smiling young caucasian girl gestures six with fingers isolated on pink background with copy space


یک رابطه خوب می‌تواند زندگی شما را به گونه ای شاد کند که هرگز فکر نمی‌کردید امکان پذیر باشد. اما رابطه بد می‌تواند شما را ناراحت، افسرده و بی‌حال کند. روابط سمی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید شایع هستند و آثار آن‌ها اغلب می‌تواند فلج کننده باشد و باید چاره ای برای ترک رابطه سمی اندیشید.

این روابط ناسالم اغلب برای افراد بیرونی گیج کننده است. مطمئناً اگر کسی شما را بدبخت کند یا از نظر جسمی یا روحی بدرفتاری کند، تصمیم واضح این است که او را ترک کنید- درست است؟ اما در واقعیت اغلب به دلیل عوامل زیادی از جمله امور مالی، کودکان و احساسات، اوضاع پیچیده‌تر و تصمیم سخت‌تر است. به همین علت افرادی که از بیرون نگاه می‌کنند اغلب گیج می‌شوند.

رابطه سمی چیست؟

رابطه سمی رابطه‌ای مضر است و شما را درگیر خود می‌کند. در حالی که برخی علائم یک رابطه سمی مانند سوء استفاده فیزیکی، خیانت مکرر و رفتار جنسی نامناسب واضح ترند اما تشخیص برخی رفتارهای سمی دیگر دشوارتر است. ممکن است شامل رفتارهای بی احترامانه، غیر صادقانه یا کنترل کننده باشد. به عنوان مثال، شریک شما مرتباً رابطه‌اش را با شما قطع کند در نتیجه ممکن است سلامت روانی شما دچار مشکل شود.

سوء استفاده و خشونت خانگی

اگرچه یک رابطه نیازی به سوءاستفاده ندارد تا سمی تلقی شود، اما بااین‌حال همه روابط سوء استفاده کننده سمی هستند. سوءاستفاده می‌تواند به طرق مختلف از جمله احساسی، کلامی، اقتصادی، جنسی و جسمی ظاهر شود.

 سوء استفاده می‌تواند به ‌صورت خشونت فیزیکی یا جنسی، نام‌گذاری و تمسخر، تحقیر یا تهدید ظاهر شود. این نوع روابط معمولاً با رفتارهای مالکانه و کنترل کننده مشخص می‌شوند. اگر شما تحت هر نوع سوءاستفاده ای هستید، بدانید که شما شایسته چنین رفتارهایی نیستید و فوراً برای حمایت کمک بگیرید.

چرا ترک کردن سخت است؟

افراد معمولا با الگوهای رابطه‌ای درگیر می‌شوند که شکستن آن‌ها دشوار است. برخی ممکن است از نظر مالی گرفتار شده و یا نگران فرزندان خود باشند. بر اساس خط تلفن ملی خشونت خانگی، قربانیان به طور متوسط ​​هفت بار تلاش می‌کنند تا رابطه خود را پایان دهند. در اینجا دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود افراد نتوانند از یک رابطه سمی خارج شوند:

ترس: در روابط تحت سوءاستفاده، یکی از طرفین به احتمال زیاد تحت تسلط دیگری است و اگر این شخص در مورد جداشدن صحبت کند، اغلب با تهدیدهای جسمی، احساسی یا مالی روبرو می‌شود. در نتیجه، قربانی ممکن است از ترک شریک خود بترسد.

کودکان: برای زوج‌هایی که دارای فرزند مشترک هستند، جدا شدن به دلیل تأثیر منفی بر فرزندان می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. همچنین ممکن است نگرانی‌هایی در مورد حضانت وجود داشته باشد.

عشق: ممکن است احساسات متداولی از عشق وجود داشته باشد که کسی را در یک رابطه نگه دارد.

امور مالی: اگر یکی از شرکای عاطفی از نظر مالی به دیگری وابسته باشد، این می‌تواند خود عاملی برای پیچیده‌تر شدن فرایند جدایی‌شان باشد.

شرمندگی: بسیاری از مردم ماهیت روابط خود را از دوستان، خانواده و آشنایان خود پنهان می‌کنند. در نتیجه، در سکوت رنج می‌برند چراکه از کمک خواستن احساس شرمندگی می‌کنند. آنها ممکن است برای تسکین به مواد مخدر یا الکل روی آورند و عوارض این رابطه را بدتر کنند.

وابستگی متقابل: رهایی از پویایی روابط نامتعادل که در آن یکی از طرفین به طور مداوم دهنده است و دیگری گیرنده، مانند روابط وابسته، بسیار دشوار است.

اگر مدت طولانی در یک رابطه سمی بوده اید، احتمالا یافتن راه خروج از این رابطه برای‌تان دشوار باشد. حتی ممکن است باور کنید که شما واقعاً عامل مشکل هستید چرا که افراد سمی این باور را به شما می‌دهند.

6 مرحله برای ترک رابطه سمی

پایان دادن به یک رابطه بد و ترک رابطه سمی می‌تواند واقعاً پیچیده باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که می‌توانید برای سهولت روند انجام دهید:

یک شبکه ایمن بسازید: اگر به فکر ترک  رابطه خود هستید، برنامه ای برای نحوه برخورد با این دوره سخت تهیه کنید. کجا خواهید ماند؟ برای همراه داشتن چه وسایلی لازم است؟ این کار را با برنامه قبلی و فکر انجام دهید.

برای مستقل بودن هدف تعیین کنید: اگر شغل یا راهی برای حمایت از خود ندارید، وقت آن رسیده است که این مسیر را شروع کنید. به کلاس‌های مختلف بروید، آموزش ببینید، شغلی را شروع کنید (حتی در سطح پایین یا کار پاره وقت). استقلال مالی شما یکی از راه‌های اصلی آزادی است.

بگذارید کسی بداند: دیگر هیچ رازی وجود ندارد. با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود صحبت کنید تا آن‌ها بتوانند در این روند به شما کمک کنند. اگر احساس خطر می‌کنید، به مقامات محلی اطلاع دهید که به کمک نیاز دارید.

از متخصصان کمک بخواهید: ترک و بهبودی یک رابطه سمی به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد. با گروه‌های حمایتی یا مشاورانی که در مسائل مربوط به روابط تجربه دارند تماس بگیرید. یک درمانگر می تواند منبع بی طرف بزرگی باشد تا شما را راهنمایی کند و شما را در ایجاد و تحقق اهداف خود یاری رساند. در صورت پایان دادن به ازدواج، یک وکیل مجرب قانون خانواده نیز ضروری است.

صحبت با شریک زندگی خود را متوقف کنید: افراد سمی بسیار حیله گر هستند و می‌توانند از باج گیری احساسی برای جلب شما استفاده کنند. هنگامی که تصمیم به ترک شریک خود گرفتید، هر گونه ارتباط با او را متوقف کنید مگر اینکه فرزند داشته باشید. در این مورد، فقط در مورد کودکان صحبت کنید. در صورت نیاز به صدور قرار منع تعقیب، این کار را انجام دهید.

نیاز‌های خود را تامین کنید: یک رابطه سمی برای عزت نفس و سلامت روانی شما بسیار مضر است. ممکن است مدتی طول بکشد تا آمادگی یک رابطه دیگر را داشته باشید. در این کار عجله نکنید و برای خودتان وقت بگذارید. برای کمک به بهبود خود و سرگرمی‌ها وقت بگذارید. روی پروژه داشتن شغل یا گسترش آن فکر کنید. به آن سفری بروید که همیشه می خواستید بروید و …

سخن آخر…

نه تنها بودن در یک رابطه سمی بسیار سخت است، بلکه حتی ممکن است احساس کنید در آن گرفتار شده اید. اما شما لیاقت این را دارید که خوشحال باشید و از شر آسیب‌هایی که به شما وارد می‌شده خلاص شوید. ترک یک رابطه ناسالم و سمی یک قدم فوق العاده سخت و شجاعانه است، اما شما می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید شادی و راحتی را دوباره در زندگی خود بیابید، باید قدم بزرگی را بردارید. مطمئن باشید خروج ازین دایره سمی و ناامن برای‌تان مفید خواهد بود. اجازه ندهید تجربه‌ی یک رابطه به قیمت حال بد و غمگینی شما باشد. اگر در مقابله با این قضیه با مشکل روبرو هستید یا به کمک نیاز دارید، ما در ماروم با متخصصان در زمینه روابط عاطفی در کنار شما هستیم تا شما به زندگی که لایق آن هستید برسید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *