نقش شادی در زندگی انسان چیست؟

شادی یک وضعیت عاطفی است که با احساسات خوشی، رضایت، لذت و تحقق آن مشخص می‌شود. در حالی که شادی تعاریف مختلفی دارد، اغلب به عنوان احساسات مثبت و رضایت از زندگی توصیف می‌شود. نقش شادی در زندگی به تعادل احساسات و رضایت از زندگی مربوط می‌شود.
هر کسی مجموعی از احساسات مثبت و منفی را تجربه می‌کند. شادی اما به طور کلی زمانی‌است که احساسات مثبت نسبت به احساسات منفی بیشتر باشند.
رضایت از زندگی، مربوط به میزان رضایت شما در حوزه‌های مختلف زندگی‌تان از جمله روابط، کار، دستاوردها و چیزهای دیگری که برایتان مهم است، می‌شود.
در ادامه این مقاله به بررسی نقش شادی در زندگی انسان می‌پردازیم.

فهرست مطالب

علائم شادی چیست؟

برخی از علائم کلیدی شادی عبارتند از:

  • زمانی‌که احساس می‌کنید همانطور که دوست دارید زندگی می‌کنید.
  • زمانی‌که احساس می‌کنید که شرایط زندگی شما خوب است.
  • زمانی‌که نسبت به هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، آنچه را که می‌خواهید در زندگی دارید.
  • زمانی که از زندگی‌تان احساس رضایت دارید.
  • زمانی‌که احساسات مثبت شما بیشتر از احساسات منفی‌تان است.

یک نکته مهم که باید به خاطر بسپارید این است که نقش شادی در زندگی به صورت احساس سرخوشی مداوم نیست. بلکه، شادی یک حس کلی از تجربه احساسات مثبت بیشتر از احساسات منفی است.

افراد شاد هنوز هم گهگاه طیف وسیعی از احساسات انسانی – مثل خشم، ناامیدی، کسالت، تنهایی و حتی غم را احساس می‌کنند. اما حتی زمانی که با ناراحتی مواجه می‌شوند، یک حس اساسی خوش‌بینی دارند که اوضاع بهتر خواهد شد، و این باعث می‌شود بتوانند با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است کنار بیایند و دوباره احساس خوشبختی کنند.

معرفی انواع شادی

راه‌های مختلفی برای تفکر درباره شادی وجود دارد. برای مثال ارسطو، فیلسوف یونان باستان، بین دو نوع شادی تمایز قائل شد: هدونیا و اودایمونیا.

  • هدونیا: نوعی شادی است که از لذت ناشی می‌شود. اغلب با انجام کاری که احساس خوبی دارد، مراقبت از خود، برآوردن خواسته‌ها، تجربه لذت و احساس رضایت همراه است.
  • اودایمونیا: این نوع شادی از جستجوی فضیلت و معنا ناشی می‌شود. مؤلفه‌های مهم رفاه از جمله احساس اینکه زندگی شما دارای معنا، ارزش و هدف است. این بیشتر با انجام مسئولیت‌ها، سرمایه گذاری در اهداف بلندمدت، توجه به رفاه دیگران و زندگی بر اساس ایده‌آل‌های شخصی مرتبط است.
چگونه نقش شادی در زندگی را پررنگ کنیم؟

چگونه نقش شادی در زندگی را پررنگ کنیم؟

در حالی‌که برخی افراد به طور طبیعی تمایل دارند شادتر باشند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش نقش شادی در زندگی خود انجام دهید.

  • اهداف درونی‌تان را دنبال کنید: دستیابی به اهدافی که عموما برای دنبال کردن آن‌ها انگیزه دارید، به ویژه اهدافی که بر رشد شخصی و اجتماعی متمرکز هستند، می‌تواند به افزایش نقش شادی در زندگی کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که دنبال کردن این نوع از اهداف با انگیزه درونی شادی را بیشتر از دنبال کردن اهداف بیرونی مانند به دست آوردن پول یا موقعیت می‌تواند افزایش دهد.
  • در لحظه زندگی کنید و از لحظات لذت ببرید: مطالعات نشان داده است که افراد تمایل به کسب درآمد بیش از حد دارند – آن‌‌ها آنقدر روی جمع‌آوری چیزها متمرکز می‌شوند که لذت واقعی از کاری که انجام می‌دهند را از دست می‌دهند. بنابراین، به جای افتادن در تله اندوختن و لذت نبردن، بر تمرین شکرگزاری برای چیزهایی که دارید تمرکز کنید و در حین حرکت از این روند لذت ببرید.
  • افکار منفی‌تان را بازبینی کنید: وقتی دیدید که در یک دیدگاه بدبینانه گیر افتاده‌اید یا در حال تجربه منفی هستید، به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید افکار خود را به روشی مثبت‌تر اصلاح کنید. چارچوب بندی مجدد این ادراکات منفی به معنای نادیده گرفتن بدی‌ها نیست. در عوض، این به معنای تلاش برای نگاه متعادل‌تر و واقع بینانه‌تر به رویدادها است. این به شما امکان می‌دهد متوجه الگوهای تفکر خود شوید و سپس افکار منفی را به چالش بکشید.

تاثیر و اهمیت شادی در زندگی

تحقیقات نشان داده‌اند که شادی می‌تواند نتایج مثبتی را در بسیاری از زمینه‌های مختلف زندگی پیش‌بینی کند.

  • احساسات مثبت باعث افزایش رضایت از زندگی می‌شود.
  • شادی به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای و منابع عاطفی قوی‌تری بسازند.
  • احساسات مثبت با سلامتی و طول عمر بهتر مرتبط هستند.
  • احساسات مثبت تاب‌آوری را افزایش می‌دهند. تاب‌آوری به افراد کمک می‌کند استرس را بهتر مدیریت کنند و در صورت مواجهه با مشکلات، بتوانند از پس مشکلات بربیایند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد شادتر سطوح پایین‌تری از هورمون استرس کورتیزول دارند و این مزایا در طول زمان باقی می‌مانند.
  • افرادی که گزارش می‌دهند وضعیت رفاهی مثبتی دارند، به احتمال زیاد رفتارهای سالمی مانند خوردن میوه و سبزیجات و انجام تمرینات بدنی منظم انجام می‌دهند.
  • شاد بودن ممکن است به شما کمک کند کمتر بیمار شوید. حالات روانی شادتر با افزایش ایمنی مرتبط است.

چگونه یک فرد شادتر باشیم؟

حالا که به اهمیت شاد زیستن و نقش شادی در زندگی پرداختیم، نوبت به آن رسیده تا درباره روش‌های افزایش خنده و شادی در زندگی صحبت کنیم.

به نظر می‌رسد برخی افراد به طور طبیعی پایه بالاتری برای شادی دارند. یک مطالعه در مقیاس بزرگ روی بیش از 2000 دوقلو نشان داد که حدود 50٪ از رضایت کلی از زندگی به دلیل ژنتیک، 10٪ به رویدادهای بیرونی و 40٪ به فعالیت‌های فردی مرتبط است.

بنابراین، اگرچه ممکن است نتوانید «سطح پایه» شادی خود را کنترل کنید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای شادتر کردن و رضایت‌بخش‌تر کردن زندگی‌تان انجام دهید. حتی شادترین افراد هم می‌توانند گهگاهی احساس ناراحتی کنند و شادی چیزی است که همه افراد باید آگاهانه آن را دنبال کنند.

ورزش منظم داشته باشید

در این قسمت از مقاله به نقش شادی در سلامتی انسان می‌پردازیم.

ورزش هم برای بدن و هم برای ذهن شما مفید است. فعالیت بدنی با طیف وسیعی از فواید جسمی و روانی از جمله بهبود خلق و خوی مرتبط است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ورزش منظم ممکن است در دفع علائم افسردگی نقش داشته باشد، اما شواهد همچنین نشان می‌دهد که ممکن است به شادتر کردن افراد نیز کمک کند.

در یک تحلیل از تحقیقات گذشته در مورد ارتباط بین فعالیت بدنی و شادی، محققان یک پیوند مثبت ثابت پیدا کردند.

حتی کمی ورزش باعث افزایش شادی می‌شود – افرادی که حداقل 10 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشتند یا فقط یک بار در هفته ورزش می‌کردند نسبت به افرادی که هرگز ورزش نمی‌کردند سطح شادی بیشتری داشتند.

قدردان باشید

در یک مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که هر شب قبل از خواب به مدت 10 تا 20 دقیقه در تمرین نوشتن شرکت کنند. نتایج نشان داد افرادی که در مورد قدردانی نوشته بودند، احساسات مثبت را افزایش دادند، شادی ذهنی را افزایش دادند و رضایت از زندگی را بهبود بخشیدند.

همانطور که نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند، نوشتن لیست شکرگذاری راهی نسبتا آسان، مقرون به صرفه، ساده و دلپذیر برای تقویت خلق و خوی شماست. سعی کنید هر شب چند دقیقه را به یادداشت کردن یا فکر کردن به چیزهایی در زندگی خود اختصاص دهید که برای آن‌ها سپاس‌گزار هستید.

یک هدف برای خودتان پیدا کنید

تحقیقات نشان داده است که افرادی که احساس می‌کنند هدفی دارند، رفاه بهتری دارند و احساس رضایت بیشتری دارند. احساس هدف شامل این است که زندگی خود را دارای اهداف، جهت و معنا بدانیم. ممکن است با ترویج رفتارهای سالم‌تر به بهبود شادی کمک کند.

برخی از کارهایی که می‌توانید برای کمک به یافتن حس هدف انجام دهید عبارتند از:

  1. علایق و استعدادهای خود را کشف کنید.
  2. درگیر اهداف اجتماعی و نوع دوستانه باشید.
  3. برای رسیدگی به بی‌عدالتی‌ها تلاش کنید.
  4. به دنبال چیزهای جدیدی باشید که ممکن است بخواهید درباره آن‌ها بیشتر بدانید.

این احساس هدف تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، اما همچنین چیزی است که می‌توانید آن را پرورش دهید. این شامل یافتن هدفی است که عمیقاً به آن اهمیت می‌دهید و شما را به انجام اقدامات سازنده و مثبت به منظور تلاش برای رسیدن به آن هدف سوق می‌دهد.

چالش‌های یافتن اهمیت شاد بودن

در حالی که جستجوی خوشبختی و شادی مهم است، مواقعی وجود دارد که رضایت از زندگی کم می‌شود. برخی از چالش‌هایی که باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

ارزش دادن به چیزهای اشتباه

ممکن است پول نتواند خوشبختی را بخرد، اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد خرج کردن پول برای چیزهایی مانند تجربیات می‌تواند شما را شادتر از خرج کردن آن برای دارایی‌های مادی کند.

برای مثال، یک مطالعه نشان داد که خرج کردن پول برای چیزهایی که باعث خرید زمان می شود – مانند خرج کردن پول برای خدمات صرفه جویی در زمان – می تواند شادی و رضایت از زندگی را افزایش دهد.

به جای ارزش‌گذاری بیش از حد چیزهایی مانند پول، موقعیت یا دارایی‌های مادی، دنبال کردن اهدافی که منجر به وقت آزاد بیشتر یا تجربیات لذت بخش می‌شود، منجر به احساس شادی درونی بیشتری می‌شود.

به دنبال حمایت اجتماعی نیستیم

حمایت اجتماعی به معنای داشتن دوستان و عزیزانی است که می‌توانید برای حمایت به آن‌ها مراجعه کنید. تحقیقات نشان داده است که حمایت اجتماعی درک شده نقش مهمی در بهزیستی ذهنی دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که درک حمایت اجتماعی مسئول 43 درصد از سطح شادی یک فرد است. این آمار نشان‌دهنده نقش شادی در زندگی انسان است.

لازم به یادآوری است که وقتی صحبت از حمایت اجتماعی می‌شود، کیفیت مهمتر از کمیت است. داشتن تنها چند دوست بسیار صمیمی و قابل اعتماد، تأثیر بیشتری بر خوشبختی کلی شما خواهد داشت تا داشتن بسیاری از آشنایان معمولی.

چالش‌های یافتن اهمیت شاد بودن

فکر کردن به اهمیت شاد زیستن به عنوان نقطه پایان

شادی هدفی نیست که بتوانید به سادگی به آن برسید و آن را تمام کنید. این یک پیگیری دائمی است که مستلزم پرورش مستمر است.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که برای شادی بیشتر ارزش قائل هستند، کمترین احساس رضایت را از زندگی خود دارند. اساساً، شادی به چنان هدف والایی برای این‌ها تبدیل می‌شود که عملاً دست نیافتنی می‌شود.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند: «ارزش دادن به شادی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا هرچه افراد برای شادی ارزش بیشتری قائل شوند، احتمال ناامیدی آن‌ها بیشتر می‌شود».

شاید درست این باشد که چیزی را به عنوان «شادی» هدف خود قرار ندهید. در عوض، بر ساختن و پرورش آن نوع زندگی و روابطی تمرکز کنید که رضایت را در زندگی شما به ارمغان می آورد.

همچنین مهم است که در نظر داشته باشید که شادی را شخصاً چگونه تعریف می‌کنید. خوشبختی یک اصطلاح گسترده است که برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. به جای اینکه به شادی به عنوان نقطه پایانی نگاه کنید، فکر کردن به معنای واقعی شادی برای شما و سپس کار روی چیزهای کوچکی که به شما کمک می‌کند شادتر شوید، می‌تواند مفیدتر باشد.

روش‌های یافتن نقش شادی در زندگی

  • همیشه در حال پیشرفت باشید: چه چیزی ما را خوشحال می‌کند: به دست آوردن آنچه می‌خواهیم یا داشتن آنچه می‌خواهیم؟ معمولا پویایی شادی‌آور تر از ایستایی است و تلاش برای بدست‌آوردن نسبت به داشتن آن چیز بدون تلاش حس بهتری به انسان می‌دهد. اگر می خواهید خوشبختی را در زندگی خود دنبال کنید یا مثبت اندیش باشید، بدانید که همیشه این احتمال وجود دارد که رویدادهای شادی در گوشه و کنار در انتظار شما باشد. و اگر حوصله انتظار ندارید – بیرون بروید و کاری شاد کنید. همانطور که نقل قول از آبراهام لینکلن می‌گوید: “بهترین راه برای پیش بینی آینده، ایجاد آن است.”
  • اطراف خود را با افراد شاد احاطه کنید: مطالعه‌ای در سال 2008 بر روی داده‌های مطالعه قلب فرامینگهام انجام شده در فرامینگهام، ماساچوست، 4739 نفر را از سال 1983 تا 2003 برای پاسخ به یک سوال جالب گزارش کرد: آیا شادی ما به سطح شادی افراد اطرافمان بستگی دارد؟ به طرز شگفت انگیزی، نتایج مطالعه نشان داد که دقیقاً همین طور است. افرادی که با افراد شاد احاطه شده‌اند، در آینده بیشتر خوشحال می‌شوند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که این تأثیر، نتیجه گسترش شادی است، نه فقط یک عامل از افراد شاد که تمایل به معاشرت با یکدیگر دارند. تا جایی که امکان دارد اطراف خود را با افراد شاد احاطه کنید، زیرا احتمال اینکه شادی آن‌ها به شما هم سرایت کند بسیار زیاد است.
  • خاطرات مثبت را به یاد آورید: صرفاً فکر کردن به زمانی از زندگی‌تان که در آن بر یک چالش غلبه کرده‌اید یا به زمانی که تجربه‌ای مهم از زندگی را پشت سر گذاشته‌اید که شما را به سمت بهتر شدن تغییر داده است، می‌تواند در تقویت خلق و خوی شما و در نتیجه شادی شما مؤثر باشد. .
  • اهداف جمعی یا خود تعالی: مطالعه‌ای در سال 2019 در کره جنوبی نشان داد که پاسخ‌دهندگانی که معنویت را در اولویت قرار می‌دهند بیشترین احتمال شادی را دارند و پس از آن کسانی که برای روابط اجتماعی ارزش قائل هستند (دوستان، خانواده، همسایگان). افرادی که بیشترین وزن را روی دستاوردهای بیرونی (پول، تحصیل، کار، اوقات فراغت) می‌گذارند، کمترین احتمال شادی را داشتند.

سخن پایانی

واضح است که آنچه شما را خوشحال می‌کند ممکن است به شرایط زندگی شما و محرک‌های بیرونی وابسته باشد، اما با این حال، موضوع رایج این است که شادی همیشه در حال تغییر است و میزان شادی شما همیشه می‌تواند افزایش یابد. اگر واقعاً می‌خواهید فرد شادی باشید، خود را با مثبت‌اندیشی احاطه کنید و سعی کنید عواملی که باعث ناراحتی شما می‌شوند را برطرف کنید. ماروم روزهای شادی را برایتان آرزومند است.

معرفی نویسنده: شقایق آتشگاهی

معرفی نویسنده: شقایق آتشگاهی

کارشناسی روانشناسیم رو از دانشگاه بیرجند گرفتم و با سهمیه استعداد درخشان الان دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند هستم.
از وقتی خودم رو شناختم، دغدغه‌م کمک به حالِ خوب آدم‌ها بوده، برای همین روانشناسی رو انتخاب کردم و هم‌مسیر ماروم شدم‌‌. امیدوارم شما هم با همراهی ما حال خوب و آروم رو تجربه کنید...

نقش شادی در زندگی انسان چیست؟ چگونه می‌توان به اهمیت شادی و خنده پی برد؟ با ماروم از تجربیات خود صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *