تاثیر روغن ماهی در سردردهای میگرنی

مصرف رژیم غذایی با چربی ماهی بیشتر، روغن‌های گیاهی کمتر می تواند سردردهای میگرنی را کاهش دهد. فراوانی و شدت میگرن ماهانه در بین افرادی که رژیم غذایی روغن ماهی بالاتری داشتند کاهش یافت.

میگرن، یک بیماری عصبی، در میان شایع‌ترین علل درد مزمن، از دست دادن زمان کار و کاهش کیفیت زندگی قرار دارد. بیش از 4 میلیون نفر در سراسر جهان به میگرن مزمن (حداقل 15 روز میگرن در ماه) مبتلا هستند و بیش از 90 درصد مبتلایان در طول حمله که می‌تواند بین چهار ساعت تا سه روز طول بکشد، قادر به کار یا عملکرد طبیعی نیستند. به ویژه زنان بین 18 تا 44 سال مستعد ابتلا به میگرن هستند. داروهای فعلی برای میگرن معمولاً تنها تسکین نسبی را ارائه می‌دهند و می‌توانند عوارض جانبی منفی از جمله آرام بخشی و احتمال وابستگی یا اعتیاد داشته باشند.

طبق یک مطالعه جدید، رژیم غذایی حاوی ماهی‌های چرب بیشتر به مبتلایان به میگرن کمک می‌کند تا در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی سرشار از چربی‌ها و روغن‌های گیاهی داشتند، تعداد سردردهای ماهانه و شدت درد خود را کاهش دهند.

این مطالعه بر روی 182 بزرگسال مبتلا به میگرن مکرر، کار قبلی تیم را در مورد تأثیر اسید لینولئیک و درد مزمن گسترش داد. اسید لینولئیک یک اسید چرب غیراشباع چندگانه است که معمولاً در رژیم غذایی از ذرت، سویا و سایر روغن‌های مشابه و همچنین برخی آجیل ها و دانه ها به دست می آید. مطالعات کوچک‌تر قبلی تیم بررسی کردند که آیا اسید لینولئیک بافت‌ها و مسیرهای پردازش درد مرتبط با میگرن را در عصب سه قلو، بزرگترین و پیچیده‌ترین عصب جمجمه‌ای بدن، ملتهب می‌کند یا خیر. آنها دریافتند که رژیم غذایی با اسید لینولئیک کمتر و سطوح اسیدهای چرب امگا 3 بالاتر (مانند آنهایی که در ماهی و صدف وجود دارد) می‌تواند التهاب مسیر درد را تسکین دهد.

در یک مداخله غذایی 16 هفته‌ای، شرکت کنندگان به طور تصادفی به یکی از سه برنامه غذایی سالم تقسیم شدند. همه شرکت‌کنندگان کیت‌های غذایی شامل ماهی، سبزیجات، هوموس، سالاد و اقلام صبحانه دریافت کردند. یک گروه وعده‌های غذایی دریافت کردند که سطوح بالایی از ماهی‌های چرب یا روغن‌های ماهی‌های چرب داشت و اسید لینولئیک را کاهش داد. گروه دوم غذاهایی دریافت کردند که دارای سطوح بالای ماهی چرب و اسید لینولئیک بالاتر بود. گروه سوم وعده‌های غذایی حاوی اسید لینولئیک بالا و سطوح پایین‌تر ماهی‌های چرب را برای تقلید از میانگین دریافتی ایالات متحده دریافت کردند.

در طول دوره مداخله، شرکت‌کنندگان تعداد روزهای میگرن، طول مدت و شدت آن‌ها را به همراه اینکه چگونه سردردشان بر توانایی‌هایشان برای عملکرد در محل کار، مدرسه، و زندگی اجتماعی‌شان تأثیر می‌گذارد و اینکه هر چند وقت یک‌بار نیاز به مصرف داروهای ضد درد دارند، نظارت کردند. هنگامی که مطالعه شروع شد، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​بیش از 16 روز سردرد در ماه، بیش از 5 ساعت درد میگرنی در روز داشتند و نمرات پایه نشان دهنده تأثیر شدید بر کیفیت زندگی علیرغم استفاده از داروهای سردرد متعدد بود.

رژیم غذایی حاوی روغن نباتی کمتر و ماهی‌های چرب بیشتر، بین 30 تا 40 درصد کاهش در کل ساعت‌های سردرد در روز، ساعت‌های سردرد شدید در روز، و در کل روزهای سردرد در ماه را نسبت به گروه کنترل ایجاد کرد. نمونه های خون این گروه از شرکت کنندگان نیز سطوح پایین‌تری از لیپیدهای مرتبط با درد داشتند. نکته قابل توجه این بود که علیرغم کاهش فراوانی سردرد و درد، همین شرکت‌کنندگان تنها بهبود جزئی را در کیفیت زندگی کلی مرتبط با میگرن در مقایسه با گروه‌های دیگر در مطالعه گزارش کردند. همین مسأله می‌تواند طاقت فرسا بودن میگرن را حتی برای یک روز نشان دهد. پژوهش‌هایی از این دست می‌تواند تغییراتی هر چند کوچک و بی عارضه را به همراه داشته باشد.          

مدیر علمی NIA، گفت: «این تحقیق شواهد جالبی پیدا کرد که تغییرات رژیم غذایی پتانسیل بهبود وضعیت درد مزمن بسیار ناتوان‌کننده مانند میگرن را بدون عوارض جانبی دارو را دارد.

تیم NIH توسط کریس رامسدن، محقق بالینی در برنامه‌های تحقیقاتی درون دانشگاهی NIA و NIAAA و عضو هیئت علمی وابسته UNC رهبری می‌شد. رامسدن می‌گوید: «تغییر در رژیم غذایی می‌تواند برای میلیون‌ها آمریکایی که از درد میگرن رنج می‌برند، تسکین دهد. شواهد دیگری نیز وجود دارد که غذاهایی که می‌خوریم می‌توانند بر مسیرهای درد تأثیر بگذارند.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *