فوبیای تماس تلفنی چیست؟

آیا تا به حال برای جلوگیری از دریافت تماس تلفنی اقدامی کرده‌اید؟ برای برخی افراد یک تماس ممکن است بسیار اضطراب‌آور باشد. اگر این احساس و هراس از تماس تلفنی برایتان آشنا است احتمالاً از وضعیتی به نام فوبیای تماس تلفنی رنج ببرید.

اگر تلفن هراسی دارید، باید بدانید که تنها نیستید! بسیاری از مردم از برقراری یا دریافت تماس‌های تلفنی بیزارند، اما اگر علائم اضطراب جدی را تجربه کنید، فوبیای تماس تلفنی می‌تواند هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه‌ای شما را تحت تاثیر قرار دهد. درتعریف، فوبیای تماس تلفنی (telephone phobia) ترس از برقراری تماس تلفنی است. این نوع از فوبیا معمولاً با ترس از انتقاد، قضاوت یا طرد شدن همراه است و می‌تواند زیر چتر اضطراب اجتماعی قرار گیرد. صحبت کردن با تلفن همچنین می‌تواند دلهره آور باشد زیرا هیچ راهی برای مشاهده نشانه‌های اجتماعی مانند حالات چهره و زبان بدن وجود ندارد. در این مقاله شما با فوبیا تلفن همراه یا تلفن ثابت و روش‌های درمان آن آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

علت فوبیا تماس تلفنی

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث فوبیای تماس تلفنی در افراد شود.

  • اضطراب عملکرد

شایع‌ترین علت فوبیای تماس تلفنی، اضطراب عملکرد است، که در اضطراب اجتماعی به شدت مشاهده می‌شود به همین دلیل برخی فوبیای تماس تلفنی را در دل اضطراب اجتماعی می‌بینند. افرادی که به دلیل اضطراب عملکرد از تماس تلفنی می‌ترسند یا از تماس‌های تلفنی اجتناب می‌کنند، ترس از ارزیابی منفی، قضاوت شدن یا در نهایت طرد شدن توسط دیگران، دارند.

  • افسردگی

یکی دیگر از دلایل دوری افراد از تلفن، افسردگی است. افسردگی باعث علائمی مانند غم و اندوه شدید، خستگی، احساس گناه و کناره‌گیری اجتماعی می‌شود. در یک دوره افسردگی اساسی، مردم تمایل به کناره‌گیری از ارتباطات، از جمله تلفن، دارند.

  • شخصیتی به شدت درونگرا

گاهی اوقات، اجتناب از تلفن توضیح بسیار ساده‌تری دارد، مانند به شدت درونگرا بودن. درونگراها تمایل دارند بیشتر بر افکار، احساسات درونی تمرکز کنند تا اینکه به دنبال تحریک بیرونی باشند. بسیاری از افراد درونگرا پیامک یا ایمیل را ترجیح می‌دهند زیرا متفاوت از یک تماس مزاحم است و به آنها اجازه می‌دهد از تشریفات اجتماعی مانند صحبت‌های کوچک اجتناب کنند. ارتباطات دیجیتال همچنین به درون‌گراها اجازه می‌دهد تا مکالمات خود را بهتر مدیریت کنند تا بتوانند قبل از پاسخ دادن، زمانی را برای تأمل و تفکر داشته باشند.

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه یک وضعیت روانی است و بعد از اینکه یک فرد هر نوع رویداد آسیب‌زا را تجربه کرد اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، کسانی که یک رویداد آسیب زا مانند دریافت اخبار بد از طریق تلفن را تجربه کرده باشند، ممکن است دچار PTSD و فوبیای تماس تلفنی شوند. این افراد، تلفن را خاموش می‌کنند یا به طور کلی از صحبت کردن با تلفن اجتناب می‌کنند.

علائم تلفن هراسی چیست؟

در شیوه تشخیص فوبیا تلفن مانند سایر فوبیاها عمل می‌شود و ایجاد اختلال در عملکرد فرد از موارد مهم در تشخیص است. برخی از علائم شایع فوبیای تماس تلفنی عبارتند از:

  • اضطراب شدید
  • به تأخیر انداختن تماس تلفنی
  • نگرانی زیاد در مورد موضوع گفتگو
  • نگران شرمنده شدن خود
  • اجتناب از برقراری تماس
  • لرزش دست و تپش قلب هنگام صحبت تلفنی
  • حالت تهوع قبل و حین برقراری تماس
  • عدم تمرکز
علائم تلفن هراسی چیست؟

اثرات تله فوبیا بر یک تجارت

اغلب اوقات، یک تماس تلفنی اولین برداشتی است که یک مشتری بالقوه از یک کسب و کار دریافت می‌کند، ایجاد یک تأثیر عالی از اهمیت بالایی برخوردار است. مشتریان امروزی انتظارات بالایی از برندها دارند و در کل سفر مشتری، خواهان تجربه مثبت هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل تجربه مشتری، تماس های تلفنی است. اگر کارمندان از اضطراب تلفن و یا فوبیای تماس تلفنی رنج ببرند، بر پاسخگویی و توانایی آنها برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان تأثیر می‌گذارد و در نتیجه نرخ حفظ مشتری ضعیف‌تر می‌شود.

فوبیای تماس تلفنی بر عملکرد محل کار چه تأثیری می‌گذارد؟

کسانی که فوبیای تماس تلفنی دارند می‌توانند در محل کار با مشکل مواجه شوند. فوبیای تماس تلفنی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب زیادی در کارکنان شود و  بر کار آنها تأثیر بگذارد. تماس‌های تلفنی اغلب با ارزش‌ترین تبدیل‌های بازاریابی هستند، زیرا 84 درصد از بازاریابان گزارش می‌دهند که تماس‌های تلفنی نرخ تبدیل بالاتری نسبت به سایر اشکال تعامل دارند و مشتری بالقوه را به مشتری حقیقی تبدیل می‌کنند.

7 نکته برای غلبه بر فوبیای تماس تلفنی

چه خودتان با فوبیای تماس تلفنی دست و پنجه نرم می‌کنید یا یک رهبر تجاری وفادار هستید که به دنبال راه‌هایی برای کمک به تیم خود برای تقویت مهارت‌های تلفنی هستید، این نکات تخصصی را برای کمک به غلبه بر فوبیای تماس تلفنی و بهبود عملکرد کلی شغلی امتحان کنید.

1. درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان روانشناختی است که نشان داده شده است برای طیف وسیعی از مشکلات از جمله انواع فوبیا موثر است. درمان CBT معمولاً شامل شناسایی و درک افکار غیرمفید یا غیرمنطقی و تمرین حساسیت‌زدایی سیستماتیک است. با کمک یک درمانگر، کسانی که از اضطراب شدید تلفن رنج می‌برند، می‌توانند شناسایی کنند که ترس‌هایشان از کجا سرچشمه می‌گیرد و چگونه می‌توانند این الگوهای تفکر را تغییر دهند تا واقعی‌تر و مؤثرتر باشند. برخی از استراتژی‌ها شامل ارزیابی مجدد تحریف‌های فرد در پرتو واقعیت، استفاده از مهارت‌های حل مسئله برای کنار آمدن با موقعیت‌های دشوار و ایجاد حس اعتماد بیشتر نسبت به توانایی‌های خود است.

علاوه بر این، تمرین حساسیت‌زدایی سیستماتیک اجازه می‌دهد تا در معرض موقعیت‌های اضطراب آور، مانند شنیدن صدای زنگ تلفن یا ادامه مکالمه تلفنی قرار بگیرید که همه اینها زیر نظر یک روانشناس آموزش دیده است.

2. قرار گرفتن در معرض تمرین

در عصر مدرن که پیام‌های متنی از تماس تلفنی معمولی رایج‌تر شده است، ممکن است شما از تمرین خارج شده باشید!

در این مورد، قرار گرفتن بیشتر در معرض صحبت کردن با تلفن می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس لازم برای حفظ یک مکالمه تلفنی موثر را به دست آورید. بسته به شدت اضطراب تلفن شما، تاکتیک‌های سلسله مراتبی زیادی در CBT استفاده می‌شود که می‌توانید در خانه انجام دهید.

اگر صحبت کردن با افراد غریبه برایتان دشوارتر است، با استفاده از این مثال سلسله مراتبی با افرادی که بیشتر با آنها آشنا هستید تماس بگیرید تا به اعتماد به نفس خود در ارتباط شخصی کمک کنید:

  • تماس با یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده برای پرسیدن یک سوال ساده
  • تماس با یک همکار مورد اعتماد در مورد یک موضوع مرتبط با کار
  • زنگ زدن به یک دوست قدیمی

توجه: سلسله مراتب شما ممکن است بسته به اینکه با چه کسی راحت‌تر صحبت می‌کنید، متفاوت باشد.

گاهی اوقات، صحبت کردن با کسی که می‌شناسید می‌تواند دشوارتر باشد. در آن صورت، از این مثال سلسله مراتبی استفاده کنید تا به شما کمک کند با کسانی که نمی‌شناسید راحت‌تر مکالمه کنید:

  • تماس با خط خدمات مشتری با یک پیام ضبط شده
  • تماس گرفتن با یک کسب و کار و پرسیدن یک سوال ساده، مانند زمانی که آنها تعطیل می‌شوند
  • تماس با یک رستوران محلی برای سفارش غذا
  • تماس برای رزرو هتل یا رستوران

3. نکات گفتگو را آماده کنید

درست همانطور که تمرین باعث کامل شدن می‌شود، آمادگی هم همینطور است. وقتی برای یک تماس تلفنی عصبی می‌شوید، مهم است که قبل از برقراری تماس آماده سازی کنید، اما زیاده‌روی نکنید.

در حالی که نوشتن متن کامل تماس تلفنی در برخی شرایط مفید است، عنصر انسانی را از مکالمه خارج می‌کند و ارتباط و تعامل شخصی را محدود می‌کند. صحبت کردن خود به خود، با اعتقاد و آگاهی ، نشان می‌دهد که شما چیزی برای گفتن دارید و باعث می‌شود گفتگو به طور طبیعی جریان یابد.

به طور کلی بدانید که قرار است چه بگویید، اما سعی کنید پیش بینی کنید که گفتگو ممکن است دقیقاً آنطور که برنامه ریزی کرده‌اید پیش نرود. اگر نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را مطرح کنید، حتما یادداشت کنید.

7 نکته برای غلبه بر فوبیای تماس تلفنی

4. مغز خود را فریب دهید تا فکر کند هیجان زده هستید

یک استراتژی بهتر و اثبات شده برای کمک به مبارزه با فوبیای تماس تلفن این است که مغز خود را فریب دهید تا فکر کند هیجان زده است. احساس آرامش یک حالت ذهنی با برانگیختگی کم است در حالی که اضطراب با برانگیختگی زیاد همراه است. احساس هیجان نیز با برانگیختگی زیاد همراه است، بنابراین راحت‌تر می‌توانید به خودتان بگویید که هیجان‌زده هستید تا آرام.

در مطالعه‌ای که توسط انجمن فیزیولوژیک آمریکا انجام شد، افرادی که اضطراب خود را به عنوان هیجان دوباره ارزیابی کردند، در مقایسه با افرادی که سعی در آرام شدن داشتند، هیجان بیشتر و عملکرد بهتری داشتند. استراتژی‌هایی مانند گفتن «من هیجان‌زده هستم» با صدای بلند یا نوشتن پیام‌هایی مانند «هیجان‌زده شو» می‌تواند موثر باشد. با استفاده از این استراتژی‌های ساده می‌توانید اضطراب را به هیجان تبدیل کنید.

5. لبخندی بر لبان خود بیاورید

هنگامی که فوبیای تماس تلفن دارید، ممکن است صدای لرزان، تنگی نفس یا حتی سر خوردن کلمات خود را تجربه کنید. وقتی این اتفاقات می‌افتد، می‌تواند شما را مضطرب‌تر کند.

از آنجایی که لحن صدای شما برای ایجاد یک تاثیر خوب ضروری است، سعی کنید قبل از برقراری و دریافت تماس، لبخند بزنید. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما تحقیقات نشان داده است که مردم واقعاً می‌توانند لبخند شما را بشنوند. این به شما کمک می‌کند تا حس خوشایندی را به فردی که با او صحبت می‌کنید منتقل کنید و به او این حس را القا کنید که از چیزی که ارائه می‌دهید مطمئن هستید.

لبخند زدن اعتماد به نفس بیشتر، به دنبال آن شادی و در نهایت آرامش را برای شما خواهد داشت.

6. نفس بکشید و قدم بزنید

اولویت دادن به سلامت روان برای مقابله با فوبیا و علائمی که ممکن است تجربه کنید ضروری است. با این گفته، به یاد داشته باشید که قبل از تماس چند نفس عمیق بکشید و در طول تماس هم تمرکز بر نفس خود هم داشته باشید. همچنین می‌توانید این فعالیت‌های ذهن آگاهی را قبل و بعد از تماس تلفنی امتحان کنید مانند:

  • تمرینات تنفس عمیق: در حین آماده شدن برای تماس، تمرینات تنفس عمیق مانند تنفس با جعبه را انجام دهید که ثابت شده است استرس را کاهش می‌دهد و تمرکز را بهبود می‌بخشد. این نوع تنفس شامل چرخه 4 ثانیه دم، 4 ثانیه مکث، 4 ثانیه بازدم و 4 ثانیه مکث است.
  • مدیتیشن: 15 تا 30 دقیقه قبل از تماس یک جلسه مدیتیشن با تصویرسازی هدایت شده داشته باشید.
  • تجسم موفقیت: قبل از تماس، یک مکالمه مثبت و نتیجه عالی جلسه را تجسم کنید.
  • از فکر کردن بیش از حد بپرهیزید: اگر تماس موفقیت آمیز نبود یا رد شدید، متوجه باشید که دلایل متعددی وجود دارد و فقط به شما مربوط نیست. از تحلیل شرایط بپرهیزید.
  • پاداش دادن به خودتان: پس از یک تماس تلفنی، با یک استراحت کوچک به خودتان پاداش دهید یا کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید.

7. از روش‌های ارتباطی غیر صوتی استفاده کنید.

در حالی که مکالمات تلفنی برای مبادلات پیچیده بهترین کارایی را دارد، ممکن است همیشه بهترین روش ارتباطی نباشد، به خصوص اگر اضطراب تلفنی دارید. سایر روش‌های ارتباطی مانند ایمیل یا چت به شما امکان می‌دهد در منطقه راحتی خود بمانید و در عین حال زمان بیشتری برای تأمل قبل از پاسخ دادن به شما می‌دهد.

سخن پایانی

فوبیای تماس تلفنی می‌تواند در زوایای مختلف به فرد آسیب برساند چه در زندگی شخصی و روابط بین فردی چه در محل کار. درمان فوبیای تماس تلفنی مانند سایر انواع فوبیا ممکن است و می‌تواند به طور کامل برطرف شود. ما در بنیاد روانشناسی ماروم در مسیر درمان انواع فوبیا در خدمت شما هستیم.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

نظر شما درباره فوبیای تماس تلفنی چیست؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *