تاثیر خوردن میوه بر افسردگی

در مورد اثرات مواد غذایی بر حال خوب روان پژوهش‌های متعددی انجام شده اما یکی از جدیدترین‌ مقالات در مورد مصرف میوه است. هیچ وقت فکر می‌کردید خوردن یک ماده غذایی در دسترس بتواند تا این حد مفید باشد که شما را از افسردگی نجات دهد؟ آیا خوردن میوه بیشتر می‌تواند افسردگی را از بین ببرد؟

خوردن میوه بر افسردگی چه تاثیری دارد؟

به تازگی پژوهشی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم میوه می‌خورند کمتر احتمال دارد علائم افسردگی و بیشتر احتمال دارد که بهزیستی مثبت را گزارش کنند. همچنین کسانی که از میان وعده‌های فاقد مواد مغذی مانند چیپس استفاده می‌کنند، احتمالاً علائم اضطراب را گزارش می‌کنند.

بر اساس تحقیقات جدید کالج سلامت و علوم زیستی دانشگاه استون، افرادی که به طور مکرر میوه می‌خورند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، احتمالاً سلامت روانی مثبت‌تری دارند و کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را گزارش کنند. از قدیم  در مورد نشاط‌آور بودن برخی مواد خوراکی مانند بستنی شنیده‌ایم. اما اینبار به صورت علمی به بررسی اثرات خوردن میوه پرداخته شده است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که تعداد دفعاتی که میوه می‌خوریم برای سلامت روانی ما مهم‌تر از کل مقداری است که در طول یک هفته مصرف می‌کنیم. همچنین این تیم پژوهشی دریافت، افرادی که تنقلات خوش طعمی مانند چیپس، که مواد مغذی کمی دارند، مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بیشتری از اضطراب را گزارش کنند.

در این مطالعه که در مجله بریتانیایی تغذیه منتشر شد، 428 بزرگسال از سراسر بریتانیا بررسی شدند و رابطه بین مصرف میوه، سبزیجات، میان وعده‌های غذایی شیرین و شور و سلامت روانی آنها را مورد بررسی قرار داد.

پس از در نظر گرفتن عوامل جمعیت شناختی و شیوه زندگی مانند سن، سلامت عمومی و ورزش، این تحقیق نشان داد که مصرف هم میوه غنی از مواد مغذی و هم میان وعده‌های فاقد مواد مغذی با سلامت روانی مرتبط هستند اما هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف سبزیجات و سلامت روانی وجود ندارد. بر اساس این نظرسنجی، هر چه مردم بیشتر میوه می‌خورند، نمره افسردگی کمتر و سلامت روانی بالاتری دارند.

افرادی که به طور مکرر غذاهای خوش طعم و فاقد مواد مغذی (مانند چیپس) می‌خورند، بیشتر احتمال دارد که “نقص‌های ذهنی روزمره شامل فراموش کردن محل قرار دادن وسایل، فراموش کردن هدف از رفتن به اتاق‌های خاص و ناتوانی در بازیابی نام آشنایی را تجربه کنند و بهزیستی ذهنی پایین‌تری را گزارش کنند. تعداد بیشتری از این خطاها، با علائم گزارش شده بالاتر اضطراب، استرس و افسردگی و نمرات بهزیستی روانی پایین‌تر همراه است

هر دو میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و ریز مغذی های ضروری هستند که عملکرد مطلوب مغز را تقویت می‌کنند، اما این مواد مغذی می‌توانند در طول پخت و پز از بین بروند. از آنجایی که ما به احتمال زیاد میوه را خام می‌خوریم، همین مسأله به طور بالقوه می‌تواند تأثیر قوی‌تر آن را بر سلامت روانی ما توضیح دهد. در پایان بدانید تغییر آنچه میان وعده می‌خوریم می‌تواند یک راه بسیار ساده و آسان برای بهبود سلامت روان ما باشد. گاهی برای حل مشکلات راه‌حل‌های بسیار ساده و در دسترسی وجود دارد اما ما با بزرگ دیدن مشکل و تلاش برای پیدا کردن راه‌حل‌های پیچیده‌تر از آنها غافل می‌شویم.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *