اضافه بار شناختی چگونه رخ می‌دهد؟

تصور کنید تب‌های زیادی روی صفحه لپ‌تاپ شما باز است و تلفن همراهتان زنگ می‌خورد از طرفی باید تکالیف دیگرتان را هم انجام دهید ابتدا به سراغ کدامشان می‌روید؟

ما در زندگی مدرن، در برابر رگبار اطلاعات قرار گرفته‌ایم و این موضوع می‌تواند برای مغز ما اضافه‌بار به وجود بیاورد. دانیل جی لویتین برجسته‌ترین عصب‌شناس این حوزه می‌گوید: اضافه‌بار اطلاعات از بلاتکلیفی انسان برای اولویت‌بندی کارها و فعالیت‌ها سرچشمه می‌گیرد.

این ناتوانی در اولویت بندی سیستم طبقه‌بندی ادراکی مارا تخریب می‌کند و باعث استرس می‌شود. در نهایت مغز در یک حالت حواس‌پرتی داِئمی قرار می‌گیرد. و این حواس‌پرتی در جریان اطلاعاتی که به صورت مداوم به مغز ما وارد می‌شود توسعه می‌یابد.

بر اساس کار لویتین، اضافه بار شناختی، اثرات فیزیولوژیکی جدی بر مغز دارد. از آن‌جایی که انجام چندوظیفه‌ همراه با هم «تولید هورمون استرس کورتیزول و همچنین هورمون ستیز یا گریز آدرنالین را افزایش می‌دهد»، اطلاعات زیادی به صورت همزمان در مغز بارگزاری می‌شود و بیش‌از حد تحریک می‌شود.

علاوه بر عواقب عصبی ناشی از بار اطلاعات اضافی، اثرات روانی نیز به همان اندازه شدید است. لویتین این را زمانی توضیح داد که گفت: انجام چند کار به صورت همزمان مغز را به آنسوی مرز خستگی بیش‌از حد و حالت تهی‌شده‌ای وارد می‌کند. در نتیجه‌ی ورود به این حالت، تصمیم‌گیری‌های ما مختل می‌شود و ممکن است در هنگام تصمیم‌گیری‌های بسیار مهم اشتباه عمل کنیم.

ذهن دارای ظرفیت محدود شناختی است وقتی اطلاعات زیادی را به آن وارد می‌کنیم اضافه‌بار شناختی رخ می‌دهد.

۴ تکنیک‌ برای کنترل بهتر اضافه‌بار شناختی

  1. از سازماندهی و طبقه‌بندی برنامه‌هایتان استفاده کنید: آن‌ها را در دفترچه یادداشتی به ترتیب اولویت بنویسید و پیش ببرید تا مغزتان به طور کلی به آن‌ها آگاه باشد و اگر به فعالیت‌های کم اهمیت‌تر نرسیدید استرس کمتری را تحمل کنید.
  2. صبح‌ها تصمیم بگیریدهنگامی که خواب کافی داشته‌اید و بیدار می‌شوید ذهن شما تازه شروع به فعالیت کرده است و پر انرژی است پس این زمان بهترین زمان برای گرفتن تصمیمات مهمتان است.
  3. محیط اطرافتان را تمیز و مرتب نگه‌دارید: با این کار حواستان به محرک‌های اضافه محیطی پرت نمی‌شود و باری اضافه بر اطلاعات دیگر وارد نمی‌شود.
  4. از انجام همزمان کارها اجتناب کنید: چرا که باعث می‌شود ذخیره گلوکز مغز کاهش پیدا کند  و خستگی مفرط مغز را ایجاد کند. بهتر است تک تک و با ایجاد فواصل استراحت آن‌هارا انجام دهید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *