ترس‌ها و اضطراب‌های رایج در دوران بارداری

بارداری لزوماً زمان آسان و شادی برای همه زنان نیست. به نظر شما ترس‌ و اضطراب‌های رایج در دوران بارداری چه هستند؟ 

مادر باردار دستخوش دگرگونی‌های فیزیکی قابل توجهی می‌شود که از طرق مختلف بر زندگی او تأثیر می‌گذارد. تجربه کمی اضطراب در دوران بارداری طبیعی است. یک زمان پر استرس بارداری زمان شروع تغییر و تحول است که می‌تواند به سوالات و نگرانی‌های زیادی منجر شود. تغییرات هورمونی زیاد که گاهی اوقات مشکلات عاطفی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود برخی از زنان بیشتر مضطرب شوند. علاوه بر این حتی زمانی که بارداری برنامه‌ریزی شده باشد، مادر باردار احتمالاً نگران مسئولیت‌های بزرگ و تغییرات در پیش است. 

در دوران بارداری بسیاری از زنان به دوران کودکی خود و روابط خود با والدین، به ویژه مادرشان فکر می‌کنند. این افکار می‌تواند منبعی برای اضطراب باشد. بنابراین بارداری فرصتی برای کنار آمدن با گذشته و همچنین رشد و آمادگی برای مادر شدن است. بر اساس مطالعات متعدد نسبت بالایی از زنان باردار برای اولین بار گزارش داده‌اند که در طول بارداری دچار ترس شده‌اند. در واقع نگرانی‌های سلامتی در بین زنان باردار بسیار شایع‌تر از جمعیت عادی است. 

منابع نگرانی بسته به اینکه در کدام سه ماهه باشند، متفاوت است.  به عنوان مثال در سه ماهه اول ترس از دست دادن نوزاد بیشتر است. در حالی که در سه ماهه سوم ترس از زایمان افزایش می‌یابد.  اگرچه برخی از زنان بر این باورند که ترس‌هایشان موجه نیست،  برخی دیگر معتقدند که دلیلی موجه برای نگرانی وجود دارد. 

سطح مشخصی از اضطراب می‌تواند مفید باشد زیرا مادر باردار را تشویق می‌کند تا از رفتارهایی که نوزاد را در معرض خطر قرار می‌دهند، اجتناب کند. این ترسهای مادر نشان دهنده‌ی افزایش احساس مسئولیت در مادر است که می‌تواند به وی کمک کند تا برای آمدن کودک برنامه‌ریزی داشته باشد. در نهایت هدف از بین بردن کامل اضطراب در دوران بارداری نیست. بلکه یادگیری نحوه مدیریت آن برای جلوگیری از هر گونه تأثیر منفی و ایجاد اختلالات اضطرابی است.

فهرست مطالب

چه چیزهایی باعث ایجاد اضطراب و ترس در بارداری می‌شود؟

مانند مقالات قبلی ماروم کنار شماست و این بار در کنار مادران باردار با امید اینکه به مادر در این دوران و به جنین در دوران پیش از تولد کمک کند تا آرامش را تجربه کنند. خیلی چیزها می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در مادران باردار شود. در اینجا برخی از رایج‌ترین آنها آمده است:

1) ترس از دست دادن نوزاد یا سالم نبودن نوزاد

این یکی از رایج‌ترین ترس‌هاست. برخی از زنان نگران هستند که بارداری خوب پیش نرود یا کاری انجام دهند که به سلامت کودکشان آسیب برساند. اگر مادر باردار سقط جنین داشته باشد، زایمان زودرس داشته باشد، یا مشکلات بارداری را تجربه کرده باشد نگران است که بدنش نتواند حاملگی را به پایان برساند. همچنین انتظار برای نتایج آزمایش‌هایی که در طول بارداری انجام می‌شود نیز می‌تواند برخی از زنان باردار را عصبی کند. پی بردن به منبع ترس به کاهش اضطراب کمک می‌کند. 

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید اکثریت قریب به اتفاق بارداری‌ها با تولد نوزاد سالم به پایان می‌رسند. برای کاهش اضطراب، مادران باردار می‌توانند ورزش‌های آرام‌سازی را امتحان کنند یا فعالیت‌هایی را انجام دهند که از آن لذت می‌برند تا استرس را کاهش دهند. مادر باردار باید انرژی خود را روی آنچه قابل کنترل است متمرکز کرده و بقیه را رها کند.

2) ترس از عدم بازگشت بدن به شرایط قبل از دوران بارداری

برخی از زنان ممکن است در مورد ظاهر فیزیکی خود نگرانی‌هایی داشته باشند. آنها نگران این هستند که دیگر جذاب نباشند وزن زیادی اضافه کنند یا اندام قبل از بارداری را از دست بدهند. 

بارداری در درجه اول یک تجربه فیزیکی است و ترس از دست دادن کنترل بر تمام این تغییرات سریع بدن برای بسیاری از زنان بسیار ناراحت کننده است. مهم است که با خود مهربان باشید و بپذیرید که بدن شما به زمان برای بازگشت به شرایط پیش از بارداری نیاز دارد. عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی می‌توانند کمک کننده باشند.

3) ترس از زایمان

همه زنان باردار با نزدیک شدن به زمان زایمان کمی مضطرب می‌شوند. حدود 20 درصد از زنان اعتراف می‌کنند که از زایمان می‌ترسند و حدود 6 تا 10 درصد از آنها فوبیای زایمان دارند. 

در طول اولین بارداری اغلب ترس از ناشناخته‌ها و از دست دادن کنترل است که زنان را مضطرب می‌کند. برخی از زنان حتی ترجیح می‌دهند سزارین انجام دهند زیرا احساس می‌کنند کنترل بیشتری بر زایمان دارند. برای بارداری دوم ترس گاهی از یک تجربه بد در اولین زایمان ناشی می‌شود یا با اینکه دفعه اول همه چیز خوب پیش رفته باز هم برخی از عوامل ناشناخته در زایمان دوم یا سوم وجود دارد که می‌تواند برخی از زنان را مضطرب کند. 

به طور کلی زنانی که از زایمان می‌ترسند از درد زایمان می‌ترسند و نگرانند که نتوانند به اندازه کافی آن را تحمل کنند. آنها همچنین می‌ترسند کنترل احساسات خود را از دست بدهند. ترس همچنین می‌تواند با داستان‌های منفی زایمان که از دوستان یا اعضای خانواده شنیده‌اند یا با نمایش‌های دراماتیکی که در تلویزیون دیده می‌شود، تقویت شود. برای مدیریت بهتر ترس از زایمان، یادگیری در مورد روند زایمان و دریافت پاسخ سوالات خود با صحبت با پزشک یا ماما می‌تواند مفید باشد. 

این فرصت خوبی است تا در مورد ترس‌های خود با فردی که به او اعتماد دارید، صحبت کنید. کلاسهای قبل از تولد نیز راه خوبی برای کسب اطلاعات است. انجام تمرینات تجسم و صحبت با مادرانی که تجربه مثبتی داشته‌اند نیز می‌تواند به کاهش ترس از زایمان کمک کند. در نهایت زنانی که از زایمان می‌ترسند باید به خاطر داشته باشند که هیچ راه درست و غلطی برای بچه‌دار شدن وجود ندارد. هر چه باشد مهم است که تمام تلاش خود بکنید.

ترس از زایمان

4) ترس از اینکه مادر خوبی نباشم

بسیاری از والدین نگران هستند که نتوانند از فرزند خود مراقبت کنند یا به اندازه کافی او را دوست نداشته باشند. با این حال آنها می‌توانند با دانستن این موضوع که رابطه والد – کودک با گذراندن وقت با کودکشان به تدریج توسعه می‌یابد، کمی آرام شوند. 

علاوه بر این، مادر قبلاً در طول نه ماه بارداری پیوند خاصی با کودک خود ایجاد کرده است. برخی از مادران باردار ممکن است از غرق شدن در نقش جدید خود به عنوان مادر بترسند. طبیعی است که هر از گاهی چنین احساسی داشته باشید. اگر این نگرانی‌ها را دارید، بخصوص در چند هفته اول از کودک خود به درستی حمایت کنید. یادگیری در مورد شیردهی و مراقبت از نوزاد در دوران بارداری نیز می‌تواند به شما کمک کند که هنگام تولد نوزاد اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

چه زمانی باید به یک متخصص مراجعه کنید؟

در حالی که احساس اضطراب در دوران بارداری طبیعی است اما اگر اضطراب باعث ناراحتی شما می‌شود یا مانع از عملکرد خوب شما می‌شود بسیار مهم است که به دنبال کمک باشید. ممکن است اختلال اضطرابی داشته باشید. اختلالات اضطرابی 5 تا 15 درصد زنان باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

اضطراب در دوران بارداری با علائم افسردگی پس از زایمان همراه است، به همین دلیل است که کمک گرفتن بسیار مهم است. در واقع علائم اضطراب اغلب با علائم افسردگی همراه است. تحقیقات در مورد افسردگی زنان باردار نشان داده حدود 18 درصد در دوران بارداری افسردگی خفیف و 7تا 12 درصد افسردگی متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند. مداخله زود هنگام حل سریع مشکل را آسان‌تر کرده و خطر عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.

اگر علائم زیر را داشتید حتما به متخصص مراجعه کنید:

  • احساس از دست دادن کنترل و وحشت
  • گریه‌های غیر قابل پیش‌بینی و خود به خودی
  • غمگینی، مالیخولیا، عصبانیت طاقت‌فرسا، ناامیدی و تحریک پذیری عمومی
  • اختلالات خواب
  • مشکل در تمرکز و بی قراری
  • احساس بی‌کفایتی به عنوان یک مادر آینده و تمایل به تحقیر خود
  • نگرانی بیش از حد در مورد سلامت کودک یا سلامت خود

احساس اضطراب در دوران بارداری طبیعی است. شایع‌ترین ترس‌ها، مربوط به زایمان، سلامت نوزاد و توانایی مراقبت از نوزاد است. اگر اضطراب شما باعث ناراحتی قابل توجه شما می‌شود یا مانع از عملکرد شما می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

استرس دوران بارداری در کرونا

مدیریت سطح استرس در بارداری در دوران پاندمی کرونا

بارداری حتی در شرایط عادی می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای منبع استرس و اضطراب برای زنان باشد. با وضعیت فعلی کووید 19 این استرس می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. در اینجا چند توصیه برای پشت سر گذاشتن این دوران سخت وجود دارد. در حال حاضر احساس استرس برای زنان باردار طبیعی است. عدم اطمینان پیرامون این ویروس و اقدامات فاصله گذاری اجتماعی که اعمال شده است، ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. نظارت بر بارداری به طور قابل توجهی تغییراتی داشته و وضعیت فعلی دستورالعمل‌ها عاملی برای افزایش سطح استرس است. در مورد کووید 19 برای مادر تازگی، غیر منتظره بودن، احساس عدم کنترل و احساس تهدید تجربه می‌شود. با این حال می‌توان کنار آمدن با این استرس را یاد گرفت.

مدیریت افکار استرس‌زا

  • جدا کردن مسائل واقعی ( چه کسی در طول زایمان من از فرزندان دیگرم مراقبت خواهد کرد؟) از نگرانی‌های بی اساس ( اگر کووید گرفتم و آن را به نوزادم منتقل کنم چه می‌شود؟) برای رسیدن به این هدف به سوالات زیر پاسخ دهید:
  1. آیا این ترس مبتنی بر واقعیت است”؟
  2. چقدر احتمال دارد که این ترس واقعی شود؟
  3. آیا این نگرانی به من کمک می‌کند تا راه حلی برای یک مشکل پیدا کنم یا من را فلج می‌کند؟
  • اگر با یک موضوع مشخص سروکار دارید، آن را به مراحلی تقسیم کنید. اولین کاری که برای حل این مشکل باید انجام دهم چیست؟ سپس به سراغ تجزیه و تحلیل گزینه‌ها از جمله مزایا و معایب آنها بروید. این به شما کمک می‌کند تا راه حل مناسب را پیدا کنید، در حالی که احساس کنترل دارید. با این حال اگر این نگرانی‌ها بی اساس به نظر می‌رسند، افکار خود را تغییر دهید تا آنها را مثبت‌تر کنید. به عنوان مثال به جای اینکه فکر کنید می‌توانم ویروس را مبتلا شوم و آن را به کودکم منتقل کنم به خود بگویید ویروس در حال گردش است، اما من تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای سالم ماندن انجام می‌دهم. نوزاد من نیز سالم به دنیا خواهد آمد. انرژی خود را روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید متمرکز کنید و سعی کنید چیزهایی را که نمی‌توانید کنترل کنید رها کنید. داشتن نگرش مثبت ضروری است. به یاد داشته باشید که می‌توانید استرس خود را مدیریت کنید. اگر نیاز به قانع کننده دارید فقط به موقعیت‌های دشوار دیگر که با موفقیت مدیریت کرده‌اید فکر کنید.
  • استراتژی دیگر این است که به سه چیز فکر کنید که در طول روز به خوبی پیش رفته‌اند.
  • در نهایت صبور باشید مدیریت استرس نیاز به تمرین دارد. این کاملاً طبیعی است که کمی طول بکشد تا سطح اضطراب شما پایین بیاید. مراقب اضافه بار اطلاعات باشید. مطالعه‌ای نشان داده است افرادی که اخبار منفی را دنبال می‌کنند نسبت به افرادی که پیگیر اخبار خنثی هستند هورمون استرس بیشتری تولید می‌کنند. اطلاعات بیش از حد می‌تواند درک شما از یک تهدید را تشدید کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که فقط یکبار در روز و حداکثر یک ساعت اخبار را تماشا کنید. همچنین باید مطمئن شوید که منابع خبری شما قابل اعتماد و معتبر هستند.
مدیریت افکار استرس زا

استراتژی‌های مدیریت استرس

از بین بردن همه منابع استرس غیر ممکن است. فعالیت‌های خاصی در کاهش اثرات منفی آن مفید هستند:

  • اتخاذ عادات سالم در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد. مهمترین چیز سالم خوردن است. ورزش بدنی راه خوبی برای رهایی از استرس است. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کلاس‌های یوگا آنلاین چند نمونه از کارهایی هستند که می‌توانید در دوران پاندمی انجام دهید. در نهایت از خواب خود غافل نشوید.
  • صحبت در مورد استرس‌ها، به عنوان مثال احساسات و نگرانی‌های خود را با شریک زندگی خود یا با یکی از نزدیکان خود، یک دوست یک همکار یا یکی از اعضای خانواده در میان بگذارید. هنگامی که تنها هستید می‌توانید از تلفن، پیام‌های متنی یا تماس‌های تصویری استفاده کنید. صحبت با افرادی که تأثیر مثبت در شما دارند بسیار مفید است.
  • زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. تکنیک‌های یوگا یا تمرکز حواس را امتحان کنید. حتی از ویدیوهای آنلاین آرام‌سازی می‌توانید استفاده کنید. در عین حال از صرف وقتی به تنهایی، اگر احساس می‌کنید به آن نیاز دارید دریغ نکنید.
  • کارهایی که احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند انجام دهید. برخی از فعالیت‌ها مانند خواندن یا نقاشی می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. اگر می‌توانید زمانی برای آن پیدا کنید، به سرگرمی‌های جدید بپردازید: آشپزی، یادگیری زبان جدید، هنر و صنایع دستی.
  • کارهایی که به تعویق انداخته بودید را از سر بگیرید. انجام این کار می‌تواند بسیار رضایت بخش باشد. برای مثال می‌توانید غذاهایی را زودتر از موعد آماده کنید که بعد از زایمان به کارتان بیاید. آماده کردن اتاق و لباس کودک شما نیز می‌تواند ذهن شما را از مسائل دور کند. اگر این استراتژی‌ها به کاهش سطح استرس شما کمک نمی‌کند و همچنان در عملکرد عادی مشکل دارید، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. می‌توانید در دوران پاندمی خدمات آنلاین دریافت کنید. ماروم بنیادی است که امکان دریافت خدمات آنلاین از بهترین روانشناس‌ها را برای شما امکان پذیر می‌کند. فراموش نکنید دوران بارداری بسیار خاطره‌انگیز و زیباست لحظات آن را با اضطراب و استرس مدیریت نشده هدر ندهید. شاید در شرایط فعلی هر زنی فقط یکبار مادر شدن را تجربه کند و فرصت دوباره‌ای وجود نداشته باشد پس قدردان آن باشید.
آیا شما نیز در دوران بارداری خود احساس اضطراب یا ترس داشته‌اید؟ درباره احساس و تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *