Happy beautiful brunette girl dancing and listening music in wireless headphones, holding smartphone.


پژوهش جدیدی که اخیراً انجام شده،  نشان می­دهد مردم در طول شیوع ویروس کرونا برای مقابله با چالش‌های روانی و عاطفی، به موسیقی روی آورده‌اند.

مطالعه‌ای منتشر شده در مجله روانشناسی موسیقی، نشان می­دهد که مردم برای مقابله با بحران کووید 19 به موسیقی روی آورده‌اند.  در یک نظرسنجی میان شهروندان اسرائیلی مشخص شد که افراد در دوران قرنطینه اولیه، میزان گوش دادن به موسیقی را افزایش داده و از موسیقی برای مقابله با چالش‌های هیجانی در طول همه گیری ویروس کرونا استفاده کرده‌اند.

محققان روانشناسی مدت‌هاست که تاثیر موسیقی بر هیجانات را مورد بررسی قرار داده‌اند. از موارد نشان دهنده تاثیر موسیقی بر خلق، می‌توان به تجربه افرادی اشاره کرد که ادعا می‌کنند موسیقی به آن‌ها کمک کرده تا چالش‌های شخصی را پشت سر گذاشته و مدیریت بهتری در شرایط دشوار داشته باشند.

نائومی زیو و رویتال هولاندر-شبتی، شیوع بیماری کووید 19 را به عنوان فرصتی جهت بررسی عادات گوش دادن به موسیقی در شرایط بحرانی جهان که منجر به چالش‌های هیجانی گسترده شده‌است، در نظر گرفته‌اند. این مطالعه به طور خاص بر تجربیات افراد در مورد چگونگی تغییر (یا عدم تغییر) عادت‌های گوش دادن به موسیقی در طول دوره قرنطینه در مقایسه با زمان‌های معمول متمرکز شده‌است.

زیو، مدرس ارشد دانشکده مدیریت مطالعات دانشگاهی در ریشون لزیون اینگونه توضیح می‌دهد:

«شیوع ویروس کرونا و اولین دوره قرنطینه همه را شگفت‌زده کرد. شیوع بیماری، وضعیتی بی‌سابقه بود و مردم در سراسر جهان مجبور بودند با ترس و اضطراب ناشی از این بیماری و همچنین انزوای اجتماعی کنار بیایند.»

روانشناسی موسیقی

طبق تحقیقات انجام شده در روانشناسی موسیقی می‌دانیم که افراد بصورت شهودی و با روش‌های مختلف از موسیقی برای تنظیم حالات هیجانی خود، مقابله با استرس و اشتیاق برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند. من و نویسنده همکارم به بررسی این سوال پرداختیم که آیا افراد در استفاده از موسیقی در زمان واقعی و در زمان مواجهه با بحران، تغییری احساس کرده‌اند یا خیر. “

دوره اولیه قرنطینه در اسرائیل در مارس 2020 آغاز و با دستورات سختگیرانه اجرا شد. در ماه مه 2020، پس از برداشتن تدریجی اولین دوره قرنطینه اسرائیل، محققان پرسشنامه‌ای را میان 200 بزرگسال اسرائیلی توزیع کردند. از آن‌ها سوالاتی در مورد تغییرات ایجاد شده در عادت‌های گوش دادن به موسیقی در طول قرنطینه، پرسیدند. از جمله اینکه آیا گوش دادن به موسیقی در آن‌ها افزایش یافته یا آیا واکنش هیجانی آن‌ها نسبت به موسیقی تغییر کرده است. آن‌ها همچنین دلایلشان برای گوش دادن به موسیقی در دوران قرنطینه را توضیح دادند.

پاسخ ها

تقریباً نیمی از افراد (48%) اینچنین پاسخ دادند که در طول قرنطینه گوش دادن به موسیقی در آن‌ها افزایش یافته‌است. وقتی از آن‌ها در مورد چگونگی این تغییر پرسیده شد، بیش از نیمی از آن‌ها (51%) پاسخ دادند که استفاده از موسیقی منجر به بهبود وضعیت خلق و خویشان گردیده است. حدود 49 درصد از افراد در مورد این تغییر ابراز کردند که استفاده از موسیقی منجر به افزایش انرژی آن‌ها شده‌است. حدود 46 درصد از افراد اینگونه پاسخ دادند که استفاده از موسیقی باعث افزایش احساس آرامش آن‌ها شده.

زیو اینچنین نقل می‌گوید: «یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که در بسیاری از افراد میزان گوش دادن و شدت واکنش هیجانی به موسیقی افزایش یافته است. مطابق با انتظارمان، چنین نتایجی مرتبط با هیجانات منفی ناشی از دوران قرنطینه می‌باشد.»

یک سوال باز پاسخ، شواهد بیشتری را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد افراد در طول قرنطینه به دلایل مختلفی از موسیقی استفاده کرده‌اند. هنگامی که از شرکت‌کنندگان درمورد اثرگذاری موسیقی در مقابله با همه‌گیری کووید19 پرسیده شد، یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها مربوط به تنظیم هیحانات بود. به عنوان مثال، پاسخ 75 نفر از افراد نشان می‌دهد که موسیقی در سطح هیجانی مانند افزایش سطح خلق، امید، کاهش استرس و اضطراب به آن‌ها کمک کرده است.

حدود یک سوم از پاسخ دهندگان گزارش کردند که در هنگام قرنطینه، واکنش‌های هیجانی قوی‌تری را نسبت به موسیقی تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، تغییرات هیجانات منفی (به عنوان مثال غم، تنهایی و ترس) با دلایل گوش دادن به موسیقی ارتباط دارد. این امر نشان می‌دهد که پاسخ دهندگان برای تنظیم هیجانات خود از موسیقی استفاده می‌کنند. تغییرات در هیجانات همگانی (به عنوان مثال سرنوشت مشترک و برادری) با دلایل گوش دادن به موسیقی و تغییر واکنش‌های هیجانی نسبت به موسیقی ارتباط دارد و این نشان دهنده نقش موسیقی در تقویت تعلق گروهی و پیوند با دیگران می‌باشد.

زیو می‌گوید: “به نظر من جالب‌ترین یافته این است که افزایش استفاده از موسیقی، با هیجانات مرتبط با ارتباط با دیگران تعامل بیشتری دارد.” به نظر می‌رسد که در شرایط خاصی مانند قرنطینه، موسیقی می‌تواند نقش اجتماعی مهمی در ایجاد احساس تعلق گروهی ایفا و در کنار آمدن با شرایط موجود کمک کند. “

زیو همچنین می‌گوید: «محدودیت این مطالعه این است که بر گزارش‌های گذشته نگر تکیه می‌کند و تغییرات واقعی در عادات گوش دادن به موسیقی را اندازه گیری نمی‌کند. علاوه بر این، حجم نمونه کوچک مانع از بررسی برخی روابط بالقوه میان متغیرها مانند زمینه موسیقی، سن، تغییر عادات استفاده از موسیقی و جنبه‌های خاص آن و اینکه آیا قرنطینه به تنهایی یا با افراد دیگر سپری شده، گردیده­ است.»

خلاصه

تفاوت میان کیفیت و میزان تغییرات استفاده از موسیقی و واکنش هیجانی به موسیقی برای افرادی که قرنطینه را به تنهایی سپری کرده، در مقایسه با افرادی که آن را با اعضای خانواده گذرانده‌اند نامشخص می‌باشد. ما همچنین روابط احتمالی میان تفاوت‌های شخصیتی در افراد و استفاده از موسیقی را بررسی نکرده‌ایم. به عنوان مثال، آیا افراد برونگرا بیشتر از افراد درون‌گرا از موسیقی برای ارتباط اجتماعی استفاده می‌کنند؟ “

با این حال، یافته‌ها نشان می‌دهد که مردم معتقدند گوش دادن به موسیقی در طول دوران قرنطینه افزایش یافته‌است و این نشان می‌دهد که گاهی اوقات موسیقی به عنوان مکانیزم مقابله در مواقع بحرانی استفاده می‌شود.

ما در این مطالعه، به طور کلی آنچه ما “کلیپ‌های کرونا” می‌نامیم را – کلیپ‌های موسیقی که به طور خاص در واکنش به همه گیری ویروس کرونا ایجاد شده‌است- بررسی کردیم. من معتقدم که نگاه دقیق‌تر به انواع مختلف کلیپ‌ها (کنسرت‌های طنز آمیز، مشارکتی و زنده) می‌تواند بینش عمیق‌تری از شیوه‌های خاصی که موسیقی می‌تواند به افراد مختلف در مواجهه با مشکلات ناشی از انزوای اجتماعی و استرس کمک کند، ارائه دهد.”

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *