از دست دادن کودک

از دست دادن کودک تجربه‌ای عمیقا دردناک است. غم و اندوه ممکن است شامل واکنش‌های فیزیکی و احساسی باشد. همچنین می‌تواند بر اشتها، وزن، خواب و توانایی تمرکز شما تأثیر بگذارد. اگر والدینی هستید که فرزند خود را از دست داده‌اند، احتمالاً احساسات شدیدی را تجربه می‌کنید. این احساسات می‌توانند طاقت فرسا باشند و کنار آمدن با اندوه را دشوار کنند. والدین طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند، از جمله غم، نگرانی و عصبانیت. برای برخی افراد، این احساسات به غم و اندوه پیچیده و مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب تبدیل می‌شود. راهبردهای مقابله‌ای شامل یافتن حمایت، بیان احساسات خود به صورت شفاهی یا از طریق راه‌های خلاقانه و جستجوی کمک حرفه‌ای از یک درمانگر است. اندوه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. احساسات شما نیز ممکن است در طول زمان تغییر کند.

احساسات رایج پس از از دست دادن کودک عبارتند از:

  • غمگینی یا افسردگی شدید
  • اشتیاق
  • اضطراب یا ترس از آینده
  • شوک یا مشکل در درک اتفاق
  • گیجی
  • تنهایی
  • خشم یا عصبانیت از آنچه اتفاق افتاده است، به خصوص اگر احساس کندکه می‌توانسته از فقدان جلوگیری کند.
  • احساس گناه
  • مشکلات خواب

در این مقاله به این پرسش مهم پاسخ خواهیم داد که با غم از دست دادن کودک چه کنیم .

فهرست مطالب

چگونه مرگ کودک بر ازدواج تأثیر می‌گذارد؟

زوج‌هایی که با مرگ کودک مواجه می‌شوند گاهی ازدواج آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. غم و اندوه باعث ایجاد احساسات دشوار در هر دو طرف می‌شود. این چالش‌ها همچنین برای خانواده‌هایی که با آسیب پری ناتال مواجه هستند، مانند سقط جنین یا مرده‌زایی نیز وجود دارد. برخی از زوج‌ها ممکن است به دنبال از دست دادن کودک به هم نزدیک‌تر شوند، اما برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که شرایط ایجاد شده به ازدواج آنها فشار وارد می‌کند و این مسأله منجر به طلاق می‌شود. یافتن راه‌هایی برای حفظ ارتباط با یکدیگر و برقراری ارتباط در مورد فقدان می‌تواند این شانس را افزایش دهد که زوجین به طور مؤثرتری با فقدان کنار بیایند.

چگونه مرگ کودک بر کودکان دیگر تأثیر می‌گذارد؟

مرگ فرزند در خانواده می‌تواند برای خواهر و برادر نیز سخت باشد. به ویژه دختران ممکن است در کنار آمدن با از دست دادن یک خواهر یا برادر بیشتر دچار مشکل شوند. تجربه غم و اندوه کودکان می‌تواند تحت تأثیر نوع مرگ (خواه از دست دادن کودک ناگهانی باشد یا مرگی که قابل انتظار است)، پیوند آنها با خواهر یا برادر فوت شده و چگونگی کنار آمدن والدین با شرایط، قرار گیرد.

کودکان غم و اندوه خود را متفاوت از بزرگسالان بیان می‌کنند. برای مثال، ممکن است از همسالان منزوی شوند یا در مدرسه مشکل داشته باشند. مانند بزرگسالان، آنها نیز احساسات منفی مانند غم و اندوه، نگرانی و خشم را تجربه می‌کنند که می‌تواند به افسردگی و اضطراب تبدیل شود. توضیح مرگ می‌تواند توانایی آنها را برای مقابله با اندوه بهبود بخشد.

چگونه مرگ کودک بر کودکان دیگر تأثیر می‌گذارد؟

مراحل سوگواری بعد از مرگ کودک

مراحلی وجود دارد که افراد پس از تجربه مرگ عزیز طی می‌کنند. فرد ممکن است هر مرحله را بیش از یک بار پشت سر بگذارد.

پنج مرحله سوگ عبارتند از:

  • انکار
  • خشم
  • چانه زنی
  • افسردگی
  • پذیرش

از دست دادن کودک به صورت ناگهانی در مقابل غم و اندوه پیش‌بینی شده

مرگ ناگهانی فرزند با مرگی که انتظار می‌رود متفاوت است. هنگامی که کودک بیمار شده است، والدین غم و اندوه پیش بینی شده را تجربه می‌کنند، که یک فرآیند سوگواری جداگانه است که در زمانی که کودک زنده است رخ می‌دهد. اگرچه بسیار ناراحت کننده است، اما ممکن است به سوگواری بعدی کمک کند.

از دست دادن کودک به صورت ناگهانی یک چالش متفاوت است. بدون اخطار، کودک رفته است، که هیچ فرصتی برای بسته شدن یا ایجاد آخرین خاطرات قبل از مرگ او نمی‌دهد. از دست دادن کودک به صورت ناگهانی برای برخی از بازماندگان شوک و غم و اندوه آسیب‌زا، پرسشگری بیشتر و احساسات شدیدتر ایجاد می‌کند.

والدین چگونه می‌توانند غم از دست دادن کودک را مدیریت کنند؟

والدین چگونه می‌توانند غم از دست دادن کودک را مدیریت کنند؟

با از دست دادن کودک سوال مهمی که ذهن اطرافیان را مشغول می‌کند این است که چگونه پدر و مادر می توانند غم از دست دادن فرزند خود را تحمل کنند؟ اقداماتی وجود دارد که می‌تواند به مقابله با این اتفاق ناگوار کمک کند. اگر با مرگ کودک خود دست و پنجه نرم می‌کنید،7 راه برای کنار آمدن با از دست دادن کودک در ادامه توضیح داده می‌شوند:

  1. برای پشتیبانی تماس بگیرید.

صحبت کردن در مورد احساس خود با یک فرد حامی می‌تواند به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید. ممکن است تنها چیزی که نیاز دارید، حرف زدن با کسی بدون ارائه مشاوره باشد. می‌توانید برای پشتیبانی با یکی از اعضای خانواده، دوست یا فردی حرفه‌ای مانند درمانگرتان تماس بگیرید.

وقتی از دست دادن کودک را تجربه می‌کنید، طبیعی است که بخواهید خود را از دیگران جدا کنید. ممکن است احساس کنید که آنها متوجه نمی‌شوند که شما چه چیزی را از سر می‌گذرانید یا چیز اشتباهی می‌گویند. تنها ماندن بیش از حد می‌تواند کنار آمدن با آن را دشوارتر کند. برقراری ارتباط با دیگرانی که از دست دادن کودک را نیز تجربه کرده‌اند می‌تواند کمک کننده باشد.

  1. در یک گروه پشتیبانی غم شرکت کنید.

گروه‌های حمایتی فرصتی برای ملاقات با افرادی که شرایط مشابهی را تجربه کرده‌اند، ارائه می‌دهند. گروه‌های خاص فقط شامل والدینی می‌شوند که فقدانی را تجربه کرده‌اند، در حالی که گروه‌های دیگر پذیرای هر کسی است که یکی از عزیزان خود را از دست داده است.

گروه‌های حمایتی و مشاوره غم و اندوه فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا داستان‌های دیگران را بشنوید و داستان‌های خود را به اشتراک بگذارید. صحبت در مورد احساسات و حمایت می‌تواند شفابخش باشد.

  1. احساسات خود را خلاقانه بیان کنید.

بسیاری از احساسات مختلف ممکن است پس از یک شکست ایجاد شود. علاوه بر به اشتراک گذاشتن مستقیم احساسات خود با افراد دیگر، ممکن است سعی کنید آنها را به روش‌های خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن نیز بیان کنید.

  1. از نظر جسمی و عاطفی از خود مراقبت کنید.

هنگامی که شما عزادار هستید، سلامت جسمی و روانی اغلب در اولویت قرار نمی‌گیرند. ممکن است متوجه شوید که خوب غذا نمی‌خورید یا خوب نمی‌خوابید و در کل احساس سلامتی کمتری می‌کنید. مهم است که معاینات فیزیکی سالانه داشته باشید و در مورد مسائل مربوط به سلامتی با پزشک خود صحبت کنید. رژیم غذایی مغذی، ورزش و حداقل هشت ساعت خواب در شب را فراموش نکنید.

اگر متوجه شدید که علائم غم و اندوه شما شدید است و به طور قابل توجهی با فعالیت‌های روزانه شما تداخل می‌کند، یا با گذشت زمان بدتر می‌شود، باید به درمان سلامت روان فکر کنید.

  1. یاد و خاطره محبوب خود را زنده نگه دارید.

یافتن راهی برای حفظ حس ارتباط با فرزند فوت شده می‌تواند به شما کمک کند تا به سمت پذیرش فقدان حرکت کنید. راه‌های مختلفی برای زنده نگه داشتن یاد عزیزتان وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید یک لباس یا زیورآلات او را بپوشید، از مکان مورد علاقه او دیدن کنید یا عکس‌های او را در معرض دید قرار دهید.

ممکن است در ابتدا انجام این کارها دردناک باشد، اما با گذشت زمان، آنها می‌توانند به شما کمک کنند.

  1. به خودتان زمان بدهید.

خیلی اوقات، مردم نسبت به غم و اندوه خود بی‌تاب می‌شوند. آنها انتظار دارند که زودگذر باشد و با شگفتی متوجه می‌شوند که اثرات آن برای مدت طولانی با آنها باقی می‌ماند. تجربیات سوگواری تجربیاتی فردی هستند که سال‌ها طول می‌کشد، نه روزها یا هفته‌ها. البته منظور ادامه افسردگی حاصل از سوگ برای سال‌ها نیست و زمانی که شما احساس می‌کنید بعد از شش ماه هنوز سوگواریتان در عملکردتان تداخل ایجاد کرده باید کمک حرفه‌ای بگیرید.

  1. به مهارت‌های مقابله‌ای مثبت پایبند باشید.

وقتی صحبت از مهارت‌های مقابله‌ای به میان می‌آید، برخی افراد بیش از حد روی مهارت‌هایی متمرکز می‌شوند که سریع و موثر هستند. متأسفانه، مهارت‌های مقابله‌ای که روی «در حال حاضر» متمرکز شده‌اند احتمالاً منفی هستند. نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر و منزوی کردن خود ممکن است در لحظه ایده‌های خوبی به نظر برسد، اما تنها منجر به ناامیدی و رکود می‌شود. سعی کنید از مهارت‌های مقابله‌ای که باعث می‌شود بی‌حس‌تر شوید، اجتناب کنید و مهارت‌های مقابله‌ای را توسعه دهید که می‌تواند در دراز مدت سالم و سازنده باشد.

غم و اندوه از دست دادن کودک چقدر طول می‌کشد؟

غم و اندوه از دست دادن کودک چقدر طول می‌کشد؟

هیچ جدول زمانی خاصی برای پایان این غم بزرگ وجود ندارد. با این حال، علائم غم و اندوه ممکن است در طول زمان تغییر کند. ممکن است متوجه شوید که بیش از یک بار بین مراحل مختلف جابه‌جا می‌شوید، مراحل را نادیده می‌گیرید و مدت زمان بیشتری را در مراحل خاصی سپری می‌کنید.

در حالی که پذیرش هدف است، به این معنا نیست که غم و اندوه شما به طور کامل برطرف می‌شود. اگر برای کنار آمدن با فقدان تلاش می‌کنید و در مراحل انکار، عصبانیت، چانه زنی یا افسردگی گیر افتاده‌اید، از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید.

چه زمانی اندوه از دست دادن کودک پیچیده می‌شود؟

در حالی که غم و اندوه یک واکنش طبیعی به از دست دادن شخصی است که برای شما مهم است، غم و اندوه پیچیده شامل واکنش‌های شدیدی است که در مدت زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابد. کارشناسان معتقدند که حدود 10 درصد از افرادی که از دست دادن عزیزانشان را تجربه می‌کنند، دچار اندوه پیچیده می‌شوند.

اگر متوجه شدید که واکنش‌های عاطفی شما بعد از از دست دادن کودک همچنان بر توانایی شما برای عملکرد در بخش‌های مختلف زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد، مانند مراقبت از کودکان دیگر، بیدار ماندن در محل کار یا مدرسه یا حفظ روابط دیگر، ممکن است غم و اندوه پیچیده یا مداوم را تجربه کنید. در اختلال سوگ پیچیده نیاز به درمان قطعی است اما درمان هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی ممکن است.

والدین پس از از دست دادن فرزند به چه حمایتی نیاز دارند؟

درمان فردی به شما این فرصت را می‌دهد که غم و اندوه خود را یک به یک با یک درمانگر حل کنید، در حالی که درمان گروهی به شما امکان می‌دهد با افرادی که از دست دادن عزیزان خود را نیز تجربه کرده‌اند ارتباط برقرار کنید. بسیاری از افرادی که با غم و اندوه سر و کار دارند، هم در درمان فردی و هم گروهی شرکت می‌کنند تا به آنها کمک کند تا با آن مقابله کنند.

والدین پس از از دست دادن فرزند به چه حمایتی نیاز دارند؟

درمان چقدر طول می‌کشد تا کار کند؟

مدت زمان مورد نیاز در درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی، این بستگی به شدت علائم شما دارد و اینکه آیا شما مشکل دیگری دارید یا خیر. به عنوان مثال، اگر برای مقابله با از دست دادن یکی از عزیزانتان به دنبال درمان هستید و همچنین با اختلال سلامت روان دیگری روبرو هستید، ممکن است درمان بیشتر از زمانی طول بکشد که فقط برای غم و اندوه به دنبال کمک باشید.

یک مطالعه قبلی نشان داده که حدود 50 درصد از بیماران پس از هشت جلسه بهبود علائم را نشان دادند و 75 درصد بهبودی را پس از شش ماه درمان تجربه کردند.

سخن پایانی

سوگواری برای از دست دادن کودک چه ناگهانی باشد چه قابل پیش‌بینی به طرز غیرقابل توصیفی دشوار است. کنار آمدن با آن سخت خواهد بود و درد شما روندی مداوم خواهد بود که تا آخر عمر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما اگر علناً کمک بخواهید، آن را دریافت کنید و به حمایت عزیزان خود تکیه کنید، از آن عبور خواهید کرد. 

فراموش نکنید افرادی که در تلاش برای کمک به شما هستند به هیچ وجه به دنبال فراموش کردن فرزند عزیز شما نیستند بلکه آنها در تلاشند تا شما را به جریان زندگی بازگردانند جریانی که شاید فرزندی دیگر و همسر به شما به شدت نیاز داشته باشند. کنار هم بودن گذر از سختی‌های طاقت‌فرسا را ممکن می‌کند. 

اگر با غم از دست دادن کودک عزیزتان دست و پنجه نرم می‌کنید ما در بنیاد ماروم به شما کمک می‌کنیم تا از این مرحله سخت عبور کنید.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *