Studio shot of bored young pretty redhead female with casual makeup leaning her cheek on raised hand and looking tiredly upwards, isolated over pink background


همه افراد گه‌گاه با فقدان انگیزه روبرو می‌شوند. در چنین روزهایی، ممکن است احساس خستگی و تحریک پذیری کنید و یا نتوانید علاقه معمول خود را به چیزهایی که معمولاً از آن‌ها لذت می‌برید برانگیزید.

دوره‌های گاه و بیگاه احساس به این شکل کاملاً طبیعی است و ممکن است به این معنی باشد که شما تحت استرس اضافی هستید یا سعی می‌کنید با چیزی غیر عادی در زندگی خود کنار بیایید.

این احساسات موقتی هستند و معمولاً خیلی جدی نیستند. آن‌ها گاهی اوقات می‌توانند نشانه‌ای باشند که شما باید عقب نشینی کنید، استراحت کنید و به ذهن و بدن خود استراحت دهید.

در مواقع دیگر، این احساسات مداوم که در آن تمایلی به انجام کاری ندارید می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری مانند افسردگی یا برخی دیگر از اختلالات خلقی باشد. اگر در حال از دست دادن علاقه به مواردی هستید که معمولاً برای شما لذت بخش است یا احساس بی تفاوتی نسبت به زندگی می‌کنید که بیش از دو هفته طول کشیده است، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر این احساسات حالت روحی موقتی‌تری به نظر می رسد، برخی کارها را می‌توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و انگیزه خود را بازیابید.

راهکار هایی برای رهایی از فقدان انگیزه

استراحت کنید.

این احساس که نمی‌خواهید کاری انجام دهید می‌تواند نشانه‌ای از استرس در زندگی شما باشد. گاهی اوقات استراحت و صرف مدتی برای مراقبت از خود بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

در نظر بگیرید که برای خودتان روزی را با عنوان “روز سلامت روان” قرار دهید، جایی که انتظارات‌تان از خود را کنار بگذارید. در عوض، بر انجام کارهایی تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند احساس آرامش کنید.

اجازه دهید با یک پتو دنج و کتاب مورد علاقه خود از چرت زدن یا استراحت لذت ببرید. نکته اصلی این است که این زمان را صرف استراحت کنید و به ذهن و بدن خود استراحت دهید.

گاهی اوقات خودمراقبتی نسبتاً ساده می‌تواند به شما کمک کند تا ذهنیت بهتری داشته باشید. سعی کنید دوش بگیرید، حرکات کششی انجام دهید و یک لیوان آب بنوشید.

با خود مهربان رفتار کنید.

خودشفقت ورزی شامل مهربانی با خود و درک این نکته است که تجربیات شما بخشی از انسان بودن شماست و به احساسات خود، چه خوب و چه بد باید توجه کنید.

نشان دادن دلسوزی و توجه به خود می‌تواند فواید مهمی برای سلامت روان داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که وقتی مردم نسبت به خود شفقت نشان می‌دهند، می‌تواند باعث کاهش آثار منفی استرس، کاهش احساس افسردگی و اضطراب و کاهش پریشانی کلی روانی شود.

بنابراین اگر امروز یکی از آن روزهایی ست که واقعاً حوصله انجام هیچ کاری را ندارید، با کمی مهربانی با خود رفتار کنید. آن را بپذیرید، خودتان را بپذیرید و به خود فضا، زمان و چیزهای مورد نیاز خود را بدهید.

هنمچنین در تحقیقات نشان داده شده است که خودشفقت ورزی در هنگام مبارزه با چالش‌ها به بهبود انگیزه کمک می کند.

قدم بزنید.

پیاده روی ترکیبی از مزایای ورزش و گذراندن وقت در خارج از منزل است. ثابت شده است که ورزش در درمان و پیشگیری از علائم افسردگی موثر است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که گذراندن وقت در خارج از منزل دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامت روان است. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که تماس با طبیعت با بهزیستی بهتر، خلق و خوی بهتر، تعاملات اجتماعی مثبت‌تر و افزایش شادی ارتباط دارد.

بنابراین اگر با خلق و خوی ضعیف و انگیزه ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنید، پیاده روی حتی در فضای باز نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، خواه یک پیاده روی معمولی در اطراف خانه یا پیاده روی در یک خیابان.

با یک نفر صحبت کنید.

هنگامی که شما بی انگیزه هستید، ارتباط با شخص دیگری می‌تواند راهی عالی برای خروج از یک ذهنیت غیر الهام بخش باشد. به این فکر کنید که چه کسانی می‌توانند منبع خوبی برای حمایت در چنین لحظاتی باشند.

با چه کسی می‌توانید صحبت کنید که ممکن است احساس شما را درک کند؟ آیا به دنبال فردی هستید که بتواند به شما گوش دهد یا کسی را می‌خواهید که بتواند به شما انگیزه حرکت دهد؟

اگر حوصله ملاقات با یک دوست را ندارید یا دوست شما در دسترس نیست، گاهی اوقات فقط بیرون رفتن و حضور در اجتماع می‌تواند مفید باشد.

لذت بردن از یک فنجان قهوه در کافی شاپ شلوغ، لبخند زدن به مردم در خواربارفروشی یا سلام به همسایه‌ها همه تجربیات ساده اجتماعی هستند که می‌توانند به تغییر روحیه شما کمک کنند.

چیزی را برنامه ریزی کنید.

حتی اگر در حال حاضر انگیزه‌ای برای کار روی چیزی ندارید، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید برنامه ریزی‌هایی را برای کارهایی که در آینده دوست دارید انجام دهید، پس شروع کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که تصویرسازی ذهنی یا تجسم کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، به افزایش انگیزه، لذت مورد انتظار و پاداش پیش‌بینی شده از فعالیت‌های برنامه ریزی شده کمک می‌کند.

انجام کاری مانند برنامه ریزی برای سفر یا فعالیت‌های دیگر می‌تواند چیزی را برای شما رقم بزند که مشتاقانه منتظر آن باشید و از آن هیجان زده شوید. فکر کردن در مورد یک پروژه یا هدف آینده ممکن است شامل انجام کارهایی مانند تجسم نتیجه، برنامه ریزی مراحل مربوطه و … باشد.

با قدم‌های کوچک شروع کنید.

وقتی نوبت به یافتن انرژی برای انجام کاری می‌رسد، شروع کار اغلب سخت‌ترین قسمت است. بنابراین اگر با مشکل رکود دست و پنجه نرم می‌کنید  شروع با چیزهای کوچک می‌تواند به شما کمک کند.

به جای غرق شدن در مجموعه‌ای از وظایف که انرژی روحی و جسمی لازم برای انجام آن‌ها را ندارید، یک کار کوچک را که می‌توانید انجام دهید انتخاب کنید – سپس آن را انجام دهید.

کارهای ساده‌ای که ممکن است با آن‌ها کنار بیایید:

  1. شستن ظرف‌ها
  2. مرتب کردن تخت
  3. تا کردن لباس‌های شسته شده
  4. پاسخ به یک ایمیل
  5. تعیین یک نوبت برای دکترتان
  6. پرداخت قبض و …

کارهای روزمره می‌تواند خسته کننده باشد، حتی ساده‌ترین وظایف نیز اگر اجازه دهید انباشته شوند، می‌تواند بسیار سخت به نظر برسد. شروع با یک کار کوچک گاهی اوقات برای آغاز کافی است. وقتی این کار ساده را به پایان برسانید، ممکن است فکر کنید که مقابله با یک کار دیگر ممکن است چندان هم بد نباشد.

بولت ژورنال بنویسید.

وقتی با احساسات دشواری دست و پنجه نرم می‌کنید، نوشتن درباره آن‌ها گاهی مفید خواهد بود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ژورنال نوشتن اغلب می‌تواند یک ابزار مفید برای سلامت روان باشد.

این رویکرد که اغلب به عنوان نوشتن بیان کننده یا نوشتن درمانی توصیف می‌شود، در مطالعات مختلف نشان داده شده است که به کاهش فشار خون، تسکین علائم اضطراب و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

گذراندن مدتی به نوشتن، می‌تواند فرصتی عالی برای تأمل در مورد احساسات‌تان و کشف برخی از دلایلی باشد که ممکن است چنین احساسی داشته باشید.

چیزهایی که برایتان مفید است را پیدا کنید.

اگر این ایده‌ها برای شما کارساز نیست، به دنبال چیزی باشید که مناسب موقعیت شما و احساسی است که دارید. برخی از استراتژی‌هایی که ممکن است در روزهایی که تمایلی به انجام هیچ کاری ندارید به شما الهام ببخشند:

  1. نوشتن لیست مراحل مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف
  2. گوش دادن به موسیقی که به شما انگیزه می‌دهد
  3. تمرکز بر افکار مثبت
  4. خواندن کتاب یا گوش دادن به کتاب صوتی و پادکست موردعلاقه
  5. پخت یا سفارش غذای مورد علاقه خود
  6. تمرین تنفس عمیق
  7. مدیتیشن

اگر این موارد و موارد دیگر را امتحان کرده اید و هنوز احساس بی‌حالی و بی‌انگیزگی می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که علائم خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرید که آیا مشکل جدی تر است یا خیر.

علائم خود را ارزیابی کنید.

اگر خلق و خوی پایین شما همچنان ادامه دارد و با علائم دیگری همراه است، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد. برخی علائم دیگر که باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

 

تحریک پذیری

تغییر در الگوهای خواب

تغییر در اشتها

احساس ناامیدی

احساس بی ارزشی

خلق و خوی مداوم پایین

برای کمک به پزشک یا درمانگر خود مراجعه کنید که ممکن است شامل درمان، دارو، تغییر شیوه زندگی یا ترکیبی از این رویکردها باشد.

کلام آخر…

در روزهایی که تمایلی به انجام هیچ کاری ندارید، با خود فکر کنید تا مطمئن شوید که چیزهایی را که برای احساس خوب به آن‌ها نیاز دارید در اختیار دارید. گاهی اوقات این حالات می تواند در نتیجه گرسنگی، خستگی یا تشنگی باشد.

وضعیت فعلی خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که هرگونه نیاز فوری جسمی یا روحی خود را برطرف می‌کنید. با برداشتن گام‌هایی برای تغییر روحیه و مراقبت از خود، ممکن است احساس کنید که انگیزه و علاقه بیشتری دارید.

اگر شما یا یکی از عزیزان خود با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید ، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمان  با شماره های 021-88537875/6 یا 09033877211 تماس بگیرید و یا به سایت www.maroom.org مراجعه کنید، ما در بنیاد روانشناختی ماروم به همراه متخصصین برتر همراه لحظات شماییم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *