این موارد سکس‌درمانی، زوج‌درمانی و روان‌درمانی فردی می‌توانند مفید واقع شوند. بنیاد روان شناختی ماروم این خدمات را برای شما فراهم می کند.

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

نظر شما درباره فانتزی‌های جنسی چیست؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *