Portrait of cute young female covering face with hands in shirt, skirt and looking depressed front view


این‌که از تو‌‌انایی خود برای رهایی از بدی ناامید هستید یا تقریباً در مورد همه چیز در زندگی احساس ناامیدی می‌کنید، یک احساس وحشتناک است.

احساس گیر افتادن در عمق نا امیدی زندگی را واقعا سخت می‌کند. خوشبختانه مهم نیست که چقدر همه چیز بد به نظر می‌رسد، چرا که در عین احساس ناامیدی می‌توانید برخی کارها را انجام دهید که زندگی‌تان را کمی بهتر کنید.

در ادامه مطلب 9 مورد را با هم میخوانیم

1.در نظر بگیرید که ممکن است مغز شما به شما دروغ بگوید

مغز شما ممکن است به شما بگوید که همه چیز بینهایت وحشتناک است. ممکن است سعی کند شما را متقاعد کند که نمی‌توانید موفق شوید یا به شما بگوید که هیچ فرصتی برای بهتر شدن وجود ندارد.

اما این که شما فکر می‌کنید، به این معنی نیست که واقعیت دارد. افکار شما ممکن است تحریف شده، نادرست یا کاملاً اشتباه باشند.

احساسات ناامید کننده به افکار ناامید کننده دامن می‌زند و گرفتار شدن در یک چرخه منفی که دیدن وضعیت بهتر را دشوار می‌کند بسیار آسان است.

حتی ممکن است به چیز‌هایی مانند “من همه چیز را قبلاً امتحان کرده ام و هیچ نتیجه ای ندارد!” فکر کنید. اما احتمالاً این یک تحریف شناختی است. ممکن است موارد زیادی را امتحان کرده باشید، اما مطمئناً همه چیز را امتحان نکرده اید.

حداقل این ایده را داشته باشید که طرز فکر شما ممکن است دقیق نباشد. شاید بیش از تصور شما امید وجود داشته باشد.

2.برعکس فکر کنید

وقتی احساس ناامیدی می‌کنید، به احتمال زیاد به تمام دلایلی فکر می‌کنید که چرا هیچ چیز بهتر نمی‌شود. اما حالا چند دقیقه وقت بگذارید تا برعکس فکر کنید.

چه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد همه چیز بهتر از آنچه انتظار دارید پیش می‌رود؟ یا چگونه ممکن است اوضاع در واقع بهتر شود؟

اندکی تفکر در مورد نکات مثبت احتمالی می‌تواند راه‌های بیشتری را برای شما باز کند و در عین حال که این احتمال وجود دارد که همه چیز عالی پیش نرود، این احتمال نیز وجود دارد که همه چیز از آن‌چه شما فکر کرده اید بهتر پیش برود.

استدلال برعکس می‌تواند مغز شما را به این ایده باز کند که ممکن است همه چیز آنطور که شما پیش‌بینی می‌کنید تیره و تار نباشد.

3.به چیزهایی که از نا‌امیدی به دست می‌آورید فکر کنید

فکر کردن در مورد آن‌چه که از ناامیدی به دست می‌آورید ، ممکن است در ظاهر یک تمرین عجیب به نظر برسد و درهر‌صورت ممکن است به این فکر کنید که “من از ناامیدی چیزی بدست نمی‌آورم. من نمی‌خواهم این احساس را داشته باشم.”

اما با کمی تأمل بیشتر ممکن است دریابید که احساس ناامیدی شما را از ناامیدی محافظت می کند. بله عجیب است اما به این فکر کنید که اگر انتظار ندارید اتفاق خوبی برایتان بیفتد، پس نگران نیستید که اوضاع بد پیش برود.

ناامید بودن همچنین ممکن است به شما کمک کند که در مورد انجام ندادن کار‌ها احساس خوبی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر نگران این هستید که نتوانید بدهی خود را بازپرداخت کنید، ممکن است برای افزایش درآمد خود (با به دست آوردن شغل دیگر) یا مدیریت هزینه های خود تلاشی نکنید (با ایجاد بودجه).

بنابراین در نظر بگیرید که آیا ممکن است با ناامید ماندن چیزی به دست آورید؟ ممکن است متوجه شوید که به نوعی شما را از ایجاد تغییر یا انجام هر کار متفاوتی محافظت می‌کند.

4.آنچه را که می توانید از امیدواری به دست‌آورید در نظر بگیرید

از طرف دیگر، در نظر بگیرید که اگر امیدوارتر باشید، چه چیزی می‌توانید به دست آورید؟ چگونه ممکن است زندگی شما تغییر کند؟ اگر امید داشتید چگونه متفاوت عمل می‌کردید؟

سپس، ممکن است پیش بروید و طوری رفتار کنید که گویی امیدوار هستید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که اگر امید داشتید، بیرون می‌رفتید و با افراد جدیدی ملاقات می‌کردید یا،ممکن است شما بخواهید برای یک کار جدید درخواست دهید، بروید و آن کارها را انجام دهید، حتی اگر امیدوار نیستید، آن‌ها کار خواهند کرد.

گاهی اوقات، ابتدا باید رفتار خود را تغییر دهید و سپس احساسات به دنبال آن تغییر می‌کنند.. بنابراین اگر امیدوارانه عمل کنید، ممکن است در نهایت احساس امیدواری بیشتری کنید.

5.برای مشکلات راه حل ارائه کنید

ناامیدی، طبق تعریف، اعتقاد به این قضیه است که اوضاع بهتر نمی‌شود یا شما نمی‌توانید موفق شوید. اما، همیشه می‌توانید کاری برای حل یک مشکل یا تغییر احساسات خود نسبت به مشکل انجام دهید.

مدتی را صرف فکر کردن در مورد راه‌حل‌های احتمالی مشکل کنید. ایده‌پردازی کنید و آن‌ها را در ذهن داشته باشید، شما حتی الزاماً به ایده های خوب نیاز ندارید. فقط ببینید آیا می‌توانید برای حل یک مشکل استراتژی ارائه دهید یا خیر.

اگر نمی‌توانید مشکل را حل کنید (مانند بیماری یکی از عزیزان)، نحوه تغییر احساس خود در مورد مشکل را در نظر بگیرید. آیا گذراندن وقت با اعضای خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا کمی احساس بهتری داشته باشید؟

همیشه می‌توانید کاری کنید که اوضاع کمی بهتر شود یا به خودتان کمک کنید تا کمی احساس بهتری داشته باشید.

6.با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که مورد اعتمادتان هست، صحبت کنید

هنگامی‌ که برای شناسایی راه حل‌های احتمالی تلاش می‌کنید یا روبرو شدن با مشکل‌تان برایتان سخت است، با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده مورد اعتماد تماس بگیرید. به آن‌ها بگویید چه چیزی را تجربه می کنید.

آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا از زاویه دیگری به مسائل نگاه کنید یا، ممکن است استراتژی هایی را ارائه دهند که به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

بیان این‌ که در چه شرایطی هستید سخت است، اما با‌ این‌ حال، گفتن احساس‌تان به کسی که نزدیک‌تان است که به شما کمک می‌کند تا در مورد وضعیت خود امیدوارتر شوید.

7.برنامه ای تدوین کنید

بعد از این‌که ایده ها را توسعه دادید -توسط خودتان و / یا با شخصی دیگر- یک برنامه تدوین کنید. تصمیم بگیرید که ابتدا چه قدمی را بر می‌دارید.

به خاطر داشته باشید که اگر پلن A کار نکند، شما همیشه می‌توانید یک پلن B داشته باشید. پس برنامه خود را به عنوان یک آزمایش در نظر بگیرید. حالا وظیفه شما این است که تا آن‌جا که می‌توانید آزمایش کنید و تا آن‌جا که می‌توانید کار کنید.

8.اقدام کنید

هنگامی‌ که برنامه ای در دست دارید، مهم است که اقدام کنید. به هر حال، شما به احتمال زیاد با یک‌ جا نشستن به وضعیت خود امیدوار نخواهید شد. در‌عوض، هنگامی‌ که شروع به اقدام و دیدن آن‌ چه می‌توانید انجام دهید می‌کنید، احساس امیدواری بیشتری خواهید کرد.

9.به دنبال کمک حرفه ای باشید

ناامیدی می‌تواند نشانه ای از یک مشکل سلامت روان مانند افسردگی باشد. بنابراین اگر احساس ناامیدی شما بیش از دو هفته طول کشید یا نگران سلامت روان خود هستید، با شخصی حرفه ای صحبت کنید.

یک متخصص بهداشت روانی می‌تواند نیاز‌های شما را ارزیابی کرده و در مورد گزینه‌های درمانی شما، مانند روان‌درمانی یا دارو‌درمانی صحبت کند. اکثر مسائل مربوط به سلامت روان قابل درمان هستند. درمان می‌تواند به شما کمک کند تا به آینده امیدوارتر باشید. ما در ماروم در کنار شما هستیم تا زندگی امید‌وارانه ای که لایقش هستید را تجربه کنید.

سخن پایانی...

به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که چیزها ناامید کننده به نظر می‌رسند به این معنا نیست که چنین هستند. با کمک شخص دیگر یا دیدگاه کمی متفاوت، می‌توانید دریابید که اوضاع بهتر خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *