Friendly happy relaxed good-looking woman say namaste smiling broadly relieved feel okay grinning positive vibe press palms together supplication gesture asking offer hopeful yellow background. Lifestyle.


روابط می‌توانند سپر‌ها‌ی فوق‌العاده‌ای در برابر استرس باشند، اما تعارضات در روابط می‌تواند باعث ایجاد ضربه‌ها‌ی عاطفی و استرس شود. دانستن آن که چه وقت و چگونه عذرخواهی کنیم، می‌تواند آسیب‌ها‌ی موجود در رابطه را برطرف کند. اما اگر نمی‌دانید که چگونه عذر‌خواهی‌ای صادقانه داشته باشید، ممکن است اوضاع را بد‌تر کنید.

اگر بدانید که چه می‌خواهید بگویید، عذرخواهی موثر داشتن برای شما ساده است. در این مقاله، ماروم کمک می‌کند تا چند گام ساده را یاد بگیرید و در نهایت به شکل صادقانه‌تری عذرخواهی کنید.

از دلایل عذرخواهی آگاه باشید

وقتی اشتباهی می‌کنید یا فردی را می‌رنجانید، دلایل زیادی برای عذرخواهی کردن وجود دارد.

شما با عذرخواهی می‌توانید:

  • بپذیرید که اشتباه کرده‌اید.
  • در مورد آنچه در رابطه‌تان مجاز است و نیست، به گفتگو بپردازید.
  • پشیمانی خود را ابراز کنید.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید و روش‌ها‌ی جدیدی برای کنار آمدن با شرایط دشوار پیدا کنید.
  • یک خط ارتباطی با دیگران ایجاد کنید.

یک عذرخواهی صمیمانه، همچنین می‌تواند تسکینی برای خود شما باشد؛ بخصوص اگر از عمل خود احساس گناه دارید. عذرخواهی خالی، آسیب را پاک نمی‌کند. عذرخواهی تنها نشان می‌دهد که شما می‌دانید اقدامات یا صحبت‌های شما اشتباه بوده و در آینده برای جلوگیری از آن بیش‌تر تلاش خواهید کرد.

عذرخواهی نکردن در هنگام وقوع اشتباه، می‌تواند به روابط شخصی و شغلی شما آسیب برساند. همچنین می‌تواند موجب ایجاد نشخوار فکری، عصبانیت، کینه و خصومت شود که ممکن است فقط با گذر زمان بیشتر و بیشتر شود.

تحقیقات نشان می‌دهد برخی دلایل عمده عذرخواهی نکردن افراد این است که آن‌ها واقعا نگران طرف مقابل خود نیستند، عذرخواهی تصویری که از خودشان دارند را تهدید می‌کند و یا معتقدند عذرخواهی فایده‌ای ندارد.

 

زمان انجام مهم است...

همان‌طور که چگونگی عذرخواهی کردن مهم است، چه زمانی عذرخواهی کردن نیز مهم است. به طور کلی، اگر شک دارید که عمدی یا به طور تصادفی کاری انجام داده‌اید، که باعث ایجاد احساسات منفی در دیگری شده است، فکر خوبی است که عذرخواهی کنید و اوضاع را مطلوب سازید.

خود را به جای فرد مقابل بگذارید؛ اگر کاری که کردید را طرف مقابل انجام می‌داد، آزرده می‌شدید؟ اگر پاسخ‌تان بله است، ایده عذرخواهی برای این زمان مناسب است. اگر مطمئن نیستید، عذرخواهی به شما فرصتی می‌دهد تا اشتباهی که رخ داده را گردن بگیرید و سپس به گونه‌ای که درست می‌دانید، دوباره پیش بروید. اگر احساس می‌کنید طرف مقابل‌تان، غیر‌منطقی است، ممکن است بحثی به راه بیفتند. شما می‌توانید تصمیم بگیرید در چه جایی از این فرد عذرخواهی کنید.

در حالی که یک عذرخواهی صمیمانه می‌تواند تا حد زیادی روابط را بهبود ببخشد، مردم اغلب یا تمایل به انجام آن ندارند یا نمی‌توانند آن را انجام دهند. اعتراف به اشتباه خود می‌تواند سخت و نیازمند شکست‌نفسی کردن باشد.

محققان دریافته‌اند که افرادی که معتقدند، شخصیت متغیر است به احتمال بیش‌تری برای اعمال اشتباه خود عذرخواهی می‌کنند. از آن جا که آن‌ها تغییر را امکان‌پذیر می‌دانند، احساس می‌کنند پذیرش اشتباه‌شان را فرصتی برای یادگیری و رشد می‌بینند.

مسئولیت اشتباه‌تان را بر عهده بگیرید.

مسئولیت‌پذیری به معنا‌ی اقرار اشتباهاتی است که باعث آسیب به دیگری شده است، و این یکی از مهم‌ترین نکات برای عذرخواهی است که در رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

گفتن جمله‌ای مبهم مثل “متاسفم اگر با چیزی که گفتم، آزرده شدی” اشاره به آن دارد که احساس آسیب از طرف شخص مقابل به دلیل یک عکس‌العمل تصادفی از طرف خود او بوده است. ( در واقع انگار شما نقشی در داشتن چنین واکنشی از طرف او نداشته‌اید. ) اما گفتن جمله‌ای مثل ” وقتی من [حرف آسیب‌زا] رو گفتم، فکر نکردم. من می‌دونم که احساساتت رو جریحه‌دار کردم و متاسفم” نشان می‌دهد که شما میدانید باعث ضربه زدن به او شده‌اید و مسئولیت آن را برعهده گرفته‌اید.

سعی نکنید تقصیر را گردن دیگری بیندازید. به شکل واضح و روشن نشان دهید که از عملکرد خود پشیمان هستید و به شکل صادقانه‌ای از عمل خود متاسفید.

اظهار پشیمانی کنید.

هنگامی که به دنبال فهم چگونگی یک عذرخواهی موثر هستید، درک ارزش ابراز پشیمانی نیز مهم است. بر عهده گرفتن مسئولیت مهم است اما این نیز مهم است که به دیگران نشان دهید از اینکه آن‌ها را رنجانیده‌اید، پشیمانید و آرزو می‌کردید که چنین کاری نکرده بودید. در چنین شرایطی فرد مقابل شما احساس بدی دارد و دوست دارد که بداند شما نیز احساس خوشایندی ندارید.

هنگامی که میخواهید عذر‌خواهی کنید، چه بگویید

  • “کاش می‌توانستم حرف یا عمل اشتباهم را پس بگیرم.”
  • “ای کاش بیش‌تر فکر کرده بودم.”
  • “ای کاش به احساسات تو نیز فکر می‌کردم.”

این‌ها عباراتی برای ابراز پشیمانی است که به صداقت عذر‌خواهی شما می‌افزاید و به شخص مقابل نشان می‌دهد که او برای شما اهمیت دارد.

جبران کنید.

اگر برای درست کردن شرایط، کاری از دست‌تان بر‌می‌آید، انجام دهید. این مهم است که بدانید چگونه معذر‌خواهی صادقانه داشته باشید و بخشی از صداقت عذرخواهی، تمایل به انجام برخی اقدامات است.

اگر شما چیزی از کسی شکسته‌اید، ببینید آیا می‌توانید چیزی جایگزین آن کنید. اگر حرف اشتباهی زده‌اید، حرف‌های خوبی بزنید تا بتواند در ایجاد احساسات مثبت در طرف مقابل کمک کند. اگر شما اعتماد فردی را شکسته‌اید، ببینید چه کاری برای ترمیم آن می‌توانید انجام دهید.

هرکاری که می‌توانید برای بهتر شدن مسائل انجام دهید، انجام دهید.اگر نمی‌دانید که چه چیزی کمک‌کننده است، از شخص مقابل بپرسید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا او احساس بهتری داشته باشد.

مرز‌ها را دوباره روشن‌سازی کنید.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها‌ی یک عذر‌خواهی که یکی از دلایل عذرخواهی نیز هست، تصریح و روشن‌سازی دوباره‌ی مرزهاست.

وقتی با کسی درگیر می‌شوید، معمولا مرزی وجود دارد که از آن عبور شده است. اگر یک قانون اجتماعی نقض شود و یا اعتمادی شکسته شود، عذرخواهی به شما کمک می‌کند تا نوع رفتاری که برای آینده ارجح است، تشخیص دهید.

بحث در مورد آن که از چه قوانینی پیروی خواهید کرد، احساسات، اعتماد و مرز‌ها را بازسازی می‌کند و به یک گفت‌و‌گو‌ی نرمال و بدون درگیری می‌انجامد و همچنین به آینده‌ای شاد‌تر را در رابطه می‌انجامد.

به بخشی از ماجرا دقت کنید که شما در آن دخیل و مسئول بوده‌اید...نه دیگران.

به یاد آورید که زمانی که معذرت‌خواهی می‌کنید، شما در حال صحبت کردن درباره مسئولیت خودتان در درگیری پیش‌آمده هستید. این به معنا‌ی آن نیست که شما اعتراف کنید که کل درگیری تقصیر شما بوده است. مردم اغلب از معذرت‌خواهی می‌ترسند، چرا که فکر می‌کنند کسی که اول عذرخواهی کند، “اشتباه بیش‌تری” مرتکب شده است و یا “بازنده” درگیری است.

معذرت‌خواهی کردن حتی در هنگامی که تنها در بخش کوچکی از درگیری مسئول بوده‌اید، خوب و سالم است. این به شما اجازه می‌دهد تا تعیین کنید از چه چیزی در عملکرد خود ناراضی بوده‌اید و از طرفی نیز مرز‌ها را دوباره تعیین کنید.

این مهم است که هم شما و هم طرف مقابل در معذرت‌خواهی کردن منصف باشید. اگر شما مقصر همه ماجرا نیستید، همه تقصیر‌ها را نپذیرید.

به دلایل درست عذرخواهی کنید.

وقتی فقط به خاطر کاری که انجام داده‌اید، عذرخواهی می‌کنید، راحت‌تر می‌توانید از درگیری عبور کنید و آن را پشت سر بگذارید(صرف نظر از اعمال طرف مقابل). وقتی عذرخواهی می‌کنیم، راحت‌تر می‌توانیم صداقت خود را حفظ کرده و خود را ببخشیم.

ممکن است با عذر‌خواهی ما، طرف مقابل نیز به خاطر عملکرد خود طلب بخشش کند. در حالی که طلب بخشش اغلب خوب است، اما لازم به یاداوری است که همیشه اتفاق نمی‌افتد. تلاش برای عذرخواهی طرف مقابل، یک تاکتیک دست‌کاری (رفتار طرف مقابل) است که گاهی نتیجه عکس می‌دهد.

تنها برای آرامش ذهن خود معذرت‌خواهی کنید. ممکن است طرف مقابل نیز با الهام گرفتن از شما، برای آرامش خودش طلب بخشش کند. معذرت‌خواهی نکنید تنها به دلیل این که انتظار بازگشت عذرخواهی را از طرف مقابل دارید.

نتایج را رها کنید...تا حدی...

گرچه عذرخواهی می‌تواند راهی برای حفظ صداقت و گذر از اعمالی باشد که انجام‌شان افتخاری ندارد، اما بیش‌تر ما خواستار ترمیم رابطه و پذیرفته شدن عذرخواهی‌مان  هستیم. بعضی اوقات چنین اتفاقی نمی‌افتد.

اگر عذرخواهی‌تان صادقانه بوده و تمام موارد گفته شده را شامل می‌شده، شانس شما برای بخشیده شدن بیش‌تر است، اما گاهی اوقات شخص مقابل آمادگی ندارد و قادر به بخشش و ادامه دادن نیست. یا ممکن است شما را ببخشد ولی در مقابل‌تان گارد داشته باشد، یا ممکن است به نقش خود در این درگیری پی ببرد. دریابید که نمی‌توانید پاسخ دیگران را کنترل کنید و تمام آن چه را که می‌توانستید، انجام داده‌اید؛ بنابراین اکنون تا حدی نتیجه را رها کنید…

 

منبع:

  1. Schumann K, Dweck CS. Who accepts responsibility for their transgressions? Pers Soc Psychol Bull. 2014;40(12):1598-1610. doi:10.1177/0146167214552789

Link: https://www.verywellmind.com/how-to-apologize-more-sincerely-3144467

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *