خیانت مردان

کشف خیانت می‌تواند ویرانگر باشد زیرا به بسیاری از جنبه‌های هویت فرد ضربه می‌زند. جمله ” همه چیزهایی که باور داشتم ناگهان زیر سوال رفت” در این مواقع از اغلب مراجعین شنیده می‌شود. خیانت می‌تواند باعث شود که فرد خیانت شده به جذابیت خود یا قضاوت خود در افراد شک کند. خیانت می‌تواند اعتماد را از بین ببرد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که آسیب‌های روانی مانند کشف یک رابطه، این ظرفیت را دارند که بر عملکرد مغز مدت‌ها پس از وقوع رویداد تأثیر بگذارند. یکی از این تغییرات ایجاد یک هوشیاری بیش از حد برای حملات بیشتر است. این مسأله از منظر تکاملی منطقی است، زیرا هوشیاری بیش از حد ممکن است ما را از درگیری با یک آسیب روانی دیگر محافظت کند.

بودن در مرحله هشدار دائمی باعث ایجاد سوءظن نسبت به خیانت‌های آینده می‌شود. بی‌اعتمادی تعداد ارتباطات اجتماعی ما را محدود می‌کند و ما را منزوی می‌کند. به همین دلیل باید یاد بگیریم چگونه دوباره اعتماد کنیم، حتی اگر رابطه از بین برود. اعتماد فقط برای روابط ضروری نیست؛ برای یک زندگی شاد و معنادار لازم است.

فهرست مطالب

علت خیانت مردان چیست؟

واقعیت این است که مردان (60 درصد) بیشتر از زنان (40 درصد) به همسر خود خیانت می‌کنند. سن خیانت مردان در برخی منابع بیشتر بین 28 تا 50 سالگی مطرح می‌شود البته به این معنی نیست که قبل یا بعد از این سن اتفاق نمی‌افتد. در کتاب از عشق غافلگیر شده نوشته دکتر جی که در مؤسسه گشتالت کلیولند، با تخصص کار با گروه‌های کوچک و سیستم‌های صمیمی، دوره‌های فوق دکترا را دریافت کرده،  شش دلیل را برای خیانت مردان بیان می‌کند که به موضوعات اصلی که اغلب در روانشناسی رابطه دیده می‌شود، اشاره دارد. وی می‌گوید هدفم از نوشتن این کتاب این بود که شاید به شما کمک کند تا بفهمید چرا یک مرد تصمیم به خیانت می‌گیرد.

علت خیانت مردان چیست؟

1. اعتقاد به قوانین در مورد من صدق نمی‌کند. بنابراین من قوانین خودم را تنظیم می‌کنم.

گاهی فرد به شدت درگیر کار، همکاران و ارباب رجوع است و هرگز حضور واقعی ندارد. بنابراین هرگز واقعاً برای آنچه که می‌گوید به آن نیاز دارد در دسترس نیست و همسرش را به خاطر برآورده نکردن نیازهایش سرزنش می‌کند.

راه حل: از سرزنش دست بردارید و آنچه را که نیاز دارید و می‌خواهید، از شریک زندگی خود بخواهید و استانداردهای خود را با درخواست، به جای انتظار، بالا ببرید.

2. اهمیت و عزت نفس را با اطمینان و موفقیت اشتباه گرفتن.

فرد اعتقاد دارد که فقط در صورتی شایسته و در نتیجه دوست داشتنی است که در تجارت موفق شود و همسرش تنها در صورتی او را جذاب می‌داند که سبک زندگی مورد علاقه‌اش را فراهم کند، به این ترتیب رنجش در درون مرد رشد می‌کند.

راه حل: عزت نفس و موفقیت خود را بر اساس «چه کسی هستم» تعریف کنید نه آنچه تولید می‌کنید. با تغییر نحوه ارتباط با خود، به دیگران نشان دهید چگونه با شما رفتار کنند.

3. فرد این داستان را ساخته که همسرم عامل ناراحتی و ناامیدی من از ازدواجمان است.

غروری که به دنبال موفقیت به دست آورده به او این امکان را می‌دهد که سرزنش را روی همه چیز متمرکز کند به جز اینکه چه کسی واقعاً مسئول است، قطعاً خودش.

راه حل: دیگر برای خود متاسف نشوید و نقش قربانی را بازی نکنید و به خاطر نقش و سهم خود در نارضایتی، پاسخگو شوید.

4. ادعای دروغگوی ماهر بودن

برخی مردان توانایی عجیب و غریب و خطرناکی برای تقسیم زندگی خود به اتاق‌هایی دارند که دیوارهایشان هیچ پنجره یا دری ندارد. از جمله خلق دو دنیایی را که از آن لذت می‌برند. کم کم این افراد به بهانه محافظت از خود و ضایع شدن حقشان دروغ می‌گویند.

راه حل: بدون صداقت، زندگی زناشویی موفق شکل نمی‌گیرد.

5. جاذبه جنسی و فانتزی را با عشق اشتباه گرفتن

برخی مردان یاد می‌گیرند که از رابطه جنسی به عنوان دارو و وسیله‌ای برای فرار استفاده کنند. بنابراین در بالا و پایین‌های زندگی، ورود فرزند، احساس عدم قدردانی از زحمات و … فرد به سمت روابط فرازناشویی می‌رود. در برخی کشورها جذب باشگاه‌های استریپ و پورنوگرافی می‌شوند، که فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

یک رابطه واقعی هرگز نمی‌تواند با فانتزی رقابت کند.

راه حل: برای خود خط قرمزهای مشخصی داشته باشید.

6. مردان خیانتکار مسئولیت سلامت روان خود را به عهده نمی‌گیرند.

برای دوست داشتن یک نفر باید بزرگ شویم، بالاتر از زخم هایمان باشیم و مسئولیت چیزهایی را که در بزرگسالی به آن نیاز داریم، بپذیریم. با انجام ندادن کار لازم برای رشد و بهبودی، هرگز به فردی بالغ که بتواند عشقی بالغانه بدهد و دریافت کند، تبدیل نمی‌شویم. صمیمیت، چیزی که فرد خیانتکار ادعا می‌کند می‌خواهد، در واقع چیزی نیست که بتواند خودش انجامش دهد. با این حال، شریک زندگی خود را سرزنش می‌کند.

راه حل: با تکامل به عنوان یک مرد بزرگ شوید، متعهد به درمان و خودسازی باشید و علم و هنر صمیمیت را بیاموزید.

مردان خیانتکار را چگونه بشناسیم؟

نشانه خیانت مردان چیست ؟ علائم خیانت مردان در اغلب موارد به صورتی است که در ادامه آمده و البته این را در نظر داشته باشید وجود هر یک از این علائم دلیل قطعی برای خیانت همسر شما نیست و نباید تصمیم‌گیری برای برخورد با این قضیه و ادامه دادن یا ندادن رابطه فقط بر اساس این نشانه‌ها باشد. یک روند و شکل ثابت برای اینکه بدانیم خیانت مردان چگونه است، وجود ندارد.

  • بوی عطر روی لباس‌های شوهر (کلیشه‌ای، اما واقعی)
  • بیرون ماندن تا دیروقت
  • مسافرت‌های طولانی
  • یافتن پیام‌ها یا عکس‌های هدیه در تلفن او
  • تماس‌های آخر شب
  • تمایل به ناگهانی عاشقانه شدن آشکار (برای کاهش احساس گناه)

در واقع پاسخ به این سؤال که چگونه به خیانت مردان پی ببریم یک فرمول مشخص و ثابت ندارد. خیانت مردان در محیط کار، در جمع دوستان، در خانواده و… می‌تواند اتفاق بیفتد.

دلیل خیانت مردان چیست؟

ریشه خیانت مردان  موارد خیلی پیچیده نیست و همیشه مربوط به ریشه‌های عمیق روانی نمی‌شود. فاصله گرفتن زن و شوهر به دلایلی مانند تولد فرزند، اعتیاد به کار، روزمرگی، حذف هیجان و نشاط از زندگی، مرد را به سمت خیانت سوق می‌دهد و بر خلاف آنچه عموم مردم فکر می‌کنند تنها مسائل جنسی نیست که باعث انتخاب خیانت توسط مرد می‌شود. شاید نتوان به صورت قطعی یک پاسخ برای این سوال زنان بیان کرد که “علت اصلی خیانت مردان چیست” اما احساس عدم درک، قدرنشناسی و تنهایی و انزوا عوامل بسیار مهمی است.

علت خیانت مردان در دوران بارداری

در حالی که هیچ نظرسنجی قطعی وجود ندارد، اگر به صورت آنلاین جستجو کنید، خواهید دید که بسیاری از تخمین‌ها می‌گویند خیانت مردان به همسرانشان در دوران بارداری تقریباً 1 مورد از هر 10 مورد است. اولین چیزی که باید گفت این است که در 90 درصد موارد بارداری خیانت اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از اوقات فقط بارداری به عنوان محرکی برای خیانت عمل می‌کند، پیش از این هم اختلاف یا درگیری اساسی بین زن و شوهر وجود داشته است. دلایل خیانت مردان در بارداری همسر:

  1. انکار رابطه جنسی: بعضی از مردان میل جنسی بالایی دارند، بنابراین اگر زن بارداری پرخطری داشته باشد و به او گفته شود که از رابطه جنسی خودداری کند یا اگر زن باردار دچار نوسانات خلقی باشد و تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشد، می‌تواند یک مشکل باشد و دلیلی برای او که رابطه جنسی را در جای دیگری جستجو کند.
  2. کودک یک تهدید است: مردان ممکن است آن را نشان ندهند، اما صمیمیت عاطفی چیزی است که آنها نیز دوست دارند. اگر مرد نوزاد آینده را تهدیدی برای موقعیت و نیازهای خود ببیند، ممکن است منحرف شود.

آنچه زنان باردار برای جلوگیری از خیانت می‌توانند انجام دهند:

  1. نگران مسائل مربوط به تصویر بدن نباشید. بسیاری از مردان، همسر باردار خود را مطلوب می‌دانند.
  2. از پزشک در مورد پوزیشن‌های جنسی ایمن سؤال کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما می‌خواهید بچه‌دار شوید.
  4. تعارضات را قبل از باردار شدن حل کنید.

آیا خیانت مردان قابل بخشش است؟

با خیانت مرد چگونه رفتار کنیم؛ اگر شما فردی هستید که مورد خیانت قرار گرفته‌اید بازسازی اعتماد می‌تواند به طرز شگفت‌آوری دشوار باشد. در حالی که هر خیانت به دلیل وجود مشکل در ازدواج ایجاد نمی‌شود، فرد خیانت شده می‌تواند از بحران خیانت برای درک بهتر شریک زندگی خود استفاده کند و این درک می‌تواند به کاهش احتمال وقوع مجدد رفتار آسیب‌زا کمک کند. خشم دائمی و تمام نشدنی شما در درجه اول به خودتان آسیب می‌زند اگر قرار است در رابطه بمانید باید مسیر سلامت را طی کنید. 

موارد زیر برای شخصی که به او خیانت شده ضروری است:

1) از تحقیر شریک زندگی خود بپرهیزید.

وسوسه انگیز خواهد بود که شریک زندگی خود را در انتهای یک قلاب برای رنج کشیدن تماشا کنید. با این حال، در یک مقطع زمانی باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید انتقام بگیرید یا یک رابطه بازسازی شده داشته باشید. شما نمی‌توانید هر دو را داشته باشید.

2) شکایات را از انتقاد جدا کنید.

اگر شکایات خود را به گونه‌ای مطرح کنید که در شریک زندگیتان انگیزه برقراری مجدد اعتماد را ایجاد کند، رابطه شما سریع‌تر بهبود می‌یابد. شرم، تحقیر و انتقاد نتیجه معکوس دارند. به عیب‌های شریک زندگی خود به صورت غیرمطلق فکر کنید. برای مثال، سعی کنید خیانت را یک اشتباه وحشتناک ببینید. از سوی دیگر، اگر خیانت را دلیلی بر وجود اختلال شخصیت بدانید، کمتر به سمت بخشش حرکت خواهید کرد. مگر با تشخیص متخصص که در آن صورت تصمیم با شماست.

3) مواقعی را که در مورد خیانت صحبت می‌کنید، جدا کنید.

 وسوسه انگیز است که خیانت به موضوع گفتگوی 24 ساعته در هفته تبدیل شود. این می‌تواند به هر دو طرف آسیب برساند. قدرت حواس پرتی مثبت در ایجاد یک زندگی و رابطه شاد را دست کم نگیرید. در مورد زمانی توافق کنید که هر روز به مدت 15 تا 20 دقیقه موضوع را بررسی کنید. فردی که به او خیانت شده است باید تصمیم بگیرد که چه زمانی تعداد مکالمات را کاهش دهد.

4) ارزیابی کنید که آیا توانایی بخشیدن شریک زندگی خود را دارید یا خیر.

 ممکن است زخم خیلی عمیق باشد و خیانتکار آنقدر عیب داشته باشد که دیگر شایسته اعتماد نباشد. برای تعیین اینکه آیا باید برای بازگرداندن اعتماد به شریک زندگی خود تلاش کنید، از خود بپرسید: آیا این یک رفتار جدید است یا بخشی از یک الگوی غیرقابل اعتماد مداوم؟

5) کمک بگیرید.

 پس از یک خیانت، معمولاً افراد از تماس با سیستم پشتیبانی معمول خود اجتناب می‌کنند زیرا نمی‌خواهند شرم یا تحقیر خود را به اشتراک بگذارند. به همین دلیل است که اکثر زوج‌ها بدون کمک حرفه‌ای قادر به مهار آسیب احتمالی خیانت نیستند.

6) جبران کردن

بیشتر افراد خیانتکار، احساس گناه، غم، شرم یا پشیمانی دارند. برای جبران:

  • مسئولیت اعمال خود را بپذیرید.
  • بدانید بهبودی شریک زندگی شما زمان می‌برد.
  • همدل باشید.
  • به قوانین جدید احترام بگذارید.
  • برای تغییر اشتیاق نشان دهید.

کلام پایانی

برای زنان، خیانت مردان از نظر روانشناسی چنان دردناک است که دردش تا سال‌ها می‌تواند باقی بماند در بیشتر مواقع زوج باید از متخصص کمک بگیرند و اگر تصمیم بر ادامه رابطه وجود دارد، حتماً بازسازی اعتماد و درمان انجام شود. با توجه به اختصاص داشتن این مقاله به خیانت مردان و بررسی آن، آسیب‌های خیانت مردان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که خیانت چه از جانب مرد باشد چه زن آسیب‌زاست و فقط تعداد آن به لحاظ آماری از جانب مردان بیشتر است.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

نظر شما درباره علت خیانت مردان چیست؟ نشانه‌های زندگی با مرد خیانتکار چیست؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *