No thanks I pass. Portrait displeased girl expressing aversion antypathy dislike waving palms refusal, rejection gesture grimacing gross reluctant offer disgusted, white background.


مردم در رابطه با خط قرمز بسیار صحبت می‌کنند، اما این اصطلاح دقیقاً به چه معناست؟ آیا خطوط قرمز برای همه یکسان است؟ و آیا آن‌ها دلیلی برای دور شدن هستند؟ یا اینکه آیا استناد به خطوط قرمز و اصلاح روابط منطقی است؟ پس با ما همراه باشید، این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهد و همچنین برخی از رایج ترین خطوط قرمز در روابط را که باید از آنها آگاه باشید، بیان می‌کند.

خط قرمز چیست؟

در همه زمینه‌ها، اصطلاح خط قرمز به معنی توقف است. هنگامی‌که یک بازی به دلیل خطا متوقف می‌شود، کارت‌های قرمز به بازیکن خطاکار داده می‌شود. یا چراغ قرمز به ما علامت می‌دهد که ماشین خود را پشت خطوط عابر پیاده متوقف کنیم، و نوار قرمز ما را از رفتن فراتر از یک نقطه مشخص آگاه می‌کند.

در روابط نیز، خطوط قرمز نشان می‌دهند فرد احتمالاً نمی‌تواند رابطه سالمی داشته باشد و ادامه مسیر با هم از نظر عاطفی خطرناک خواهد بود.

توجه داشته باشید که خط قرمز در رابطه ممکن است واضح نباشد. در حالی که برخی از آنها بسیار واضح هستند، بسیاری ممکن است بیشتر به عنوان یک سرنخ یا اشاره به وجود یک مشکل اساسی نشان دهند. همچنین، ممکن است مدتی طول بکشد تا یک خط قرمز در یک رابطه ظاهر شود.

خطوط قرمز و خطوط زرد

درک تفاوت بین خطوط قرمز و خطوط زرد بسیار مهم است. چرا که خطوط قرمز دلیلی برای توقف یا عقب نشینی از یک رابطه هستند، در حالی که خطوط زرد شدت کمتری دارند و در عوض به ما هشدار می‌دهند که سرعت خود را کاهش دهیم. اغلب، خطوط زرد با توجه به نیازها و خواسته‌های شخصی شما در رابطه متفاوت است در حالی که خطوط قرمز مشترکند.

دکتر والش می‌گوید: یک خط زرد ممکن است شامل مشکلاتی در ارتباطات احساسی باشد که فرد از آن آگاه است و روی آن کار می‌کند. خط قرمز ممکن است این باشد که سابقه خشونت خانگی‌، خیانت مزمن یا سوء مصرف مواد داشته باشد.

10 خط قرمز که باید بدانید

اگر شریک شما یکی از خطوط  قرمز زیر را نشان می‌دهد، وقت آن است که با خودتان و او درباره آینده رابطه خود گفتگو کنید. در حالی که داستان زندگی‌ها متفاوت هستند و گاهی جایی برای کنارآمدن وجود دارد، خط قرمز نشان دهنده یک مشکل عمیق است که طرف مقابل باید برای برقراری رابطه سالم با شما، خود و هر شخص دیگری به آن توجه کند:

  1. اعتیاد به الکل و مواد مخدر

امبر تروبالد، می‌گوید: نوشیدن روزانه الکل یا نوشیدن چند بار در طی هفته می‌تواند نشانه ای از مشکل نوشیدن الکل باشد. و هم‌چنین وابستگی به مواد مخدر برای گذراندن روز، هفته یا نقاط سخت زندگی نیز نگران کننده است.

اگر الکل یا مواد مخدر بر زندگی شریک زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد – خواه شغل ، سلامتی یا روابط آن‌ها باشد – این نشانه اعتیاد است. به طور مشابه، اگر شریک زندگی شما برای گذراندن روز، هفته یا شرایط سخت به مواد تکیه می‌کند ، این نشان دهنده اعتیاد است. سرانجام، اگر مصرف مواد باعث شده همسرتان به شما آسیب جسمی یا روحی برساند، این نشانه واضحی برای دور شدن است.

  1. برخورد‌های خشونت آمیز

کسی که علیه شما، عزیزان، غریبه‌ها و حتی حیوانات خشونت نشان می‌دهد، یک خط قرمز جدی است. این نشان می‌دهد که آن‌ها راهی سالم برای هدایت درست احساسات خود ایجاد نکرده اند. در برخی موارد، هم‌چنین می‌تواند نشان دهنده عدم همدلی آنها با دیگران باشد.

  1. اهداف متفاوت در رابطه

دکتر والش می گوید که اگر اهداف شما در رابطه با هم مغایرت داشته باشند، می‌تواند نشانه این باشد که زمان دور شدن و فاصله گرفتن فرا رسیده است. با این‌که این خط قرمز شخصی‌تر است و به خودتان بستگی دارد اما برای آینده شما بسیار حیاتی است.

“برای مثال اگر کسی می‌گوید هرگز ازدواج نمی‌کند و این چیزی است که شما آرزو دارید، پس حرف او را باور کنید و دور شوید.” – دکتر. وندی والش

سایر اهداف متفاوت در روابط عبارتند از: جایی که می‌خواهید زندگی کنید، یا آیا می‌خواهید بچه دار شوید یا خیر و یا اینکه چگونه قصد دارید با مسائل مالی مقابله کنید و …

  1. بی اعتمادی و حسادت

تروبالد می‌گوید: “یکی دیگر از خطوط قرمز رایج حسادت و بی اعتمادی است. اغلب این ویژگی‌ها در شریک بسیار ناامن، در آغاز رابطه به شکل توجه زیادی او به ما به نظر می رسد و ممکن است جالب باشد، اما در زیر همه این توجهات افراطی یک مشکل اساسی وجود دارد.”

  1. تاریخچه خیانت

رابطه برای موفقیت به اعتماد نیاز دارد. اگر شریک زندگی شما سابقه خیانت دارد، مهم است که با احتیاط عمل کنید.

حتی اگر شریک زندگی شما تغییرات مثبتی را نشان داده است، باید از خود بپرسید که آیا با پی بردن به روابط گذشته او احساس راحتی می‌کنید یا خیر، زیرا او سابقه خیانت دارد.

ممکن است برخی از این موضوع ناراحت نباشند، اما اگر شما اینطور نیستید، آگاه باشید که این عامل بر توانایی شما در اعتماد کامل به شریک زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد.

  1. کنترل‌گری

شریکی که به هر طریقی کنترل می‌کند، به احتمال زیاد مسائل شخصی عمیقی دارد که باید روی آن‌ها کار کند. اگر شریک زندگی شما این‌که چه کسانی را می‌بینید، با چه کسانی صحبت می‌کنید، کجا می‌روید، چگونه پول خود را خرج می‌کنید، در اینترنت چگونه کار می‌کنید، چه می‌خورید و یا حتی چه می‌پوشید را کنترل می‌کند، باید در ادامه رابطه محتاط تر باشید و به این گزینه به چشم خط قرمز نگاه کنید.

  1. داستان های “دیوانگان سابق”

صحبت کردن در مورد پارتنر‌های قدیمی معمول است، به ویژه هنگامی‌که برای اولین بار با یک فرد جدید آشنا می‌شوید. اما در هنگام صحبت درباره پارتنرهای سابق فرد به لحنی که او برای آن افراد استفاده می کند توجه کنید. صحبت با لحن بد و استفاده از کلمات غیرمحترمانه هرگونه مسئولیت او را زیر پا می‌گذارد و نشان دهنده عدم احترام به افرادی است که قبلاً از آنها مراقبت می‌کردند و آن‌ها را دوست داشتند.

“اگرفرد به جای آنکه 50 درصد مسئولیت هرگونه دیوانگی را که در روابط گذشته وجود داشته است بر عهده بگیرد، همسر سابق خود را دیوانه توصیف می‌کند به احتمال زیاد شما هم می‌توانید همسر سابق دیوانه او شوید!” – AMBER TRUEBLOOD ، LMFT

  1. نداشتن هیچ دوستی

اگر شریک زندگی شما برای ایجاد و حفظ روابط با دیگران مشکل دارد و به سختی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، می‌تواند نشان دهد که شما نیز برای برقراری ارتباط با او مشکل خواهید داشت.

سعی کنید بفهمید که چرا شریک زندگی شما برای ایجاد ارتباط با دیگران مشکل دارد و بعد به جدی شدن رابطه فکر کنید.

  1. در اختیار قرار دادن تمام وقت خود به شما

این خط قرمز از مهم‌ترین خطوط است و این‌که شریک شما روابط، سرگرمی‌ها یا اهداف دیگری جز شما ندارد، نشان‌دهنده ی یک رابطه ناسالم و ناتمام است.

چرا که فردی که احساسات غنی و استقلال فردی  و عاطفی دارد، می‌تواند خود و پیوند شما را غنی کند. اگر شخصی به خاطر احساس خوشبختی و سرگرمی خود، به طور کامل و همیشه به شما تکیه می‌کند، می‌تواند منجر به احساس خفگی، کینه و ناراحتی شود.

  1. عدم صمیمیت عاطفی

یکی از بهترین قسمت‌های رابطه عاشقانه، ایجاد ارتباط عمیق و اصیل با شخص دیگر است. برای برخی، صمیمیت عاطفی چالش برانگیز است، اما همیشه باید حضورداشته‌باشد. شریکی که علاقه ای به باز شدن و پیوند نشان نمی‌دهد، ناقل مرگ یک رابطه است.

سخن آخر…

لیست خطوط قرمز ما جامع نیست و مطمئنا خطوط قرمز دیگری هم وجود دارد. در نهایت شمایید که تصمیم می‌گیرید از شریکی که یک یا چند نشانه احتیاطی را نشان می‌دهد، دور شوید یا خیر. در برخی موارد، منطقی است که سعی کنید پیوند خود را نجات دهید، اما اگر شریک زندگی شما هیچ نشانه ای از اصلاح در خود نشان نمی‌دهد، احتمالاً بهترین راه فاصله گرفتن از او و رفتن است.

اگر با خواندن این مقاله احساس کردید رابطه شما حول یکی یا چندتا ازین خطوط قرمز می‌چرخد، نگران نباشید؛ صحبت با یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. ما در بنیاد روانشناختی ماروم در کنار شماییم تا روابط خود را بیمه کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *