رژیم غذایی مدیترانه‌ای به غلبه بر افسردگی کمک می‌کند.

محققان می‌گویند: تغییر رژیم غذایی به یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای به طور قابل توجهی علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد.

افسردگی یک بیماری روانی رایج است که هر ساله تقریباً 1 میلیون استرالیایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مسئله یک عامل خطر مهم برای خودکشی است که علت اصلی مرگ در جوانان است.

جسیکا بیز، محقق دانشکده بهداشت UTS، می‌گوید: این مطالعه اولین کارآزمایی بالینی تصادفی شده برای ارزیابی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر علائم افسردگی می‌باشد.

ما از اینکه افراد چقدر مایل به گرفتن یک رژیم غذایی جدید بودند شگفت زده شدیم. افرادی که در این پژوهش باید رژیم مدیترانه‌ای را رعایت می‌کردند، توانستند رژیم غذایی اصلی خود را تحت راهنمایی یک متخصص تغذیه در مدت زمان کوتاهی تغییر دهند.

این نشان می‌دهد که پزشکان و روانشناسان باید ارجاع افراد افسرده به متخصص تغذیه یا رژیم درمانی را به عنوان یکی از اجزای مهم درمان افسردگی بالینی در نظر بگیرند.

رژیم غذایی مورد استفاده در این مطالعه سرشار از سبزیجات، حبوبات و غلات کامل، ماهی، روغن زیتون و آجیل خام بود.

این مطالعه به حوزه نوظهور روانپزشکی تغذیه، که هدف آن بررسی تأثیر مواد مغذی خاص، غذاها و الگوهای رژیم غذایی بر سلامت روان است کمک می‌کند.

در این پژوهش، تمرکز اصلی بر افزایش کیفیت رژیم غذایی با غذاهای کامل تازه و در عین حال کاهش مصرف غذاهای فست فود، شکر و گوشت قرمز فرآوری شده بود.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا از نظر علمی فکر می‌کنیم غذا بر خلق و خو تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، حدود 90 درصد سروتونین، ماده شیمیایی که به ما کمک می‌کند احساس شادی کنیم، توسط میکروب‌های روده ما در روده ما ساخته می‌شود. شواهد در حال ظهوری وجود دارد که نشان می‌دهد این میکروب‌ها می‌توانند از طریق عصب واگ، که محور روده-مغز نامیده می‌شود، با مغز ارتباط برقرار کنند.

تقریباً 30 درصد از بیماران افسرده به درمان های استاندارد اختلال افسردگی اساسی مانند رفتار درمانی شناختی و داروهای ضد افسردگی پاسخ کافی نمی‌دهند.

تقریباً همه شرکت‌کنندگان این رژیم را ادامه دادند و ماندند،که نشان می‌دهد آن‌ها چقدر این مداخله را موثر، قابل تحمل و ارزشمند دانستند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *