وفاداری در رابطه یعنی چه؟

وفاداری فضیلتی است که در روابط مختلف قابل تعریف است. وفاداری در عشق را به ثابت ماندن کیفیت رابطه و حمایت از یکدیگر گویند. سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه می‌گوید: «مردم تمایل دارند وفاداری را با چیزی که نیست تعریف کنند (مثلاً: خیانت نکردن، فریب نخوردن یا رها نشدن)؛ اما وفاداری بسیار بیشتر از عدم بدرفتاری است. در واقع وفاداری عبارت است از فداکاری، صداقت، اعتماد و حمایت در یک رابطه.

فهرست مطالب

ویژگی‌های وفاداری در عشق

  • ثابت‌قدمی و حمایت: وفاداری به این معناست که در پستی و بلندی‌ها در کنار کسی باشی و بدون توجه به شرایط در کنارش بمانی. وفاداری شامل پذیرفتن و دوست داشتن کسی همان‌گونه که هست، و تهدید نکردن به ترک او در صورت چالش‌برانگیز شدن شرایط است. مردم وفاداری خود را با تاب آوردن طوفان‌های زندگی، ارائه حمایت و حفظ آن نشان می‌دهند.
  • ثبات: وفاداری به معنای ثابت بودن در رفتار و توجه به دیگری است. مهم است که قابل اطمینان و اعتماد باشید – کسی که می‌توان بر روی حضورش حساب کرد. وفاداری همچنین شامل رفتار مداوم با فرد مقابل با مهربانی، انصاف و روحیه سخاوتمندی است.
  • صداقت و شفافیت: آسیب‌پذیر بودن و پنهان نکردن بخش‌هایی از هویت یا بخشی از زندگیتان جنبه‌های مهم وفاداری است. افرادی که افکار و احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند، تمایل به شناخته شدن و شناخت دیگران را به شیوه‌ای واقعی و آشکار نشان می‌دهند.

وفاداری به همسر چگونه است؟

1- پنهان نکردن

گشاده‌رویی با طرف مقابل و پنهان نکردن بخشی از شخصیت خود بخش بزرگی از وفاداری در روابط است. روابط و پیوندهای سالم زمانی تقویت می‌شوند که هر دو طرف واقعاً یکدیگر را به عنوان یک فرد بشناسند. توجه به این نکته مهم است که گرچه صاف و ساده بودن واقعی با طرف مقابلتان بخشی از وفاداری در روابط است؛ اما زمان می‌برد. رابطه قوی یک شبه شکل نمی‌‎گیرد.

2- صبوری در موقعیت‌های دشوار

فراز و نشیب در رابطه‌ها امری طبیعی است. حتی بهترین و قوی‌ترین روابط نیز دوره‌های سخت نیز داشته است. برخی از بهترین روابط به دلیل اینکه هر دو طرف به عنوان شریک بر آن غلبه می‌کنند بسیار عالی هستند. در روابط، صبور بودن در برابر طرف مقابلتان یکی از ویژگی‌های مهم وفاداری است. هیچکس کامل نیست و همه روزهای خوب و بد خود را دارند. درک این موضوع و ارائه یک سیستم حمایتی ضروری در زمانی که شریک زندگی شما به آن نیاز دارد یک نمونه از وفاداری است. گاهی اوقات، صبور بودن در مواقع سخت به معنای گوش دادن به صحبت‌های شریک زندگیتان است که در حال گذراندن چیزی است یا به سادگی بیان اینکه در کنارش هستید.

3- دفاع کردن از شخص مهم زندگیتان

نقطه‌ای از رابطه شما فرا می‌رسد که طرف مقابل با افراد دیگر دچار چالش یا درگیری می‌شود. در این شرایط اگر واقعاً معتقدید که همسرتان اشتباه می‌کند، باید به او اطلاع دهید. در موارد دیگر که از شریک زندگی خود و موقعیت او حمایت می‌کنید، بیان این حمایت بخش مهمی از وفاداری است. میزان و نحوه دفاع از دیگری بر اساس موقعیت خاص متفاوت است. با این حال، یک قانون سرانگشتی خوب این است که مطمئن شوید شریک زندگی شما می‌داند که با موقعیت او و آنچه که در حال گذراندن آن است همدلی می‌کنید. در واقع این دفاع کردن نشان از درک کردن طرف مقابل و حمایت از او دارد.

4- بدگویی نکردن به شخص مهم زندگیتان

در رابطه‌های مهم زیاد پیش می‌آید که افراد دچار اختلاف‌نظر و بحث می‌شوند. هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد؛ اما نحوه رسیدگی به اختلافات با شریک زندگی خود بسیار مهم است. برخی از افراد تمایل دارند وقتی با شریک زندگی خود مشاجره می‌کنند، بدگویی کنند. این رفتار مطمئناً نشان‌دهنده وفاداری در روابط نیست.

مزایا و معایب وفاداری در زندگی مشترک

مزایای وفاداری

وفاداری می‌تواند روابط را تقویت کند؛ زیرا افراد وقتی می‌دانند طرف مقابل وفادار است، صادق‌تر و صریح‌تر برخورد می‌کنند و باعث ایجاد اعتماد و صمیمیت در روابط می‌شود. رابطه‌ها با وفاداری قوی‌تر هستند؛ زیرا هر دو نفر می‌توانند خودشان باشند و آنچه را که تجربه می‌کنند بدون ترس از اینکه طرف مقابل آن‌ها را رها کند به اشتراک بگذارند. این در مورد روابط عاشقانه، کاری، خانوادگی و اجتماعی صدق می‌کند؛ زیرا وقتی احساس می‌کنیم دیگران به ما وفادار هستند، می‌توانیم اصالت بیشتری داشته باشیم و فیلترهای اجتماعی قابل قبولی را که تمایل داریم رفتارهای خود را از طریق آن نشان دهیم، برداریم. وفاداری به ایجاد حمایت کمک می‌کند، که برای رفاه ذهنی، عاطفی و جسمی مهم است. دانستن اینکه افرادی پشت شما هستند و در صورت نیاز در کنار شما خواهند بود، می‌تواند به شما کمک کند احساس امنیت کنید.

معایب وفاداری

زمانی که وفاداری شما به طرف مقابل به طور مداوم برای شما مضر باشد، یک عیب به شمار می‌رود. برخی افراد در روابطی باقی می‌مانند که به اصطلاح سمی است. در این موارد، احساس وفاداری آن‌ها می‌تواند باعث استثمار یا سواستفاده از آن‌ها شود. در حالی که وفاداری یک ویژگی مهم است، نباید علیه کسی استفاده شود. برای کسی که وفادار است تشخیص اینکه چه زمانی توسط کسی که دوستش دارد فریب می‌خورد، ممکن است سخت باشد. دریافت دیدگاه بیرونی از یک دوست، یکی از اعضای خانواده، همکار یا درمانگری که بهترین علایق خود را در دل دارند، می‌تواند مفید باشد. در حالی که ممکن است همیشه امکان قطع رابطه وجود نداشته باشد، در رابطه با افرادی که شما را به دلیل وفاداریتان فریب می‌دهند، مرزهایی تعیین کنید.

چگونه وفادار باشیم؟

چگونه وفادار باشیم؟

وفاداری ویژگی است که می‌توان آن را در روابط توسعه داد و به دست آورد. در ادامه مطلب نکاتی برای کمک به ایجاد وفاداری پیشنهاد شده است:

  • قدردانی خود را نشان دهید: به شخص نشان دهید که برای او ارزش قائل هستید. به او بگویید که چقدر برای شما مهم هستند و حضورش در زندگی شما چقدر اهمیت دارد. نشان دادن وفاداری خود به کسی می‌تواند به تشویق آن‌ها برای وفاداری بیشتر به شما کمک کند.
  • حامی باشید: در مواقعی که در حال مبارزه هستند، از آن‌ها حمایت کنید و کمک نمایید تا با مشکلات خود روبرو شوند. در صورت بروز چالش از آن‌ها دست نکشید. افراد مهم زندگیتان باید بدانند که شما در کنارشان هستید.
  • اعتماد به نفس آن‌ها را حفظ کنید: اگر اسرار، امیدها، برنامه‌ها، ترس‌ها یا ناامنی‌های خود را با شما در میان می‌گذارند، اطمینان حاصل نمایید که در جهت حفظ اعتمادشان تلاش می‌کنید. به آن‌ها احترام بگذارید و از قضاوت بپرهیزید.
  • به وعده‌های خود عمل کنید: اگر به آن‌ها قول یا تعهد می‌دهید، عمل کنید و آن‌ها را ناامید ننمایید. اگر کاری وجود دارد که نمی‌توانید انجام دهید، از همان ابتدا صادقانه و صریح باشید.
  • خیانت نکنید: مهم است که نسبت به تعهد در رابطه عاطفی حساس بوده و به شریک زندگی خود احترام بگذارید و وفادار بمانید.
  • صادق باشید: با آن شخص شفاف و صادق باشید و از مخفی نگه داشتن مسائل بپرهیزید. همچنین مهم است که با آن‌ها به شکلی قابل اعتماد رفتار کنید، حتی اگر این شما را آسیب‌پذیر کند. خود واقعی بودن در کنار آن‌ها به تقویت اعتماد و وفاداری کمک می‌کند.
  • به نفعشان عمل کنید: داشتن انگیزه‌های پنهان وقتی با کسی سروکار دارید، پشت سر او صحبت کردن یا در عموم شرمنده کردن او، بی وفایی است.
  • مشکلات درون رابطه را برطرف کنید: زمانی که مشکلی در رابطه شما وجود دارد، به جای صحبت کردن در مورد آن با افراد دیگر، مستقیماً آن را با فرد اصلی مدیریت کنید. این نشان می‌دهد که شما به جای اینکه به دنبال تایید بیرونی از طریق صحبت در مورد او و مشکلات خود با دیگران باشید، به رابطه با آن شخص احترام می‌گذارید و برای او ارزش قائل هستید.
  • با آن‌ها منصفانه رفتار کنید: اگر اختلاف‌نظر دارید، مهم است که دیدگاه آن‌ها را بشنوید، حتی اگر با دیدگاه شما در تضاد باشد؛ این رفتار به جای نادیده گرفتن یا اجتناب از گفتگوهای دشوار است.

سخن پایانی

وفاداری یک مؤلفه مهم در روابط است. در مورد نوع رابطه هم تفاوتی وجود ندارد و شامل روابط عاشقانه، اجتماعی و خانواد می‌شود. وفاداری به ایجاد پیوندهای قوی‌تر و ایجاد حمایت اجتماعی کمک می‌کند. وفاداری را می‌توان با صادق بودن، حمایت کردن، احترام گذاشتن و قدردانی کردن تقویت کرد.

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *