asian fat women , Fat girl , Chubby, overweight squeeze belly fat with measure tape on her neck - Woman diet lifestyle overweight problem concept


عناوین کلیدی

  • نود درصد زنان و 20 تا 40 درصد مردان، نارضایتی از تصویر بدنی را گزارش می‌کنند.
  • داشتن تصویر بدنی منفی، می‌تواند توجه افراد را از احساسات جنسی لذت بخش و ابراز علاقه شریک جنسی، دور کرده و منجر به برقراری رابطه جنسی ناخوشایندی شود.
  • دوست داشتن ویژگی‌های بدنی‌تان و ارتباط داشتن با افرادی که به شما در مسیر دوست داشتن بدون قید و شرط خودتان کمک کنند، برخی از راهکارهای مفید می‌باشد.

 

همه ما می‌دانیم که رسانه‌ها، ایده‌آل‌های فرهنگی غیرواقعی را پیرامون زیبایی ترویج می‌کنند. ما عادت کرده‌ایم که بازیگران، هنرپیشه‌ها و افراد تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی را با بدن‌هایی کاملاً متناسب ببینیم. این تکرار باعث می‌شود همه آن تصاویر در ذهن ما عادی گردد. در نتیجه بعد از مدتی انتظارمان از خود تغییر می‌کند و اینگونه فکر می‌کنیم: «من نیز باید اینطور به نظر برسم! اما چرا هیچ شباهتی به آن تصاویر ایده‌آل ندارم؟!!»

نود درصد زنان و 20 تا 40 درصد مردان، نارضایتی از تصویر بدنی‌شان را گزارش می‌دهند. لازم است بدانیم که میان تصویر بدنی منفی، میل جنسی پایین و رضایت جنسی پایین رابطه معناداری وجود دارد. آگاهی از اینکه چگونه تصویر بدنی منفی مانع از کسب رضایت جنسی در فرد می‌شود، اولین گام برای جلوگیری از وقوع آن می‌باشد.

تصویر بدنی و رضایت جنسی

همه افراد، به ویژه زنان، تمایل دارند ظاهری مناسب و قابل توجه داشته باشند. افراط در این تمایل، منجر به تجربه “نظاره‌گری” در رابطه جنسی می‌شود. نظاره‌گری، تجربه‌ای است که خودآگاهی فرد در آن بسیار زیاد بوده و فرد عملکرد خود را هنگام آمیزش جنسی، کنترل و ارزیابی می‌کند. این امر به ویژه در شرایطی که بدن فرد در معرض دید است، مشاهده می‌شود. مانند حضور در ساحل، استخر و یا هنگام رابطه جنسی. تجربه نظاره‌گری، با منحرف کردن توجه از هرگونه احساسات جنسی لذت بخش و ابراز علاقه شریک جنسی، منجر به کسب تجربه‌ای ناخوشایند می‌گردد. سپش این تجربه ادامه یافته و تاثیرات منفی عمیقی بر روابط جنسی فرد خواهد گذاشت. در واقع عدم ارتباط روانشناختی فرد با بدن خود، مانع از لذت بردن از رابطه جنسی شده و درنتیجه منجر به ایجاد احساس شک و تردید می‌گردد. در مردان نیز، این تجربه می‌تواند منجر به افزایش اضطراب عملکرد و اختلال نعوظ شود.

لذت بردن از رابطه جنسی مستلزم حضور واقعی در لحظه و پذیرش کامل بدن خود می‌باشد. در طول رابطه جنسی و ارگاسم، قشر مغزی(قسمتی از مغز که مسئول عدم حضور در لحظه، تفکر، قضاوت و نگرانی است) باید غیر فعال باشد. زیرا در صورت فعال سازی این قسمت، ذهن شما دیگر در لحظه حضور نخواهد داشت. داشتن تصویر بدنی منفی، افکار و قضاوت‌های منفی را در ذهن شما فعال خواهد کرد. این به این معناست که قشر مغزی فعال شده، در نتیجه ذهن شما از حضور در لحظه واقعی باز خواهد ماند و آمیزش جنسی با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.

گاهی اوقات افراد برای مقابله با تصویر بدنی منفی‌شان، از برقراری رابطه جنسی اجتناب می‌ورزند. این اقدام موثر نبوده و مشکل را تداوم می‌بخشد و در نهایت منجر به کاهش علاقه جنسی، صمیمیت کمتر با شریک جنسی و عدم پاسخگویی جنسی می‌شود. به طورکلی تصویر بدنی منفی می‌تواند منجر به کاهش صمیمیت و کیفیت رابطه با شریک جنسی گردد. این اتفاقی است که هر دو طرف رابطه در آن سهم دارند. یک رابطه قوی و همچنین افزایش عزت نفس از سایر منابع، می‌تواند مانع از وقوع این پیامدها گردد.

با خواندن این مطلب، احتمالا شما نیز در حال مرور تجاربی مشابه بوده و یا ممکن است برای اولین بار درباره این موضوع آگاه شده باشید. در هر صورت نگران نباشید! راهکارهایی وجود دارد که به شما در بهبودسازی  تصویر بدنی‌تان کمک نموده و در نتیجه باعث می‌شود عزت نفس و روابط جنسی شما، از آسیب مصون بماند.

چگونه نسبت به بدن خود، تصویر بهتری داشته باشم؟!

  • در هنگام مواجهه با رسانه‌های اجتماعی، نقادانه فکر کنید! به خودتان یادآوری کنید که اغلب آنچه می‌بینید، از واقعیت دور می‌باشد. فیلترها، برش تصاویر، تنظیم نور و ویرایش عکس‌ها همیشه مورد استفاده قرار گرفته و به طور قابل توجهی ظاهر یک فرد را تغییر می‌دهند! همچنین، بسیاری از این افراد بابت آن تصاویر مزد دریافت کرده و از به اشتراک گذاشتن آن تصاویر منفعت می‌برند. در واقع این تصاویر، الگوهای واقع‌گرایانه‌ای از حقیقت زندگی همه افراد نمی‌باشد.
  • با افرادی در ارتباط باشید که به مسائل مربوط به زیبایی‌های افراطی و دور از واقعیت، توجهی ندارند. با دوستانی معاشرت کنید که به شما احساس خوبی انتقال داده و از قضاوت دیگران دوری می‌جویند.
  • کارهایی را انجام دهید که به شما اعتماد به نفس می‌دهد. احساس اعتماد به نفس، پذیرش خویشتن و گشودگی به تجربه را در حوزه توانمندی‌های خود افزایش دهید. به خود یادآوری کنید که زیبایی در ذهن و نگاه شماست، نه در وضعیت بدنی‌تان!
  • بابت تمامی توانمندی‌های جسمانی خود، قدردادن باشید. این راهکار به ویژه برای مادرانی کاربرد دارد که ممکن است از تغییرات ظاهری پس از زایمان خود ناراضی بوده و احساس شرم می‌کنند. اگر شما نیز در چنین وضعیتی قرارد دارید، به این معجزه‌ فکر کنید که چگونه بدن قدرتمند شما، زندگی را به انسانی دیگر هدیه داده است.
  • خویشتن را بیشتر دوست داشته و با خود مانند بهترین رفیقتان رفتار کنید. با بدنتان مهربان باشید! رفتارهایی مانند استحمام، چرت کوتاه عصرانه، یافتن مکانی دلپذیر برای مطالعه و یا ورزش را در برنامه خود بگنجانید. هرچه بیشتر به بدن خود توجه کنید، بیشتر دوستش خواهید داشت و از آن قدردانی خواهید کرد.

همراهان عزیز ماروم؛ به یاد داشته باشید که هرگز نباید فردی نسبت به وضعیت بدنی خود شرمگین بوده یا احساس گناه داشته باشد. بدن ما اعمال حیرت انگیزی را انجام می‌دهد و نباید اجازه دهیم رسانه‌ها از ارزش آن بکاهند. همه سزاوار داشتن رابطه جنسی لذت‌بخشی هستند و نباید اجازه دهیم افکار و احساسات منفی در مورد ویژگی‌های ظاهری، مانع از کسب این لذت شوند. همه سزاوار روابطی هستند که در آن ویژگی‌های ظاهری در اولویت نباشد. در پایان فراموش نکنید که اولین گام مهم در ایجاد تغییر و بهبود اوضاع، آگاهی از این موضوع است که تصویر بدنی منفی، چگونه روابط جنسی افراد را تضعیف می‌کند.

 

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *