یک مرکز توانبخشی اتیسم، چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

شعار ماه جهانی اتیسم، که از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد بیان شده‌است این است:

آموزش فراگیر و باکیفیت برای همه

و مفهوم این شعار این است که ما با درک کودکن اتیسم و برابری ارائه خدمات برای ان کودکان می‌توانیم جهان بهتری را بسازیم.

  اتیسم یک اختلال نافذ رشدی است، این یعنی در تمام سال‌های زندگی فرد وجود دارد، اما نکته مهم آن است که اگر اتیسم به موقع و زیر سن 5 سال تشخیص داده شود، ارتقا سطح عملکرد توسط فعالیت‌های تیم توانبخشی، موثرتر انجام می‌گیرد تا جایی که کودکی که در جایی از طیف قرار گرفته که نمی‌تواند از خدمات مدارس عادی استفاده کند و باید به مراکز تحصیلی کودکان استثنایی برود، با دریافت خدمات توانبخشی موثر، می‌تواند در مدارس کودکان عادی تحصیل کند و در کنار آن‌ها فعالیت موثر داشته باشد. به همین علت انتخاب یک تیم توانبخشی معتبر بسیار تعیین کننده خواهد بود.

مراکز توانبخشی چه فعالیتی را انجام می‌دهند؟

مراکز توانبخشی به منظور ارتقا عملکردهای کودکان دچار ناتوانی، از جمله کودکان طیف اتیسم، ایجاد شده‌اند. از آن‌جایی که کودکان طیف اتیسم در زمینه‌های مختلفی دچار مشکل می‌شوند و درجات درگیری شدن آن‌ها هم متفاوت است، این نوع از توانبخشی کار فردی نیست و نیازمند تشکیل یک تیم برای مداخله است. این تیم تشکیل شده از: گفتاردرمان، کاردرمان، فیزیوتراپ، روان‌شناس، روان‌پزشک و توانبخش شناختی است، که با همکاری هم سعی برآن دارند تاجای ممکن به افراد طیف اتیسم کمک کنند تا عملکرد آن‌ها را ارتقا ببخشند.

از آن‌جایی که خانواده کودکان طیف اتیسم، نقش مهمی در پرورش و تربیت آن‌ها دارند و به نقل از منابع درصد بالایی از افزایش عملکرد این کودکان با تلاش خانواده و در خانه صورت می‌گیرد، مراکز توانبخشی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، خانواده را هم در نظر می‌گیرند و در واحد آموزش به تربیت مراقبان کارامد برای انجام تمرین‌ها و فعالیت‌های اثر بخش در خانه می‌پردازد. متخصصان با بررسی علائم و نشانه‌ها، تست‌های تاییدشده و معتبر و مشاوره با خانواده، شخص دارای اتیسم را ارزیابی کرده و برای طی کردن مراحل بعدی خانواده را همراهی می‌کنند.

مشاوران تخصصی که در مراکز وجود دارند، در زمينه‌هاي مختلف از جمله آگاهی از علایم و نشانه های این اختلال و مشكلات رفتاری ، ارتباطی، حسی و شناختی افراد دارای اختلال طیف اتیسم ، مشکلات تحصيلي ، شغلی و بلوغ، مشاوره در خصوص فرزند پروری و مشکلات والدین دارای اختلال طیف اتیسم و تشخيص و ارجاع به مراكز تخصصي و … به ارائه خدمات مشغول مي باشند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *