Exhausted young woman touching her head with eyes closed. Female exchange worker suffering from unbearable headache. Health concept


همانطور که می‌دانید، تکنیک‌های متفاوتی برای رهایی از استرس وجود دارد. به طور کلی، راهکارهای مقابله با استرس به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند: راهکارهای مبتنی بر مسئله و راهکارهای مبتنی بر هیجان. در راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر مسئله (یا راه حل محور)، هدف از بین بردن منبع استرس، کار و یا سایر عواملی است که استرس را به وجود آوردند. از سوی دیگر، در راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر هیجان، هدف مدیریت واکنش‌های عاطفی و هیجانی است که به شرایط نشان می‌دهید. آن‌ها، نحوه‌ای که شرایط را درک و تجربه می‌کنید را تغییر می‌دهند و در نتیجه به گونه‌ای متفاوت بر شما اثر خواهند داشت.

راهبرد ها

راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر هیجان

این راهبرد ها بر تنظیم و تعدیل واکنش‌های عاطفی منفی مثل اضطراب، ترس، غم و خشم متمرکز هستند. این نوع از راهبردهای مقابلهای اغلب وقتی سودمند هستند که کنترل شرایط بیرونی و عوامل استرس‌زا ممکن نیست. 

راهبردهای مبتنی بر مسئله و یا راه حل محور

اغلب مردم اینطور فکر می‌کنند که بهترین راه برای مدیریت استرس هستند. اما باید گفت که از بین بردن و حذف مسائلی که برای ما استرس‌زا هستند، صرفاً به این معناست که ما نیازی به یادگیری نحوه تغییر پاسخ‌های خود را نداریم! به نوعی انگار می‌خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم. با این روند که دیگر چیزی برای زندگی کردن نخواهیم داشت! خصوصاً در این روزگاری که عوامل استرس‌زا بیش از اندازه زیاد شده‌اند. بنابراین می‌دانیم که حذف تمامی عوامل استرس‌زا ممکن نیست، روزانه مسائل زیادی در کار، روابط و سبک زندگی ما وجود دارند که برای ما استرس‌زا هستند. نمی‌شود که همه‌ی این عوامل را حذف کرد! از این هم که بگذریم، مقداری از استرس برای زندگی بهینه، ضروری است.

این راهکارها، چه فایده‌ای دارند؟

استفاده از راهکارهای مبتنی بر هیجان به این علت ارزشمند است که با تغییر شیوه‌ی تجربه‌ی شرایط استرس‌زا، اثرات منفی آن‌ها را به حداقل می‌رسانیم. با استفاده از راهبردهای هیجان‌مدار، دیگر نیازی نیست که منتظر تغییر اوضاع بمانیم! دست روی دست بگذاریم و لحظه‌شماری کنیم تا شرایط کار، رابطه و یا سایر عوامل استرس‌زا، تغییر کند. ما می‌توانیم راهی پیدا کنیم تا وضعیت کنونی را بپذیریم و اجازه ندهیم هیچ اتفاقی ما را آزار دهد. این کار باعث می‌شود که استرس مزمن را تجربه نکنیم، زیرا به بدن و روان خود فرصت می‌دهیم تا اوضاعی که استرس زیادی برایش ایجاد کرده را تغییر دهد و شرایط را بهتر سازد.

یکی دیگر از مزایای راهبرهای هیجان محور این است که این راهبردها، به ما اجازه می‌دهند تا دقیق‌تر فکر کنیم و به راه‌حل‌هایی دسترسی داشته باشیم که در صورت استرس داشتن، به ذهن ما نمی‌رسید. به همین علت است که افرادی که استرس زیادی دارند نمی‌توانند در تصمیم‌گیری به خوبی عمل کنند، از این رو راهبردهای هیجان محور، به این افراد اجازه می‌دهند تا صورت‌بندی ذهنی بهتری نسبت به اتفاق داشته باشند و پس از نوع نگاه همه‌جانبه به موضوع، تکنیک‌های حل مسئله را به کار گیرند. به این شکل است که این دسته از راهبردها، نه تنها هیجان‌ها را مدنظر قرار می‌دهند، بلکه به راه‌حل‌ها نیز توجه دارند و اینجاست که دو دسته‌ی متقاوت راهبردها، در تعامل با یکدیگر، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

نکته

نکته‌ی جالب اینجاست که استفاده از راهبردهای مسئله محور، اغلب باید متناسب با شرایط و مختص به جزئیات باشند، این در حالی است که راهبردهای هیجان محور، در اکثر شرایط استرس‌زا اثرگذار هستند و اگر با نیازهای فرد سازگار باشند، به خوبی شرایط را تغییر می‌دهند. یافتن راهبردهای مقابله‌ای هیجان محوری که با سبک زندگی و شخصیت شما سازگاری داشته باشند، ابزار مهمی است که به شما کمک می‌کند تا به سلامت جسمی و روانی بیشتری دست یابید. در ادامه برخی از تکنیک‌های هیجان محور را با شما مرور می‌کنیم

استفاده از راهکارهای مبتنی بر هیجان به این علت ارزشمند است که با تغییر شیوه‌ی تجربه‌ی شرایط استرس‌زا، اثرات منفی آن‌ها را به حداقل می‌رسانیم.

مدیتیشن

مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا هنگام واکنش به شرایط استرس‌زا، خود را از افکار خود رها کنید. بنابراین می‌توانید تا عقب بایستید و به جای پاسخ با ترس و وحشت، پاسخ مناسبی را انتخاب نمایید. علاوه بر این، مدیتیشن به بدن شما فرصت می‌دهد تا آرامش بیشتری داشته باشد و در برابر استرس، مقاومت بالاتری نشان دهد. افرادی که مدیتیشن می‌کنند اغلب نسبت به استرس واکنش کمتری نشان می‌دهند، بنابراین باید گفت، به عنوان یک تمرین برای رهایی از استرس، ارزشش را دارد که مدیتیشن را امتحان کنیم!

یادداشت کردن

یادداشت کردن به شما کمک می‌کند تا از چند طریق هیجان‌های خود را مدیریت کنید. در واقع این امر، فضای مناسبی برای احساسات استرسی شما مهیا می‌کند. علاوه براین، یادداشت برداری به شما اجازه می‌دهد تا طوفان فکری داشته باشید و راه حل‌های متفاوت را پیدا کنید. شما با یادداشت کردن، احساسات مثبت بیشتری خواهید داشت که به شما برای مقابله با استرس کمک خواهند کرد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، این تکنیک به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک راهبرد هیجان‌محور، سلامتی و بهزیستی بیشتری را تجربه کنید.

بازسازی

بازسازی شناختی به شما اجازه می‌دهد که نوع نگاهتان را به قضیه تغییر دهید، که این به نوعی استرس شما را تغییر خواهد داد. تغییر نوع نگاه به این معنی نیست که خود را فریب دهید و وانمود کنید که استرس ندارید! بلکه این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا نوع نگاه جدیدی به مسئله داشته باشید، به دنبال راه حل قدم بردارید و تمامی ابعاد را بررسی کنید.

تحریف شناختی

تشخیص و شناسایی برخی موارد بسیار کمک کننده است. به این معنا که اگر ما بدانیم، ذهنمان چگونه آنچه می‌بینیم را تغییر می‌دهد و تصویری متفاوت می‌سازد؛ متوجه خواهیم شد که برداشت ما چه مقدار دور از واقعیت بوده! گاهی به قدری اوضاع را در ذهن خود دشوار تصور می‌کنیم و مشکلات را غیر قابل حل می‌دانیم، که این برداشت نادرست، عاملی مضاعف برای افزایش استرس ما می‌شود.

سعی کنید تحریف‌های شناختی ذهن خود را شناسایی کنید و هنگامی که در دام آن‌ها می‌افتید، به سرعت از آن‌ها دوری نمایید. جالب اینجاست که با تمرین و به مرور زمان، حتی تحریف‌های شناختی دیگران را تشخیص خواهید داد و در دام بزرگ‌نمایی آن‌ها نیز نخواهید افتاد.

افکار مثبت

مثبت‌اندیش بودن به این معناست که شما راه و روش خاص خود را برای درک مشکلات دارید. راهی که قدرت شما را در موقعیت افزایش می‌دهد و شما را با راه‌حل‌های پیش رویتان رو در رو می‌سازد. هردوی این موارد استرس شما را کاهش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد که در موقعیتی که می‌توانست شما را از پا در بیاورد، احساس قدرت داشته باشید و برای حل مسئله تلاش کنید.

مروری بر آنچه گفتیم...

بدانید که همه‌ی مشکلات، حل شدنی نیستند! شما نه می‌توانید رفتار دیگران را تغییر دهید و  نه می‌توانید در برابر برخی از اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی زندگی بایستید! اما نکته‌ی مهم اینجاست که شما می‌توانید شیوه‌ای که مسئله را می‌بینید را تغییر دهید و احساساتتان را مدیریت نمایید. از راهبردهای هیجان‌مدار مقابله با استرس استفاده کنید و روشی که بیشتر از همه برایتان مؤثر هست را پیدا نمایید.

 با کلیک بر روی آیکون زیر پیج بنیاد روانشناسی ماروم را برای جدیدترین اخبار و راهبرد های نوین در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

مطلب مشاوره پیش از ازدواج ما را نیز بخوانید

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *