معایب دروغ در زندگی مشترک چیست؟

مردم به دلایل بسیار متنوعی دروغ در زندگی مشترک را انتخاب می‌کنند. دلایل آنها برای دروغ در زندگی مشترک ممکن است با نیت خوب و به خیال خودشان خیرخواهانه باشد یا ممکن است تلاش عمدی برای ایجاد ناراحتی در دیگری باشد.

علت دروغ گفتن در زندگی مشترک شامل موارد زیر است:

  • برای اجتناب از تعارض، خجالت، یا مواجهه با عواقب رفتارشان
  • به دلیل ترس از طرد شدن یا از دست دادن همسرشان
  • برای پنهان کاری در مورد حرف یا عملی که انجام داده‌اند.
  • برای حفظ کنترل یک موقعیت
  • برای اینکه خوب‌تر، موفق‌تر، خاص‌تر یا با استعدادتر از آن چیزی که هستند، جلوه کنند.
  • برای به تعویق انداختن تغییرات در سبک زندگی
  • به عنوان راهی برای محافظت از احساسات طرف مقابل

اگر کسی به عنوان راهی برای محافظت از احساسات شریک خود یا جلوگیری از درگیری دروغ در زندگی مشترک را انتخاب کند، باز هم این دروغ‌ها و سایر دروغ‌ها همچنان می‌توانند با کاهش اعتماد و صمیمیت باعث ایجاد مشکل جدی در رابطه شوند.

فهرست مطالب

چگونه می‌توانید بفهمید همسرتان دروغ می‌گوید؟

بسیاری افراد گاه به گاه دروغ در زندگی مشترک می‌گویند. دروغ گفتن از روی ملاحظات ممکن است باعث محافظت از احساسات دیگران یا حفظ ثبات در رابطه البته به صورت موقت شود. با این حال، دروغ در زندگی مشترک به صورت دائمی و بیش از حد قطعاً می‌تواند به طور جبران ناپذیری به رابطه شما با همسرتان آسیب برساند.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانید تشخیص دهید همسرتان دروغ می‌گوید؟ تشخیص دروغ کار آسانی نیست. سوء ظن شما می‌تواند مانع از رسیدن به حقیقت شود. شما باید علائمی که به شما دروغ می‌گوید را بشناسید و به جای بدبینی صرف به بررسی شرایط و واقع بینی بپردازید.

در حالی که دانستن برخی از نشانه‌های معمول دروغ گفتن در رابطه عاطفی می‌تواند مفید باشد، درک نادرست چنین رفتارهایی نیز محتمل است. یک مطالعه نشان داد که افراد تنها در 54 درصد از مواقع در یک محیط آزمایشگاهی قادر به تشخیص دقیق دروغگویی بودند. بنابراین، در حالی که ممکن است فکر کنید کسی دروغ می‌گوید، تشخیص قطعی آن بسیار سخت است. تشخیص سرنخ‌های غیرکلامی دروغ می‌تواند دشوار باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، دانشمندان حتی نظرات متناقضی در مورد این موضوع دارند.

نشانه‌های دروغ در زندگی مشترک چیست؟

نشانه‌های دروغ در زندگی مشترک چیست؟

با وجود توضیحات قبل در این مقاله شاید جالب باشد بدانید که اگر کسی حقیقت را نمی‌گوید یا اطلاعاتی را مخفی می‌کند، علائم زیر ممکن است وجود داشته باشد:

  • اجتناب از تماس چشمی
  • مبهم بودن یا ارائه جزئیات کم در مورد موضوع مورد بحث
  • زبان بدن متناقض (مانند “نه” گفتن اما تکان دادن سر به بالا و پایین)
  • زبان بدن غیرمعمول (مانند بی قراری، سفتی عضلات، بازی با ابرو، بازی با مو و امثال آن)
  • دفاع مستمر یا انکار اتهامات
  • پاسخ‌های گریزان یا تناقض در آنچه می‌گوید
  • عرق کردن روی ابروها
  • قرار دادن یک مانع مانند میز یا صندلی در مقابل خود
  • ارائه اطلاعات یا جزئیات بیشتر از آنچه لازم است یا خواسته شده است.
  • چندین بار “نه” گفتن
  • توقف مکالمه
  • آرامشی غیرمعمول
  • عدم تمایل به لمس همسر در طول مکالمه

با دانستن موارد مطرح شده ممکن است عصبی بودن، حواس پرتی یا عدم تماس چشمی را با دروغگویی اشتباه بگیرید، یادتان باشد تنها تکیه بر علائم رایج دروغگویی ممکن است منجر به تشخیص اشتباه، اتهام به شریک زندگی و برچسب زدن نادرست رفتارهای همسرتان شود.

تاثیر دروغ در رابطه زناشویی

برخی از دروغ‌ها ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند، و دروغ گاه به گاه احتمالاً اجتناب ناپذیر است. اثرات دروغ در زندگی مشترک حتی دروغ‌های ناچیز و کوچک بسیار مخرب است و می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی و سایر مشکلات در رابطه شود، عوارض دروغ در زندگی مشترک موارد زیر است:

  • کاهش اعتماد: اگر شریک زندگی شما مدام دروغ می‌گوید، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر اعتماد شما نسبت به وی داشته باشد. هرچه بیشتر دروغ بگوید، کمتر به او اعتماد می‌کنید.
  • کاهش شفقت و همدلی: دروغ گفتن باعث می‌شود تا شما کمتر قادر باشید احساسات فرد دروغگو را درک کنید، که به نوبه خود می‌تواند شفقت و همدلی شما را نسبت به آن شخص کاهش دهد.
  • صمیمیت کمتر: صمیمیت و احساس نزدیکی در یک رابطه بسیار اهمیت دارد. برقراری صمیمیت بدون پایه و اساس اعتماد و صداقت تقریباً غیرممکن می‌شود.
  • دروغ و فریب بیشتر: یک مطالعه نشان داد که مغز می‌تواند خود را با عدم صداقت سازگار کند. به عبارت دیگر، هر چه کسی بیشتر دروغ بگوید، مغز او بیشتر به دروغ گفتن عادت می‌کند.
تاثیر دروغ در رابطه زناشویی

نحوه برخورد با همسر دروغگو

اگر مشکوک هستید که همسرتان صادق نیست، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای پاسخ دادن با شفقت نسبت به همسرتان و خودتان انجام دهید. تلاش برای شناسایی رفتارهای کلیشه‌ای که اغلب با دروغگویی همراه است، مانند بی قراری و عدم تماس چشمی، کار آسانی نیست و حتی ممکن است بیهوده و آسیب‌زا باشد.

1-  برای صداقت انتظارات سالمی داشته باشید. برای مثال، انتظار اینکه همسرتان در هر دقیقه از روز دقیقاً به شما بگوید کجا است و چه می‌کند، درخواستی غیرمنطقی است. اما انتظار صداقت در مورد برنامه‌های همسر هنگام خروج از خانه یا زمانی که در طول روز یکی دو بار از یکدیگر خبر می‌گیرید معمولا منطقی است.

2-  قبل از پاسخ دادن به آنچه همسرتان به شما می‌گوید، مکث کنید و فکر کنید. هنگامی که شریک زندگی شما چیزی را که شما فکر می‌کنید دروغ است بازگو می‌کند، قبل از پاسخ دادن، لحظه‌ای کوتاه درنگ کنید. از زمان خود برای پردازش هر یک از الگوهای دروغگویی همسرتان استفاده کنید و از پاسخ تکانشی خود جلوگیری کنید.

3-  مستقیماً سؤال بپرسید یا آنچه را که همسرتان می‌گوید به چالش بکشید. مطالعه‌ای در سال 2008 پیشنهاد می‌کند زمانی که فکر می‌کنید شخصی دروغ می‌گوید، با او تماس چشمی برقرار کنید. دروغگویی انرژی زیادی از فرد می‌گیرد،  دروغ گفتن نیاز به تلاش قابل توجهی دارد. بنابراین اگر از همسرتان بخواهید داستان خود را خارج از ترتیب زمانی بازگو کند، شکاف‌های داستان و سایر شاخص‌های رفتاری ممکن است راحت‌تر شناسایی شوند.

آیا باید با همسر دروغگو مقابله کرد؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که هر چه زودتر همه کارت‌ها روی میز قرار گیرند به عبارتی هر چه زودتر صداقت یک بار دیگر در رابطه آشکار شود، بهتر است. به قولی هر چه زودتر به داد رابطه برسید امکان نجاتش بیشتر خواهد بود.

با این حال، ممکن است قبل از مواجهه مستقیم با همسرتان با سوء ظن، منتظر بمانید تا اطلاعات و حقایق بیشتری را کشف کنید. شما می‌توانید از کمک حرفه‌ای یک روانشناس استفاده کنید اما در نهایت فقط شما می‌دانید چه چیزی برای موقعیت خاص شما بهترین است. فقط شما با توجه به شناختی که از شریک زندگی خود دارید قادر به پیش بینی عواقب احتمالی مانند اتهام و درگیری هستید. گاهی درگیری و بحث‌های شدید آسیب‌های جبران ناپذیری به فرزندان وارد می‌کند پس اگر با مشکلات این چنینی مواجه هستید باید به جز خودتان دو نفر فرزندانتان را در نظر بگیرید و تصمیمی را اتخاذ کنید که کمترین آسیب به بچه‌ها را به همراه داشته باشد.

آیا باید شریک زندگی خود را ببخشید؟

اینکه همسرتان را به خاطر دروغ گفتن ببخشید یا نه، یک انتخاب کاملا شخصی است که ممکن است به الگوی رفتاری قبلی شریک زندگیتان و همچنین میزان آسیب ناشی از دروغ او بستگی داشته باشد. به همین ترتیب، فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چقدر دروغ در رابطه شما قابل قبول است. مطمئناً بخشیدن همسر به خاطر خیانت دشوارتر از بخشیدن او برای دروغ گفتن در مورد رفتن به تفریح با همکاران است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که نگه داشتن کینه می‌تواند آرامش در رابطه را از بین ببرد. آنچه به عنوان روانشناس می‌توانم با قطعیت بگویم این است که اگر قصد بخشش دارید در پی درمان زخم خود باشید و تمام تلاش خود را بکنید تا آسیب را با یک روانشناس با تجربه و با دانش کافی در میان بگذارید. بخشیدن همسرتان به این معنی نیست که این رفتار می‌تواند ادامه داشته باشد. در واقع پشیمانی فرد دروغگو، تلاش برای جبران و عدم تکرار دروغگویی شروط لازم و ضروری برای بازگشت به رابطه است.

رها کردن و گذر درست از این بحران از اهمیت زیادی برخوردار است صرفا بخشش در کلام و ادامه دادن مسیر با شریکی که دائماً به وی مشکوک هستید قطعا تصمیمی نادرست و آسیب زننده به خودتان و فرزندانتان است.

آیا دروغگویی در زندگی مشترک امری طبیعی است؟

مقدار کمی دروغ در روابط عاشقانه رایج است، البته این بدان معنا نیست که انجام این کار توصیه می‌شود و ایرادی ندارد و هیچ روانشناسی توصیه به دروغگویی حتی در موارد بسیار جزئی نمی‌کند. به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است جزئیات مربوط به یک رابطه در گذشته خود را نادیده بگیرد. یا وقتی از او می‌پرسید که آیا جذب کسی شده‌ یا خیر، ممکن است حتی زمانی که واقعاً جذب کسی شده باشد، بگوید “نه”. برای افراد غیرعادی نیست که برخی چیزها را برای حفظ آرامش در روابط خود کم اهمیت جلوه دهند.

آنچه مهم است این است که شما و شریک زندگیتان در مورد اینکه چه زمانی یک دروغ مضر است، هم نظر باشید.

آیا دروغگویی در زندگی مشترک امری طبیعی است؟

چه زمانی همسر دروغگو را ترک کنیم؟

مهم است که مرزهای خود را بشناسید و در مورد آنها با شریک زندگی خود صحبت کنید. آیا هر دو در مورد معنای فریب دادن هم نظر هستید؟ عدم صداقت در مورد چه چیزی برای شما غیرقابل قبول است؟ همچنین باید از خود بپرسید: آیا به همسرم فضای کافی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات می‌دهم؟ اگر همسر شما در ابتدای رابطه سعی کرده است با شما صادق باشد، اما شما دائماً او را مورد انتقاد قرار می‌دهید ممکن است در آینده اشتراک گذاری مطالب را برای او سخت‌تر کنید و به دلیل واکنش شما به سمت دروغ در زندگی مشترک سوق داده شود. ریشه دروغ در رابطه می‌تواند به رفتار ما با شریک زندگیمان ربط داشته باشد البته اگر طرف مقابل مشکلات عمیق‌تری نداشته باشد.

وقتی در روابط مرزبندی می‌کنید، تعیین عواقب دروغ در زندگی زناشویی مهم است. اگر شریک شما به طور مداوم به شما دروغ در زندگی مشترک گفته، به او بگویید که اگر به این رفتار ادامه دهد، ادامه رابطه با او برایتان دشوار خواهد بود. این مرزها در ابتدای رابطه باید مشخص شوند و در ماه‌های اول توجه به اینکه چقدر شریک عاطفی شما پایبند به اصولی مشابه با شماست اهمیت دارد. اگر شریک شما به خاطر دروغ در زندگی مشترک و جریحه دار کردن احساسات شما ابراز پشیمانی نمی‌کند، یا تمایلی به تغییر یا کمک گرفتن حرفه‌ای نشان نمی‌دهد، شاید لازم باشد به طور جدی به پایان دادن به رابطه فکر کنید.

آیا دروغ در زندگی مشترک ربطی به جنسیت دارد؟

در حالی که عدم صداقت منحصراً به جنسیت مرتبط نیست، چندین مطالعه در اقتصاد و روانشناسی نشان داده‌اند که مردان بیشتر از زنان به رفتار غیر صادقانه می‌پردازند. با این حال، تحقیقات در روانشناسی وجود تأثیر جنسیتی قابل توجه در رفتار دروغ در زندگی مشترک را، بسته به زمینه و نوع دروغ، آشکار کرده است. به طور خاص، نشان داده شده است که دروغ‌های مردان بیشتر خود محور است، در حالی که دروغ‌های زنان بیشتر به سمت دیگری معطوف است.

سخن پایانی

در حالی که برخی از دروغ گفتن‌ها می‌تواند راهی برای حفظ آرامش به طور موقت یا جلوگیری از آسیب رساندن به احساسات طرف مقابل باشد، تلاش برای پنهان کردن اعمال یا گفتن دروغ‌ در زندگی مشترک به صورت مکرر می‌تواند یک رابطه را تضعیف کند. صداقت یک رویکرد سالم‌تر برای یک ازدواج شاد است. برای بسیاری افراد ممکن است شرایطی پیش آید که مجبور به دروغگویی و پنهان‌کاری شوند اما در فراموش کردن دروغ شریک زندگی سه شرط اساسی وجود دارد:

  • قبول اشتباه و ابراز پشیمانی
  • تلاش برای جبران
  • عدم تکرار

همچنین اینکه دروغ در زندگی مشترک در چه زمینه‌ای باشد می‌تواند شدت آسیب را کم یا زیاد کند. به طور مثال دروغ در زندگی مشترک که به عدم تعهد ختم شود زخمی عمیق ایجاد می‌کند که برای رفع آن در بیشتر مواقع نیاز به درمان توسط یک روانشناس با تجربه وجود دارد. اگر طالب برقراری یک رابطه عمیق و عاشقانه و همراه با آرامش هستید از همان ابتدا اولین پایه‌های زندگی مشترک خود را با صداقت بنا کنید یادتان باشد حتی اگر در کوتاه مدت دروغ، شما را به خواسته‌هایتان برساند قطعاً در دراز مدت شکاف عمیقی ایجاد می‌کند. فردی که دروغ می‌گوید حتی در شرایطی که همسرش متوجه آن دروغ نشود دور بودنشان از هم را کاملاً احساس می‌کند. همسر و شریک زندگی باید نزدیک‌ترین دوست باشد و شما هرگز به یک دوست صمیمی و واقعی دروغ نخواهید گفت.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

نظر شما درباره دروغگویی در زندگی مشترک چیست؟ دیدگاه‌ خود را با ماروم در میان بگذارید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *