سبک زندگی، کلیدی برای جلوگیری از زوال عقل

یه مطالعه جدید نشون داده که معاشرت، شرکت در کلاس‌های مختلف و ورزش باعث میشه که «ذخیره شناختی» مغز شما تقویت بشه و از مشکلات حافظه و تفکر جلوگیری کنه.

«ذخیره شناختی» به توانایی مغز برای مقاومت در برابر اثرات بیماری‌هایی مثل آلزایمر و عدم نشون دادن علائم زوال عقل اشاره داره.

بهترین راه برای تقویت ذخیره شناختی چیه؟

پاملا آلمیدا-مزا، نویسنده این پژوهش که دانشجوی دکترا در دانشگاه کالج لندنه، میگه: «هرگز از کنجکاوی دست نکشین و یه چیز جدید یاد بگیرین یا سرگرمی جدیدی انتخاب کنین. فعال و پویا بمونین، ورزش کنین، پیاده‌روی روزانه داشته باشین، با خانوادتون در تماس باشین و دیدار با دوستانتون رو اولویت قرار بدین.

تو این مطالعه، محققان ژن‌ها و عوامل سبک زندگی رو بین 1184 نفر که تو سال 1946 در بریتانیا متولد شدن، بررسی کردن و در 8 سالگی و دوباره در 69 سالگی تست‌های شناختی ازشون گرفتن.

همه افراد حاضر تو این مطالعه یه نمره ذخیره شناختی دریافت کردن که با سطح تحصیلاتشون در سن 26 سالگی، مشارکت در فعالیت‌های اوقات فراغت در 43 سالگی و شغل تا سن 53 سالگی هماهنگ شد. همچنین توانایی خوندن تو سن 53 سالگی به‌عنوان یه معیار اضافی مورد آزمایش قرار گرفت.

آزمون شناختی که افراد در سن 69 سالگی انجام دادن، حداکثر نمره کلش 100 بود که میانگین نمره برای این گروه 92 شد.

این مطالعه نشون داد کسایی که توانایی‌های شناختی بالاتر تو دوران کودکی داشتن، نمره ذخیره شناختی بالاتر و توانایی خوندن پیشرفته‌تر هم داشتن، و تو سن 69 سالگی توی آزمون شناختی بهتر عمل کردن. کسایی هم که سطح تحصیلات عالی داشتن، بهتر از همتایان خودشون که تحصیلات رسمی نداشتن، عمل کردن. کسایی که تو فعالیت‌های اوقات فراغت مثل کلاس‌های آموزش بزرگسالان، کلوپ‌ها، کار داوطلبانه، فعالیت‌های اجتماعی و باغبانی شرکت داشتن و تعداد فعالیت‌هاشون شیش یا بیشتر بود، نسبت به افرادی که تعداد فعالیت‌هاشون چهار یا کمتر بود، نمره بیشتری گرفتن. علاوه بر این، اون دسته از شرکت‌کنندگانی که شغل حرفه‌ای یا متوسطی داشتن، تو سن 69 سالگی توی آزمون شناختی نمرات بالاتری نسبت به افرادی که در موقعیت‌های کم چالش‌تر بودن، کسب کردن.

آلمیدا مزا گفت: «این یافته نشون میده که یه سبک زندگی که توش فعالیت ذهنی، اجتماعی و فیزیکی بالا باشه، تو سنین میانسالی می‌تونه نقش منفی‌ای ظرفیت شناختی پایین دوران کودکی داره رو برای سنین بالاتر جبران کنه.»

در واقع این مطالعه ما رو به این سمت می‌بره که اگر می‌خوایم پیری سالم‌تر و بدون مشکلات شناختی داشته باشیم، بهتر از الان ذهن و بدنمون رو تقویت کنیم. این کار رو میشه از طریق یادگیری مهارت‌های بیشتر (برای مثال یاد گرفتن هنر نقاشی یا یه موسیقی)، ورزش منظم و مداوم، کتاب و شعر خوندن و … پیگیری کرد.

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *