دلتنگی بعد از جدایی

مهم نیست که یک رابطه ده روز طول بکشد یا یک دهه، در هر صورت دلتنگی بعد از جدایی یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی است که دو نفر تلاش می‌کنند تا با آن کنار بیایند. پایان یک رابطه می‌تواند باعث درد روانی و نارضایتی از زندگی شود. وقتی شریکی را از دست می‌دهید، آینده برنامه‌ریزی‌شده‌ای که با او تصور می‌کردید، آن شوخی‌های کوچکی که تنها بین شما معنی پیدا می‌کرد، دسترسی آسانی که به یکدیگر داشتید را از دست می‌دهید.

اگر به تازگی جدایی را تجربه کرده‌اید، طبیعی است که کمی احساس گم‌گشتگی داشته باشید. قدم‌های بعدی شما ممکن است نامطمئن به نظر برسند، و چشم‌انداز زندگی بدون داشتن دیگری که در کنارتان باشد، می‌تواند دلهره‌آور باشد. همچنین دلتنگی بعد از جدایی باعث ناراحتی شدید خواهد شد.

به طور طبیعی انسان از صمیمیت و حمایت دیگران لذت می‌برد و به آن‌ها نیاز دارد؛ بنابراین جدا شدن از کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، دشوار است. فرقی نمی‌کند جدایی دائمی یا موقتی باشد، این کاملا طبیعی است که وقتی از هم جدا هستید دلتنگ یکدیگر شوید. فقط به یاد داشته باشید که می‌توانید برای آن افراد و تجربیات ارزش قائل شوید؛ در حالی که همچنان رو به جلو هستید.

فهرست مطالب

نشانه‌های دلتنگی بعد از جدایی

وقتی دلت برای کسی تنگ می‌شود، ممکن است طیفی از احساسات، افکار و رفتارهای مختلف را تجربه کنید. برخی از علائمی که نشان می‌دهد دلتان برای کسی در زندگی تنگ شده است، عبارتند از:

  • غرق شدن در افکار مربوط به آن شخص
  • تجربه حس اشتیاق
  • بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می‌خورید
  • احساس دلتنگی
  • احساس تنهایی یا انزوا
  • احساس حواس‌پرتی
  • داشتن افکار مزاحم
  • داشتن علائم فیزیکی مانند ناراحتی معده یا سردرد
  • داشتن مشکل در به خواب رفتن یا ماندن
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می‌برید

این علائم اغلب بخش طبیعی از دست دادن هستند، اما ممکن است بسته به مدت و شدت آن‌ها، مشکل جدی‌تری مانند افسردگی ایجاد کنند. اگر علائم شما با توانایی شما برای عملکرد عادی در زندگی روزمره تداخل دارد، باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود (روانشناس، روانپزشک و…) صحبت کنید.

چرا باید به دلتنگی بعد از جدایی پایان دهیم؟

آیا باید از حس دلتنگی بعد از جدایی دست کشید؟ آیا احساس دلتنگی بعد از جدایی را باید به حال خود رها کرد؟ بله، اما مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرد به دنبال از دست دادن بهبود یابد، بستگی دارد به مدت زمانی که فرد مقابل را می‌شناختید، اتفاقی بین شما افتاده است، و ماهیت رابطه‌ای که داشته‌اید. وقتی دلتان برای کسی تنگ شده است، انتظار تجربه کردن موارد زیر را داشته باشید:

  • پنج مرحله سوگ 

انکار مرحله اول است. در این مرحله شما نمی‌خواهید باور کنید وضعیتی که با آن روبه‌رو هستید واقعی است. مرحله بعدی عصبانیت است، جایی که شما سعی می‌کنید خود، دیگران یا به سادگی زندگی را به خاطر از دست دادن عزیزتان سرزنش کنید. از آن‌جا به بعد، شما شروع به چانه‌زنی می‌کنید و بی‌وقفه به کارهایی که می توانستید برای جلوگیری از دست دادن آن‌ها انجام دهید، فکر می‌کنید. پس از آن افسردگی می‌آید، غم و اندوه شدیدی که ممکن است برای مدتی تسلی‌ناپذیر باشد. مرحله پنجم پذیرش است: شما با این واقعیت ساده کنار می‌آیید که یکی از نزدیکان خود را از دست داده‌اید. پذیرش یک حالت بسیار ذهنی است و احتمال دارد فرد به فرد متفاوت باشد.

  • بی‌خوابی 

وقتی دلتان برای کسی تنگ می‌شود، طبیعی است که در به خواب رفتن یا در خواب ماندن مشکل داشته باشید. ذهن شما می‌تواند سرگردان باشد و ممکن است وقتی احساس دلتنگی بعد از جدایی به سراغتان می‌آید، شروع به افکار وسواسی کند. کمبود خواب برای سلامت روان شما مفید نیست، اما غیر معمول هم نیست. بی‌خوابی در ابتدا قابل کنترل است، اما روند سوگواری در برخی موارد ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. علاوه بر ناخوشایند بودن، کمبود خواب خطرناک است: خطر سکته مغزی، حمله قلبی، تصادفات خودرویی را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند بر عملکرد شغلی و میل جنسی فرد تأثیر منفی بگذارد.

  • از دست دادن اشتها 

وقتی دلتنگ کسی هستید، به خصوص اگر فوت کرده باشد، با شما صحبت نمی‌کند، یا رابطه شما با او به پایان رسیده است، ممکن است در حالت بقا گیر کنید. این پدیده رایج به مراحل سوگ مربوط می‌شود. اگرچه ممکن است شما در خطر فوری نباشید، مغز شما یک قطعه سخت‌افزار اولیه است که تمام تلاش خود را برای پردازش و مقابله با ضرر شما انجام می‌دهد. تا زمانی که نتوانید موقعیتی که کسی را از زندگی شما خارج کرده است درک کنید، بدن شما نمی‌خواهد غذا را در اولویت قرار دهد؛ زیرا واکنش جنگ یا گریز شما آغاز شده است. هورمون‌های استرس ممکن است هوس گرسنگی شما را مهار کنند.

  • تغییرات در شیمی مغز 

مطالعات علمی نشان‌دهنده این است که مغز شما به طور قابل توجهی واکنش نشان می‌دهد. زمانی که دلتنگ کسی هستید که دوستش دارید، اکسی‌توسین و دوپامینی که در طول یک رابطه آزاد می‌شود به طور ناگهانی جریان نمی‌یابد. شما از نظر شیمیایی به حضور آن‌ها در زندگی خود وابسته می‌شوید. محققان خاطرنشان می‌کنند که عشق رمانتیک به خودی خود اعتیادآور است؛ فشار مواد شیمیایی ما را تشویق می‌کند که به دنبال شریک زندگی و ایجاد پیوندهای اجتماعی باشیم.

با دلتنگی بعد از جدایی چه کنیم؟

با دلتنگی بعد از جدایی چه کنیم؟

بدون در نظر گرفتن علت جدایی، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای مراقبت از خود و کاهش احساس از دست دادن و تنهایی ناشی از دلتنگی شخصی انجام دهید. استراتژی‌هایی مانند تکیه کردن به دوستان دیگر، یادداشت روزانه، مدیتیشن، یا صحبت با یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را پردازش کنید و از درد دلتنگی فرد دیگری عبور کنید. راه‌های دیگر مقابله شامل موارد زیر است:

  • احساسات خود را بپذیرید: به جای تلاش برای کنار زدن احساس دلتنگی برای کسی، روی تمرین پذیرش عاطفی کار کنید. این بدان معناست که به خود اجازه دهید عواطف و افکار خود را بدون قضاوت در مورد احساسات خود یا تلاش برای انکار یا تغییر آن‌ها احساس کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این تمرین می‌تواند برای سلامت روانی شما مفید باشد و مقابله با احساسات دشوار را آسان‌تر کند.
  • از نشخوار کردن بپرهیزید: در حالی که نمی‌خواهید احساسات خود را انکار یا دفن کنید، اجتناب از نشخوار فکری نیز مهم است. نشخوار فکری شامل وسواس فکری تکراری به روشی منفی است که باعث فرو رفتن بیشتر در یک ذهنیت منفی می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که این نوع الگوی رفتار منجر به افسردگی می‌شود؛ بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر اصلاح شوند.
  • عوامل حواس‌پرتی را پیدا کنید: یکی از راه‌های جلوگیری از غرق شدن در افکار منفی، یافتن راه‌هایی برای مشغول نگه داشتن خود است. ممکن است به یک سرگرمی قدیمی روی بیاورید یا حتی به فکر انتخاب یک سرگرمی جدید باشید. سرگرمی جدید یک راه مثبت برای یادگیری مهارتی جدید و در عین حال مدیریت احساسات درد و دلتنگی بعد از جدایی است. چیزهایی مانند خواندن کتاب، تماشای فیلم و ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را از کسی که از دست داده‌اید دور نگه دارید.
  • تماس گرفتن: اگر کسی را که از دست داده‌اید هنوز بخشی از زندگی شما است، سعی کنید با او تماس بگیرید و در مورد احساس خود صحبت کنید. اتصال مجدد می‌تواند راهی عالی برای کاهش احساسات دردناک باشد. شما هنوز هم می‌توانید راه‌هایی برای نزدیک نگه داشتن رابطه و ارتباط خود پیدا کنید، حتی اگر نمی‌توانید با یکدیگر باشید. نوشتن نامه، صحبت کردن با تلفن، تعامل در رسانه‌های اجتماعی و ملاقات‌های مجازی می‌تواند به شما کمک کند که با فردی که دلتان تنگ شده است، در ارتباط باشید، حتی اگر نمی‌توانید شخصاً با هم باشید.
  • قدردانی را تمرین کنید: سپاس‌گزاری شامل ابراز سپاس و قدردانی برای چیزی در زندگی شما است. تحقیقات نشان داده است که این عمل می‌تواند طیف وسیعی از اثرات مثبت بر سلامت روان از جمله بهبود احساس شادی و افزایش رفاه کلی داشته باشد.
  • از خودتان مراقبت کنید: مهم نیست که چرا از کسی که به او اهمیت می‌دهید جدا شده‌اید، مهم است که برای مراقبت از خودتان اقداماتی انجام دهید. چه در حال مراقبت از قلب شکسته باشید و چه در حالی که منتظر بازگشت عزیزتان هستید و احساس تنهایی می‌کنید، خودمراقبتی باکیفیت می‌تواند به شما کمک کند در این دوران سخت احساس بهتری داشته باشید. برنامه‌ریزی، مدیتیشن برای کاهش استرس، یا انجام یوگا برای کمک به آرامش تنها چند چیز هستند که می‌توانید امتحان کنید. همچنین مطمئن شوید که خواب کافی داشته باشید، وعده های غذایی سالم بخورید و ورزش بدنی منظم داشته باشید. اگر مطمئن شوید که نیازهای اساسی شما برآورده می‌شود، مدیریت احساسات دشوار آسان‌تر است.

سخن پایانی

دلتنگی بعد از جدایی و از دست دادن احساسی طبیعی است. با این حال ممکن است طولانی و پیچیده شوند و شما را از پا درآورند؛ بنابراین مدت و شدت آن حائز اهمیت است. در عین حال هیچ ایرادی ندارد دلتنگ کسی شویم که خودمان جدایی از او را انتخاب کرده‌ایم. احساسات خود را معتبر شمرده و به آن‌ها اهمیت دهید. اگر جدال با این حس و مقابله با آن برایتان بسیار دشوار شده است و حمایتی ندارید، می‌توانید از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرید.

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *