کم‌ خوابی، وجدان اجتماعی رو مختل میکنه؟

یکی از پایه‌های جامعه متمدن اینه که انسان‌ها به همدیگه کمک می‌کنن. یه مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، نشون میده که کمبود خواب این ویژگی اساسی انسان رو با مشکل روبه‌رو می‌کنه.

کمبود خواب همیشه با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و مرگ و میر کلی شناخته شده. اما این اکتشافات جدید نشون میده که کمبود خواب روی جنبه دیگه‌ای از روان ما هم می‌تونه اثر بذاره. در واقع کم‌ خوابی باعث میشه تمایلمون رو برای کمک به بقیه نادیده بگیریم.

تو بخشی از مطالعه جدید، دانشمندان نشون دادن که کمک‌های خیریه توی هفته بعد از آغاز ساعت تابستانی، زمانی که ساکنان اکثر ایالت‌ها یک ساعت از روز خودشونو از دست میدن، 10 درصد کاهش یافته و این تغییر در کمک تو حالت‌هایی که ساعت خودشونو تغییر نمیدن یا زمانی که ایالت‌ها در پاییز به زمان استاندارد خودشون برمی‌گردن، دیده نشده.

این مطالعه که توسط دانشمند پژوهشی دانشگاه برکلی، اتی بن سایمون و متیو واکر، استاد روانشناسی دانشگاه برکلی هدایت شده، به استناد شواهد بیشتری نشون میده که خواب ناکافی نه تنها به بهزیستی ذهنی و جسمی افراد آسیب می‌زنه، بلکه به سلامت جسمانی و روانی افراد نیز آسیب می‌رسونه. پیوندهای بین افراد و حتی احساسات نوع دوستانه یک ملت را به خطر میندازه.

در طول 20 سال گذشته، ارتباط بسیار نزدیک بین سلامت خواب و سلامت روان کشف شده است. در واقع، یک اختلال روانپزشکی رو نمی‌بینیم که توی اون خواب طبیعی باشه. کمبود خواب نه تنها به سلامت افراد آسیب میزنه؛ بلکه تعاملات اجتماعی بین افراد رو هم کاهش میده و علاوه بر این، ساختار خود جامعه انسانی رو هم تخریب می‌کنه. نحوه عملکرد ما به عنوان یک گونه اجتماعی به میزان خواب ما بستگی داره.

سه مطالعه جداگانه تأثیر کم خوابی رو روی تمایل افراد برای کمک به دیگران ارزیابی کردن. در توی اولین مطالعه، دانشمندان 24 داوطلب سالم رو توی یه دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) قرار دادند تا پس از هشت ساعت خواب و بعد از یه شب بی‌خوابی، مغزشونو اسکن کنن. مناطقی از مغز که شبکه تئوری ذهن رو تشکیل میدن، زمانی که افراد با بقیه همدلی می‌کنن یا سعی دارن خواسته‌ها و نیازهای دیگران رو درک کنن، بعد از یه شب بی‌خوابی کمتر فعال بودن.

 وقتی به افراد دیگه فکر می‌کنیم، این شبکه درگیر میشه و به ما اجازه میده تا نیازهای دیگران رو درک کنیم: به چه چیزی داره فکر می‌کنه؟ آیا درد داره؟ آیا به کمک نیاز داره؟

با این حال، زمانی که افراد دچار کمبود خواب بودن، این شبکه به طور قابل توجهی آسیب دید. انگار این بخش‌های مغز وقتی می‌خواهیم پس از نخوابیدن کافی با افراد دیگه ارتباط برقرار کنیم، پاسخ نمی‌دهند.

در مطالعه دوم، بیش از 100 نفر رو به صورت آنلاین طی سه یا چهار شب ردیابی کردن. در طول این مدت، محققان کیفیت خوابشون ر اندازه‌گیری کردن – مدت زمان خوابشون و تعداد دفعات بیدار شدنشون – و بعد از اون بررسی کردن که این افراد چقد تمایل دارن به بقیه کمک کنن؛ کمک‌هایی مثل باز نگه داشتن در آسانسور برای شخص دیگه، داوطلب شدن یا کمک به مصدوم غریبه تو خیابون. مطالعه نشون داد که کاهش کیفیت خواب افراد از یه شب به شب دیگه، کاهش قابل توجهی در تمایل کمک به افراد دیگه از یه روز بعد به روز دیگه رو پیش‌بینی می‌کنه. کسایی که شب قبل بد خواب بودن، کسانی بودن که روز بعد کمتر تمایل داشتن به بقیه کمک کنن.

بخش سوم این مطالعه شامل استخراج یک پایگاه داده از 3 میلیون کمک خیریه در ایالات متحده بین سال‌های 2001 تا 2016 بود. آیا تعداد کمک‌ها بعد از انتقال به ساعت تابستونی و از دست دادن احتمالی یک ساعت خواب تغییر کرد؟ و خب کاهش 10 درصدی تو کمک‌های مالی دیده شد.

درک اینکه کمیت و کیفیت خواب روی کل جامعه تأثیر میذاره، که ناشی از اختلال در رفتار اجتماعیه، ممکنه بینش‌هایی رو در مورد وضعیت اجتماعی ما ارائه بده. این یافته همچنین رویکرد جدیدی برای بهبود این جنبه‌های خاصی از جامعه ارائه میده.

واکر، نویسنده پرفروش‌ترین کتاب بین‌المللی با نام «چرا می‌خوابیم»، میگه: «در این زمونه تفرقه‌انگیز، اگه زمانی نیاز به تسهیل‌گر قوی و اجتماعی برای ایجاد بهترین نسخه از خودمون تو جامعه داریم، حالا می‌دونیم که خواب بهترین گزینه است».

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *