ورزش برای اوتیسم

اخیراً مشخص شده است که ورزش برای افراد مبتلا به اختلال اوتیسم در جهت حفظ سلامت جسمی و روانی آنها مفید است. ورزش مخصوص کودکان اوتیسم رفتارهای منفی در کودکان اوتیستیک را کاهش می‌دهد، خلق و خو را بهبود می‌بخشد، مهارت‌های مقابله‌ای را بهبود می‌بخشد و کیفیت کلی زندگی را افزایش می‌دهد. در حالی که ورزش از یک طرف به کنترل وزن کمک می‌کند، برای رشد مهارت‌های حرکتی و اجتماعی نیز مفید است. چند حقیقت نگران کننده در مورد کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم عبارتند از:

  • 79 درصد از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم دارای اختلالات حرکتی هستند.
  • 19 درصد از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در دسته دارای اضافه وزن طبقه‌بندی می‌شوند.
  • 26 درصد از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در معرض خطر اضافه وزن هستند.

فهرست مطالب

تاثیر ورزش بر اختلال اوتیسم

مطالعات متعدد درباره ارتباط ورزش با اوتیسم به طور مداوم نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به طرق مختلف به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند. همانطور که در زیر آورده شده است:

مزایای ورزش برای جمعیت عمومی

سایر مزایای ورزش برای کودکان اوتیسم

کنترل وزن

بهبود مهارت حرکتی

سلامت جسمانی

بهبود مهارت اجتماعی

بهبود سلامت روان

کاهش کلیشه‌ها

بهبود خود تنظیمی

کاهش خشم

مدیریت خواب و خواب بهتر

افزایش رفتار مفید در کار

راهنمای شروع ورزش برای کودکان اوتیسم

  1. قبل از شروع ورزش برای بچه های اوتیسم حتما با پزشک مشورت کنید.
  2. به آرامی شروع کنید و قبل از ورزش بدن را گرم کنید.
  3. به علائم خستگی مانند تنگی نفس یا مشکل در تنفس، گرفتگی عضلات یا سرگیجه توجه کنید.
  4. قبل از ورزش مطمئن شوید که کودک‌تان به خوبی استراحت کرده است.

بهترین تمرین برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

ورزش برای اوتیسم مفید است. تمرینات ورزشی کل بدن برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم برای کاهش وزن، تقویت قدرت، هماهنگی، استقامت و آگاهی بدنی بهترین گزینه هستند.

در ادامه چهار تمرین از بهترین ورزش های مناسب کودکان اوتیسم آمده است:

نکته: هنگام آموزش یک تمرین جدید به کودک مبتلا به اوتیسم، محیط آرام و حمایت‌گر و همچنین تقویت مثبت ضروری است.

1. تمرین خزیدن خرس (Bear Crawl Exercise)

این ورزش برای اوتیسم ، به رشد آگاهی بدن، بهبود برنامه‌ریزی حرکتی، هماهنگی و تقویت تنه و بالاتنه کمک می‌کند.

راهنمای گام به گام:

  • زانو زدن را روی چهار دست و پا شروع کنید و پاهای خود را آنقدر دراز کنید که کمی خم شوند.
  • حدود 10-20 فوت روی زمین با دست و پا راه بروید.
  • این حالت را نگه دارید و به همان روش به عقب برگردید.
  • سعی کنید جهت و سرعت را تغییر دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2. مدیسین بال اسلم (Medicine Ball Slams)

پرتاب اجسام سنگین مانند توپ‌های پزشکی می‌تواند تعادل و قدرت مرکزی بدن را افزایش دهد و همچنین این ورزش برای اوتیسم هماهنگی را بهبود می‌بخشد. حتی می‌تواند مرکز مغز که مسئول حافظه کوتاه مدت است را تحریک کند.

راهنمای گام به گام:

  • با ایستادن و گرفتن توپ طبی در هر دو دست شروع کنید.
  • توپ را با بازوهای صاف روی سر خود بلند کنید.
  • آن توپ را تا حد ممکن محکم به زمین بکوبید.
  • زانوهای خود را خم کنید تا توپ را بردارید و 20 بار تکرار کنید.

3. پرش ستاره (Star Jumps/Jumping Jacks)

پرش یک تمرین عالی برای تمام بدن است که به افزایش استقامت قلبی عروقی، تقویت پاها و افزایش آگاهی بدن کمک می‌کند.

راهنمای گام به گام:

  • با حالت چمباتمه شروع کنید.
  • به سرعت از چمباتمه بپرید، دست‌ها و پاهای خود را به شکل ایکس باز کنید.
  • به محض فرود آمدن، در حالی که پاها و بازوهای خود را جمع کرده‌اید، به حالت اولیه برگردید.
  • این فعالیت را تا 20 بار یا تا زمانی که خسته شدید تکرار کنید.

4.دایره‌های بازو (Arm Circles)

بر اساس تحقیقات در زمینه اختلال طیف اوتیسم، دایره‌های بازو می‌توانند رفتارهای تکراری مانند دست زدن را کاهش دهند. دایره بازو یک تمرین عالی برای بالاتنه است که به افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری در پشت و شانه‌ها کمک می‌کند.

راهنمای گام به گام:

  • بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و بازوها را در پهلو قرار دهید.
  • بازوهای خود را به سمت دو طرف در ارتفاع شانه دراز کنید.
  • شروع به ایجاد دایره‌های کوچک با دستان خود کنید و بازوهای خود را صاف نگه دارید.
  • دایره‌ها را به تدریج بزرگتر کنید و از شانه‌ها حرکت ایجاد کنید.
  • این حرکت را 20 بار تکرار کنید و سپس در جهت دیگری تکرار کنید.
مزایای ویژه ورزش برای اوتیسم

مزایای ویژه ورزش برای اوتیسم

عبارت “ورزش دارو است” یک عبارت رایج در میان متخصصان تناسب اندام و پزشکان سلامت است. انبوهی از تحقیقات این حقیقت را تأیید می‌کند و اکنون  به لطف تعداد فزاینده‌ای از مطالعات مربوط به جوانان مبتلا به اوتیسم می‌توانیم با اطمینان بگوییم که ورزش برای اوتیسم طیف گسترده‌ای از فواید را فراهم می‌کند. 

اخیراً نتایج متاآنالیز 29 مطالعه منتشر شده است که به فواید ورزش در بین بیش از هزار جوان در طیف اوتیسم پرداخته است. در یک متاآنالیز، یافته‌های مطالعات متعدد را ترکیب می‌کنیم تا تصویر عمیق‌تر و قابل اعتمادتری از تأثیر بالقوه ورزش برای اوتیسم به دست آوریم. 

به طور کلی، مشخص شد که برنامه‌های فعالیت بدنی برای جوانان مبتلا به اوتیسم مزایای متوسط تا زیادی را در زمینه‌های مختلف به همراه دارد. این موارد شامل بهبود مهارت‌های حرکتی، تناسب اندام مرتبط با مهارت، عملکرد اجتماعی و قدرت و استقامت عضلانی است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر برخی موارد می‌پردازیم.

مهارت‌های اجتماعی

متاآنالیز نشان داد جوانانی که در برنامه‌های ورزش برای اوتیسم شرکت کردند، دستاوردهای قابل توجهی در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود نشان دادند. این فعالیت‌ها شامل اسب‌سواری، انواع مختلف بازی‌های گروهی، برنامه‌های دویدن و بازی‌های الکترونیکی که شامل فعالیت بدنی می‌شوند، بوده است. وقتی برنامه‌های فعالیت بدنی به‌طور مناسب طراحی شوند، می‌توانند محیطی سرگرم‌کننده و ایمن برای تعامل با سایرین فراهم کنند. به عبارت دیگر، آنها می‌توانند فرصت‌های عالی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی ارائه دهند. علاوه بر این، فعالیت‌های مربوط به حیوانات (مانند اسب‌سواری) روشی سرگرم‌کننده برای تعامل غیرکلامی و همچنین کلامی برای کودکان فراهم می‌کند.

مهارت حرکتی و تناسب اندام

در ورزش برای اوتیسم ، بسیاری از انواع فعالیت‌های بدنی و فرصت‌های اجتماعی که در اختیار افراد قرار می‌دهند به چیزی نیاز دارند که ما آن را «مهارت‌های حرکتی بنیادی» می‌نامیم. این مهارت‌های اساسی شامل دویدن، پرتاب کردن، گرفتن و… است. برنامه‌های ورزشی به طور قابل توجهی این مهارت‌ها را در بین جوانان مبتلا به اوتیسم بهبود می‌بخشد.

جوانان در طیف اوتیسم به طور قابل توجهی قدرت و استقامت عضلانی خود را با شرکت در برنامه‌هایی مانند ورزش، ورزش در آب و اسب سواری بهبود می‌بخشند. افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به سنشان قدرت و استقامت عضلانی ضعیف‌تری دارند. قدرت و استقامت نه تنها برای سلامت جسمانی، بلکه برای استفاده از فرصت‌های اجتماعی که شامل فعالیت‌های بدنی از جمله ورزش‌های تفریحی و بازی‌های غیرساختاری است، مهم هستند. 

بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم در مقایسه با سایر افراد مهارت‌های تناسب اندام پایین‌تری دارند. این مهارت‌ها شامل تعادل، هماهنگی بدن، کنترل دیداری- حرکتی و سایر مهارت‌های حرکتی است. همچنین بسیاری از انواع فعالیت‌های بدنی، تناسب اندام مرتبط با مهارت را برای جوانان مبتلا به اوتیسم بهبود می‌بخشد.

راهکارهایی برای تشویق فعالیت بدنی در افراد مبتلا به اوتیسم

راهکارهایی برای تشویق فعالیت بدنی در افراد مبتلا به اوتیسم

تحقیقات و تجربه بالینی محققین کمک کرده است تا بسیاری از موانع ورزش برای اوتیسم درک و رفع شوند. چندین مسئله باعث می‌شود که فعالیت بدنی برای بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم کمتر جذاب باشد. اینها شامل مهارت‌های اجتماعی و حرکتی ضعیف، ترجیح فعالیت‌های مبتنی بر صفحه نمایش  و فقدان شرکای ورزشی است. در اینجا چند نکته عملی برای تشویق فعالیت بدنی منظم وجود دارد:

1- از کم شروع کنید.

توصیه می‌شود که کودکان حداقل روزانه یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند. دانستن این موضوع خوب است، اما بهتر است با یک هدف ساده‌تر شروع شود. دوره‌های کوتاه‌تر فعالیت بدنی، که در طول روز فاصله دارند، راحت‌تر حفظ می‌شوند. به یاد داشته باشید: هدف این است که فعالیت بدنی را به بخشی منظم و لذت بخش از زندگی روزمره تبدیل کنید. پس صبور باشید و بلند مدت فکر کنید.

در اینجا چند راه برای افزودن فعالیت بدنی به برنامه روزانه آورده شده است:

  • پیاده روی تا مدرسه (یا محل کار) یا حداقل بخشی از راه.
  • راه رفتن با سگ (اگر دارید).
  • تبلیغات تلویزیونی را به استراحت ورزشی تبدیل کنید. به کودک خود در سرگرمی بپیوندید.
  • یک سفر خانوادگی به زمین بازی بعد از شام برای پیاده روی ترتیب دهید.

2- ایجاد مهارت‌های حرکتی

به خاطر داشته باشید که کودک شما برای شرکت موفقیت آمیز در فعالیت‌های بدنی و ورزش نیاز به ایجاد برخی مهارت‌های حرکتی اساسی دارد. شما می‌توانید با انجام بازی‌هایی که کودکتان را تشویق می‌کند، این مهارت‌سازی را لذت‌بخش کنید:

  • به روش‌های مختلف حرکت کنید (مانند دویدن، پرش، بپربپر)
  • با انواع مختلف تجهیزات مانند توپ، چوب و راکت (مانند پرتاب، گرفتن، و ضربه زدن) بازی کنید.

تمرین این مهارت‌ها در خانه می‌تواند موفقیت فرزند شما را در کلاس تربیت بدنی تقویت کند، در حالی که احتمال لذت بردن از سایر فعالیت‌های فیزیکی جذاب اجتماعی مانند بازی‌های زمین بازی و ورزش‌های تفریحی را افزایش می‌دهد.

3- انواع مختلف فعالیت بدنی را نمونه برداری کنید.

تجزیه و تحلیل‌ها طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شناسایی کرده که می‌توانند مزایایی را به همراه داشته باشند. از تنیس روی میز گرفته تا شنا، از دوچرخه سواری تا اسب سواری، انواع مختلف ورزش برای اوتیسم وجود دارد که شما یا فرزندتان می‌توانید آنها را امتحان کنید.

4- الگو باشید و دوستان و خانواده را به خدمت بگیرید.

شما به عنوان پدر و مادر، مهمترین الگو برای فرزندتان هستید. یک سبک زندگی فعال را برای فرزندتان الگوسازی کنید. لذتی که از فعال بودن به دست می‌آورید را به آنها نشان دهید. در مرحله بعد، تعداد زیادی از افرادی را که به صورت روزانه یا هفتگی با فرزندتان در ارتباط هستند و اینکه چگونه می‌توانید آنها را برای تشویق فعالیت بدنی فرزندتان به خدمت بگیرید، در نظر بگیرید. معلمان به ویژه معلمان تربیت بدنی می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم آخرین اطلاعات در زمینه ورزش برای اوتیسم را در اختیار شما قرار دهیم. با وجود سختی‌ها در مسیر بهبود شرایط فرد مبتلا به اوتیسم، اثرات ورزش بسیار امیدوارکننده است و اقدام به موقع می‌تواند شرایط زندگی این افراد را تغییر جدی دهد. اطلاعات به روز و آشنایی با شیوه‌های جدید برای بهبود شرایط افراد مبتلا به اوتیسم، می‌تواند بسیار مفید باشد.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *