آیا استفاده بیش‌ از حد از تلفن‌ همراه باعث کاهش هوش می‌شود؟

در عصر حاضر، مخصوصا پس از همه‌گیری کرونا که بخش زیادی از کارهای ما مجازی شد، تکنولوژی و از همه‌ی آن‌ها رایج‌تر تلفن‌ همراه، جریان زندگی ما را بدست گرفته‌است؛ وقت آن است که در این مقاله از ماروم به بررسی معایب و مزایای آن بپردازیم تا اگر هم تصمیم به استفاده زیاد از آن‌ها داریم؛ با آگاهی از اثراتی که بر ما می‌گذارد آن‌را انتخاب کنیم.

طبق پژوهشی که چندی پیش انجام شد، تاثیر تلفن همراه بر توانایی‌های شناختی ما بررسی شده‌است. در این تحقیق و در طی سه آزمایش و با فاصله زمانی یک هفته، تاثیر استفاده از گوشی‌ بر عملکرد مغز و توانایی‌های شناختی ما بررسی شده‌است.

این بررسی‌ها نشان داده‌است که افراد به صورت میانگین پنج ساعت از روز را و تقریبا یک سوم زمان بیداریشان را در گوشی‌ها سپری می‌کنند و بخش عظیمی از آن صرف شبکه‌های اجتماعی و چت می‌شود.

نتایج بدست آمده نشان‌داده است که استفاده زیاد از گوش‌های همراه می‌تواند به حل مسئله و تفکر نقادانه‌ی ما آسیب برساند. استفاده بی‌رویه از تلفن همراه هم‌چنین باعث می‌شود که ما در درک معناها ضعیف‌تر عمل‌ کنیم که این امر می‌تواند باعث آن شود که ما راحت‌تر گول شایعات و تبلیغات مجازی را بخوریم.

سایر نتایج این تحقیقات نشان داده‌اند که گوشی‌های هوشمند توانایی ما را در به تعویق انداختن لذات کاهش می‌دهند و این باعث می‌شود ما نتوانیم هر لذتی را اعم از غذا و یا هر ارتباطی را فورا و در لحظه بخواهیم و نتوانیم آن را به تعویق بیاندازیم. 

خوب است که به سخن فذوید اشاره کنیم آن‌جا که می‌گوید: رشد توانایی به تعویق انداختن لذت است. چیزی که با استفاده بی‌رویه از گوشی تا حدودی ناپدید می‌شود.

چرا توانایی‌های شناختی با استفاده بی‌رویه از تلفن همراه کاهش می‌یابد؟‌

دلیل این کاهش در توانایی‌ها و کارکردهای شناختی ما به کم شدن انعطاف‌پذیری عصبی مغز که اصطلاح علمی آن نوروپلاستیسیتی است. در واقع استفاده بی‌رویه از گوشی‌ها باعث آن می‌شود که مغز ما انعطاف‌پذیری عصبی کم‌تری داشته باشد و همین امر باعث عملکرد ضعیف‌تر آن می‌شود.

البته هنوز جای نگرانی نیست چون این مطالعات نشان دادند که در صورت کاهش استفاده ما از تلفن‌های هوشمند، این تاثیرات می‌توانند کم‌تر بشود و تا حدی جبران‌پذیرند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *