ازدواج خوب

ازدواج خوب مفهومی نسبی است که ممکن است برای افراد مختلف کمی با هم متفاوت باشد. به طور مثال اصلی‌ترین ویژگی یک ازدواج خوب و یکی از عوامل دوام زندگی مشترک، این است که نسبت به نیازهای یکدیگر حساس باشیم و هرازگاهی سازش کنیم. این بدان معناست که به نوبت راه خود را انتخاب کنید یا راه سومی را پیدا کنید که مناسب هر دوی شما باشد. برای دوام ازدواج نیازی نیست که یکی از طرفین خود را فراموش کند. در واقع گذشت بیش از حد و در عین حال خودخواهی هر یک از طرفین نابود کننده ازدواج موفق است. در این مقاله سعی کرده‌ایم به ویژگی های یک ازدواج خوب بپردازیم و شما را با خصوصیات ازدواج خوب آشنا کنیم.

فهرست مطالب

ویژگی های ازدواج خوب

هجده ویژگی ازدواج خوب عبارتند از:

  • اعتماد کنید: فضای ازدواج ما مقدس و خصوصی است.
  • خویشتن داری – خودداری – پرهیز: ما در برابر وسوسه مقاومت می‌کنیم و به یکدیگر وفادار می‌مانیم.
  • صمیمیت: ما با هم باز و صادق هستیم.
  • اولویت‌: هر دوی ما ازدواج خود را در اولویت قرار دادیم.
  • تفاوت: ما به تفاوت‌های یکدیگر احترام می‌گذاریم و می‌دانیم که تفاوت باعث علاقه است.
  • یکسانی: ما ارزش‌های اساسی، برخی علایق و سلایق مشترک داریم.
  • ارتباط: ما صحبت می‌کنیم و نیازها، دوست داشتن‌ها، دوست نداشتن‌ها، توافق‌ها و مخالفت‌های خود را بیان می‌کنیم.
  • انصاف: نست به هم منصف هستیم. ما منصفانه بازی می‌کنیم.
  • توجه: به یکدیگر توجه می‌کنیم.
  • هیجانی: ما گاهی از دست هم عصبانی می‌شویم. ما انسان هستیم.
  • اتصال مجدد: عصبانی می‌شویم و وقتی کمی طولانی می‌شود مثلا یک روز می‌گذرد، تلاش می‌کنیم تا خشم را کنار بگذاریم.
  • شوخ طبعی: داشتن حس شوخ طبعی کمک می‌کند.
  • حق شناسی: ما خیلی خوشحالیم که با هم هستیم و این را بیان می‌کنیم.
  • صداقت: اگر بخواهیم چیزی بگوییم که شنیدن آن برای یکی از ما سخت باشد، حقیقت را می‌گوییم و سعی می‌کنیم آن را به آرامی و واضح بیان کنیم تا طرف مقابل بتواند آن را بشنود.
  • حساسیت: ما حساسیت‌های خود و طرف مقابلمان را شناختیم و می‌دانیم که دکمه‌ها کجا هستند و مراقب هستیم که آنها را فشار ندهیم.
  • ماندگاری: متاهل ماندن نیاز به زمان، عزم و تلاش دارد.
  • بخشش: هم برای شریک زندگی‌تان و هم برای خودتان.
  • کار گروهی: ما به رشد یکدیگر کمک می‌کنیم.

5 نکته ضروری برای یک رابطه سالم

  1. ارتباطات

در رابطه اگر به اشتراک گذاشتن احساسات واقعی خود با طرف مقابل دشوار است، ممکن است به این معنی باشد که باید با شریک زندگی خود برای ایجاد اعتماد بیشتر در رابطه همکاری کنیم. عقب نگه داشتن احساسات می‌تواند به این معنی باشد که ما مطمئن نیستیم طرف مقابل چگونه پاسخ می‌دهد یا از قضاوت شدن می‌ترسیم. اغلب، به خصوص در یک رابطه جدید، به این معنی است که ما هنوز در حال یادگیری نحوه ارتباط موثر با یکدیگر هستیم. اگر یکی از زوجین تلاش کند بر افکار یا رفتار شخص دیگر اثر بگذارد، ارتباط می‌تواند ناسالم شود. در این شرایط، تعیین حد و مرز با دیگری می‌تواند مفید باشد. بیان نیازهای خود و نامگذاری محدودیت‌های خود تنها دو نمونه از تعیین مرزهای سالم هستند. به یاد داشته باشید که یک ویژگی ازدواج خوب رابطه‌ای است که در آن مرزها رعایت می‌شود.

  1. احساس شنیده شدن

اینکه کسی به حرف ما گوش دهد و احساس کنیم شنیده می‌شویم، مهم است. در حالی که قرار نیست هر مکالمه‌ای آسان باشد، هر دو طرف باید احساس کنند که به آنها گوش داده می‌شود و درک خواهند شد. وقتی احساسات یا نیازهای یک فرد نادیده گرفته می‌شود یا مورد احترام قرار نمی‌گیرد، رابطه ممکن است آسیب ببیند. سازش و ارتباط مستمر برای احترام به احساسات، نیازها و ارزش‌های یکدیگر به عنوان ضرورت و ویژگی ازدواج خوب کلیدی است.

  1. اختلاف نظر

اختلاف نظر در هر رابطه ای طبیعی است. داشتن ترجیحات، باورها و ارزش‌های متفاوت امری عادی است. در برخی موارد، تعارض می‌تواند نشانه این باشد که چیزی در یک رابطه باید تغییر کند. در بسیاری از مواقع، زوج‌هایی که تعارض را نادیده می‌گیرند یا از آن اجتناب می‌کنند، با افزایش تنش‌ها و نیازهای برآورده نشده مواجه می‌شوند. با این حال، نحوه واکنش زوج‌ها به تعارض مهم‌تر از خود تعارض است. کار کردن بر روی یک اختلاف به روشی سالم با صحبت کردن با احترام و گوش دادن برای درک یکدیگر، یک ضرورت و ویژگی ازدواج خوب است. اگر اختلافات بیشتر به دعوا تبدیل می‌شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که نحوه ارتباط خود را با یکدیگر ارزیابی کنید. سعی کنید از کلمه “من” و استفاده از ارتباطات قاطعانه استفاده کنید. برای مثال، «دوست دارم این کار را متوقف کنی»، روش سالم‌تری برای گفتن «شما باید این کار را متوقف کنید» است.

  1. صمیمیت متقابل

داشتن صمیمیت متقابل یک ضرورت و ویژگی ازدواج خوب است. روابط سالم فضایی را برای صمیمیت و ارتباط متقابل فراهم می‌کند. این بدان معناست که شرکا می‌توانند مرزهای سالمی را ایجاد کنند و آشکارا در مورد خواسته‌های عاطفی و فیزیکی صحبت کنند، بخصوص شامل صحبت در مورد رابطه جنسی ( آنچه می‌خواهید و نمی‌خواهید و آنچه که احساس خوبی دارد یا ندارد) می‌شود. اگر نیازها و خواسته‌های یکی از طرفین نادیده گرفته شود یا به موقعیت‌های ناراحت‌کننده یا ناخواسته سوق داده شود، می‌تواند صمیمیت را بیشتر استرس‌زا کند تا لذت‌بخش.

  1. اعتماد کنید

یک رابطه زمانی می‌تواند ناسالم شود که یک نفر هر بار که شریک زندگی اش با افراد دیگر صحبت می‌کند یا با آنها وقت می‌گذراند، حسادت می‌کند، پس اعتماد هم ضرورت و ویژگی ازدواج خوب است. اگر یکی از طرفین، دیگری را مدام به معاشقه متهم می‌کند یا به شریک زندگی خود می‌گوید که در زندگی با شخص دیگری صحبت یا تعامل نداشته باشد، ممکن است نشانه‌هایی از رفتارهای توهین‌آمیز و بی‌اعتمادی باشد. این نوع رفتارها می‌تواند منجر به احساس انزوا و همچنین علائم افسردگی یا اضطراب شود.

8 ویژگی ازدواج خوب و شاد

وقتی به ازدواج‌های شاد طولانی‌مدت نگاه می‌کنیم، چه ویژگی‌هایی بارها و بارها ظاهر می‌شوند؟ خوب هیچ فرمول جادویی وجود ندارد و هر زوج باید به روش خود آن را پیش ببرند. اما وقتی کمی جزئی‌تر نگاه می‌کنیم، ویژگی‌های مشترک ظاهر می‌شوند. برای کمک به آگاهی بیشتر شما از اینکه چه چیزی باعث دوام وصلت‌ها می‌شود، در اینجا هشت ویژگی تعیین کننده ازدواج‌های طولانی مدت آورده شده است.

1. متعهد می‌مانند.

تعهد یکی ویژگی ازدواج خوب است. مفهوم تعهد یکی از محکم‌ترین عناصر پایه یک ازدواج شاد است. وقتی پایه‌ای از مراقبت و عشق وجود داشته باشد، می‌توانید همیشه اعتماد کنید که از هر مشکلی که با آن روبرو هستید، عبور خواهید کرد. تعهد به این معناست که می‌توانید به آرامی سرتان را روی شانه‌ی شریکتان بگذارید، زیرا می‌دانید که وقتی آسیب‌پذیر هستید یا خسته هستید، او در کنار شماست. این یک صمیمیت مشترک اساسی و یک عنصر ضروری برای یک ازدواج سالم است.

2. آنها تصور می‌کنند که شریک زندگیشان بهترین کار را انجام می‌دهد.

اگر فرض می‌کنید که شریک زندگی‌تان تمام تلاشش را می‌کند، احتمال سرزنش و ناامیدی کمتر است و یک تعامل فعال برای حل و فصل مسائل وجود خواهد داشت زیرا می‌دانید که هر دو بهترین منافع یکدیگر را در ذهن دارید. به یاد داشته باشید که “بهترین شما” به معنای کمال نیست  به این معنی است که شما در آن لحظه هر آنچه را که می‌توانید انجام می‌دهید و بهترین خودتان هستید. در بیان ویژگی ازدواج خوب توجه به این نکته که نگاه زوجین به یکدیگر مثبت است، اهمیت دارد.

3. با احترام ارتباط برقرار می‌کنند.

همه ما ارتباط برقرار می‌کنیم، حتی وقتی با هم صحبت نمی‌کنیم، این نوعی ارتباط است. احترام به یکدیگر در ازدواج یک ویژگی ازدواج خوب است. ارتباطات محترمانه به این معناست که شما به جای اینکه گذشته را به شکل «همیشه…» یا «تو هرگز…» مطرح کنید، درباره موضوع مورد نظر صحبت کنید. شما سعی می‌کنید حالت تدافعی نداشته باشید تا بتوانید دیدگاه شریک خود را بشنوید. شما می‌توانید از تجربه خود بدون نفی یا رد تجربه شریک زندگی خود صحبت کنید.  آنچه را که می‌گویند تکرار کنید، تا احساس کنند نگرانی‌هایشان را درک می‌کنید و بپرسید که آیا راهی برای رسیدن به توافق وجود دارد، حتی اگر چیزها را متفاوت ببینید.

4. می‌خندند.

ویژگی ازدواج خوب با هم خندیدن است. طبق یک مطالعه دانشگاه کانزاس، زوج‌هایی که با هم می‌خندند، در کنار هم می‌مانند. وقتی در زندگی زناشویی‌تان سختی‌هایی وجود دارد، خنده همه چیز را سبک‌تر می‌کند. در مواقع دلخواه برای هر دوی شما لذت‌بخش است و احساس شادی ایجاد می‌کند که برای یک رابطه عمیقا رضایت بخش ضروری است. سعی کنید یک منبع مشترک خنده پیدا کنید تا در دراز مدت همه چیز را سرگرم کننده نگه دارید.

5. انعطاف‌پذیر هستند.

انعطاف پذیر بودن یک ویژگی ازدواج خوب است. آنها جهانی همیشه در حال تغییر را تشخیص می‌دهند و آماده سازگاری بر این اساس هستند. رویدادها، هزینه‌ها و موقعیت‌های غیرمنتظره در زندگی پیش می‌آیند. توانایی زن و شوهر برای «پیشرفت با جریان» به ویژه زمانی که به طور چشمگیری با آنچه که انتظار داشتند متفاوت است  به آنها این فرصت را می‌دهد تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزند و مهمتر از آن، یکدیگر را به گونه‌ای بشناسند که شاید قبلاً هرگز نمی‌شناختند.

6. کنجکاو هستند.

رشد (به عنوان یک زوج یا یک فرد) مستلزم ریسک است و ریسک نیاز به کنجکاوی دارد. کنجکاوی به عنوان ویژگی ازدواج خوب می‌تواند منجر به تجربیات یادگیری فوق العاده‌ای شود که رابطه شما را تقویت می‌کند. در موقعیت‌های سخت یا چالش‌برانگیز، هر دو می‌توانید از چیزهایی که آن موقعیت‌ها را برای شما سخت می‌کند، درس بگیرید و در این فرآیند رشد خواهید کرد. به این ترتیب هر دو به راه‌هایی که به طرف مقابل رسیدید، افتخار خواهید کرد.

7. ارزش‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

وقتی ارزش‌های یک زوج با هم هماهنگ باشد، حرکت رو به جلو آسان‌تر می‌شود. در اینجا شباهت ارزش‌ها ویژگی ازدواج خوب است. این مسئله به ویژه در مورد مسائل پولی، موضوع مهمی است. اگر مجموعه‌های ارزش شما مطابقت دارند، عالی است! در غیر این صورت، نکته کلیدی این است که راه‌های خلاقانه‌ای برای حمایت از ارزش‌های متفاوت بیابید و از بی‌ارزش کردن آنچه که شریک زندگی‌تان مهم می‌داند اجتناب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید برای داشتن یک خانه بزرگ پس‌انداز کنید و او می‌خواهد دور دنیا سفر کند و در یک خانه کوچک زندگی کند، ببینید آیا راهی وجود دارد که بتوانید دو حساب پس‌انداز داشته باشید و یا میانه را انتخاب کنید.

8. آنها مایل به یادگیری و رشد هستند.

همه ما در رابطه اشتباه داریم. ما خراب می‌کنیم. ما حرف‌های احمقانه‌ای می‌زنیم. ما چیزها را اشتباه می‌گیریم. اما، اگر بخواهیم از اشتباهات خود در ارتباط با نیازها و خواسته‌های شریک زندگی‌مان درس بگیریم، چه شخصاً و چه در رابطه، پیشرفت خواهیم کرد. تمایل به اعتراف به اشتباهات و عذرخواهی صمیمانه، ویژگی ازدواج خوب و کلید مهمی در ایجاد پیوند عمیق‌تر با شریکمان است. بنابراین، این غرور را ببلعید و دفعه بعد که مرتکب اشتباه شدید، “متاسفم” را بلند بگویید.

ازدواج با چه کسانی خوب است؟

ازدواج با چه کسانی خوب است؟

داشتن برخی از ویژگی‌های شخصیتی احتمال ازدواج خوب و موفق را بیشتر می‌کند. برخی از مواردی که در بالا به آنها پرداختیم مانند انعطاف پذیری، همدلی، خوش خلقی و… می‌تواند پیش بینی‌کننده ازدواج خوب باشد. بسیاری از این ویژگی‌ها در تست‌های شخصیت و مصاحبه در جلسه مشاوره پیش از ازدواج مشخص می‌شوند. یکی از دلایلی که مشاوره پیش از ازدواج توصیه می‌شود همین مسئله است. در عین حال باید بدانید که هیچ روانشناسی قادر نیست به صورت صد در صدی بگوید که ازدواج موفق خواهد بود.

سخن پایانی

اگر متأهل هستید و یا تصمیم بر ازدواج دارید با مطالعه این مقاله با نکات ضروری برای داشتن ازدواج موفق آشنا شدید.  اکنون می‌دانید که ویژگی ازدواج خوب چیست، در عین حال باید بدانید که برای داشتن ازدواج موفق باید هر دو طرف تلاش کنند و در صورت مواجهه با چالش‌های جدی حتما در اولین فرصت از مشاور خانواده و زوج درمانگر کمک بگیرند.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *