آیا کاریزما به رضایت بیشتر از رابطه جنسی کمک می‌کند؟

زندگی جنسی رضایت‌بخش یکی از کلیدهای ازدواج شاد و موفقه. تحقیق‌ها نشون میده که بین رضایت جنسی و رضایت از رابطه همبستگی قوی وجود داره. همزمان داده‌ها نشون دادن که هر دو متغیر در طول یه ازدواج کاهش پیدا می‌کنن.

با این حال، نگاه دقیق‌تر به داده‌ها داستان پیچیده‌تری رو نشون میده. در حالی که فراوانی رابطه جنسی و رضایت از رابطه در طول سال‌ها برای اکثر زوج‌ها رو به کاهشه، برخی از اون‌ها سطوح بالایی از فعالیت جنسی و شادی رو در رابطه خودشون و طی چندین دهه حفظ می‌کنن. بنابراین این سوال پیش می‌آید که زوج‌هایی که می‌تونن شور و اشتیاق رو در مدت طولانی حفظ کنن چه کسایی هستند؟

به گفته اریک تو، روانشناس دانشگاه یورک (کانادا) و همکارانش، بعضی از مطالعات نشون دادن که زوج‌های ذکر شده، در ویژگی شخصیتی برون‌گرایی نمره بالایی گرفتن. برونگراها به دلیل طبیعت برونگرا و اجتماعی خودشون، افراد بیشتری رو ملاقات می‌کنن و با اون‌ها آشنا میشن؛ در نتیجه، تمایل به داشتن رابطه جنسی بیشتر و شرکای جنسی بیشتری نسبت به افراد درونگرا دارن!

با این حال، مطالعات در مورد رابطه برون‌گرایی و شادکامی زناشویی درازمدت متناقضن؛ برخی از مطالعات همبستگی رو گزارش کردن و برخی دیگه نه.

تو و همکارانش به خاطر این داده‌های ضد و نقیض، حدس زدن که شاید مفهوم برون‌گرایی بیش از حد کلی و گستردست و اون چیزی که واقعاً رضایت جنسی و رابطه طولانی‌مدت رو پیش‌بینی می‌کنه، نوع خاصی از برون‌گراییه. در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده، پیشنهاد کردن که کاریزما (گیرایی) ممکنه ویژگی شخصیتی باشه که به دنبالش هستن.

کاریزما در محل کار

کاریزما در محل کار

روانشناسان شخصیت، کاریزما رو ترکیبی از دوست داشتنی بودن و تأثیرگذاری می‌دونن. افراد کاریزماتیک عمدتاً برون‌گرا هستن؛ اما علاوه بر این، مهارتی تو جذب مردم دارن که نه تنها اون‌ها رو دوست‌داشتنی‌تر می‌کنه؛ بلکه موجب پیروی از اون‌ها هم میشه؛ به خاطر همینه که افراد کاریزماتیک تمایل دارن تا نقش‌های رهبری رو بر عهده بگیرن.

ویژگی‌های کاریزماتیک بیشتر توی چارچوب‌های سازمانی و رهبری مورد مطالعه قرار گرفته. افراد کاریزماتیک دوست‌داشتنی هستن؛ چون به منافع و رفاه بقیه اهمیت میدن. پویایی گروه‌های بزرگ با روابط صمیمانه کاملاً متفاوته. تو و همکارانش معتقدن که افراد کاریزماتیک ممکنه به دلیل نگرانی واقعی که برای نیازهای شریک زندگی خودشون نشون میدن، زندگی جنسی و ازدواج رضایت‌بخش‌تری داشته باشن.

از نظر علم روابط، افرادی که نیازهای رابطه رو به نیازهای خودشون ترجیح میدن، دارای قدرت اجتماعی بالایی هستن. وقتی صحبت از زندگی جنسی زوجین میشه، کسایی که برآوردن نیازهای شریک زندگی خودشونو اولویت قرار میدن، قدرت اجتماعی بالاتری هم دارن. ترجیح نیازهای شریک زندگی بر نیازهای خودشون به این شکله که مثلا به خاطر خلق و خوی شریکشون از رابطه جنسی می‌گذرن یا تمایل به برقراری اون رابطه دارن (بسته به حال شریک عاطفیشون)؛ یا مثلا تمایل به امتحان روش‌های جدید برای برقراری رابطه جنسی.

کاریزما در اتاق خواب

در دو مطالعه که شامل بیش از 500 زوج بود، تو و همکارانش سطوح کاریزما، میل جنسی، رضایت جنسی و قدرت اجتماعی جنسی رو اندازه گرفتن. در هر دو مطالعه، محققان متوجه شدن که افراد کاریزماتیک، میل جنسی و رضایت جنسی زیادی رو تجربه می‌کنن.

در محیط‌های کاری، فرد کاریزماتیک به عنوان همکار و رهبر، پرشور شناخته میشه. این مطالعه جدید توسط تو و همکارانش نشون میده که اون‌ها این سطح بالایی از اشتیاق رو به زندگی صمیمی خودشون هم وارد می‌کنن.

آیا می‌توان کاریزما را یاد گرفت؟

سوالی که بعد از خوندن مطالب بالا پیش میاد اینه که برای فرد غیر کاریزماتیک، کاریزما چطوری کمک می‌کنه؟ تو و همکارانش به تحقیقات جان آنتوناکیس و همکاران سوئیسی اشاره می‌کنن که نشون میده، افراد می‌تونن رفتارهای یک رهبر کاریزماتیک رو در محیط کار یاد بگیرن. به عنوان مثال، افراد کاریزماتیک احساسات خودشونو چه در کلام و چه توی حرکاتشون طوری نشون میدن که اطرافیانشون رو هیجان‌زده می‌کنن.

به همین ترتیب، افراد کاریزماتیک در احساسات جمعی شریک هستن. یعنی به جای اینکه بخوان اراده خودشونو به گروه تحمیل کنن، در عوض به خواسته‌های گروه علاقه نشون میدن. این مدل اون‌ها رو دوست‌داشتنی‌تر می‌کنه.

میشه به راحتی متوجه شد که چطوری این ویژگی‌ها برای ایجاد و حفظ روابط صمیمانه رضایت‌بخش هم اهمیت دارن. این ویژگی‌ها (کاریزما) همچنین منعکس‌کننده رفتارهایی هستن که مشاوران زوج‌ها و مربیان خودیاری مدت‌هاست که مراجعین خودشونو تشویق به یاد گرفتنش می‌کنن.

اگر قصد دارین تو روابط عاشقانتون کاریزماتیک باشین، موارد زیر رو امتحان کنین:

  • احساساتتون رو از شریک زندگی خودتون پنهان نکنین، بلکه احساسات واقعیتون رو نشون بدید،
  • همچنین با دقت به صحبت‌های همسرتون گوش بدید و این پیام رو بهش برسونین که واقعاً به شادی او اهمیت میدین،
  • در نهایت، نیازهای در لحظه خودتون رو کنار بذارین و به جای اون بر روی برآورده کردن نیازهای شریک زندگیتون تمرکز کنین و اعتماد داشته باشین که او در ازای اون نیازهای شما رو برآورده می‌کنه.
معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *