Portrait of fair-haired beautiful female student or customer with broad smile, looking at the camera with happy expression, showing thumbs-up with both hands, achieving study goals. Body language


دوپامین یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما است. این انتقال دهنده عصبی برای انگیزش، حرکت، حافظه، خلق و خو، خواب و تنظیم رفتار ضروری است. دوپامین همچنین در مرکز نحوه عملکرد سیستم پاداش مغز است. دوپامین هر زمان که رفتار مفیدی را انجام می‌دهید به شما پاداش می‌دهد و به شما انگیزه می‌دهد تا این رفتار را تکرار کنید.

هر بار که ما کاری لذت بخش انجام می‌دهیم، مانند خوردن یک غذای خوب، داشتن رابطه جنسی، یا دویدن، کمی دوپامین در مغز ما آزاد می‌شود. با این حال، استفاده از الکل یا داروهای تفریحی نیز باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. به همین دلیل است که پیام رسان شیمیایی با اعتیاد ارتباط تنگاتنگی دارد.

سطوح پایین دوپامین با چندین بیماری مانند افسردگی، اعتیاد، اسکیزوفرنی و بیماری پارکینسون مرتبط است. سطوح پایین دوپامین می‌تواند به شما انگیزه کمتری بدهد، بی علاقگی داشته باشد، بی احساس باشد و بر توانایی تمرکز شما تأثیر بگذارد.

برخی از علائم سطح پایین دوپامین عبارتند از:

میل جنسی پایین

سفتی عضلات

بیخوابی

کمبود انگیزه

خستگی

بی‌توجهی

بی‌تفاوتی

بی‌علاقگی

نحوه عملکرد دوپامین

بیشتر دوپامین تولید شده توسط بدن شما در مغز میانی ساخته می‌شود و پس از آن در مناطق مختلف مغز توزیع می‌شود. علیرغم چندین دهه تحقیق، دانشمندان هنوز از مکانیسم دقیق دوپامین در مغز گیج اند.

چهار مسیر اصلی برای دوپامین در مغز شما وجود دارد. هر کدام فرایند متفاوتی را در بدن شما کنترل می‌کنند. سه مورد از این مسیرها مسیرهای پاداش شما هستند و عملکرد آن‌ها این است که هنگام انجام فعالیت‌های مفید، دوپامین را در مغز شما آزاد می‌کنند.

چه چیزی باعث کاهش سطح دوپامین می‌شود؟

بسیاری از عوامل می‌توانند باعث کاهش سطح دوپامین شوند. برخی از آنها شامل :

شرایط پزشکی: برخی از شرایط پزشکی با سطح پایین دوپامین در ارتباط است. شرایطی مانند اسکیزوفرنی، بیماری‌های پارکینسون، افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلال دوقطبی از عوامل اصلی کاهش سطح دوپامین هستند.

رژیم غذایی ضعیف: خوردن رژیم غذایی که حاوی مواد مغذی کافی برای سلامت مطلوب مغز نباشد، می‌تواند باعث کاهش سطح دوپامین شود – به ویژه رژیم غذایی فاقد تیروزین.

سوء مصرف مواد: سوء استفاده از الکل و مصرف مواد مخدر تفریحی می‌تواند در طولانی مدت باعث شود بدن شما تولید طبیعی دوپامین خود را کاهش دهد. این به نوبه خود باعث می‌شود که شما به ماده ای که سوء مصرف می‌کنید تکیه کنید.

داروهای خاص: برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی با اتصال به گیرنده‌های دوپامین کار می‌کنند. این کار، فعالیت طبیعی دوپامین را در مغز شما مسدود می‌کند.

چگونه سطح دوپامین خود را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

هدف ما ایجاد تولید دوپامین بیشتر، کند کردن تجزیه دوپامین تولید شده، ایجاد گیرنده‌های بیشتر دوپامین و ترمیم گیرنده‌های دوپامین موجود است تا بتوانند بهتر کار کنند.

چندین مکمل و دارو برای افرادی که سطح دوپامین پایینی دارند در دسترس است. داروها اغلب در مواردی استفاده می‌شوند که سطح دوپامین کاهش یافته ناشی از بیماری‌هایی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی باشد.

با این حال، برخی از تکنیک‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش سطح دوپامین به طور طبیعی استفاده کنید.

به اندازه کافی بخوابید.

داشتن مقدار خواب کافی هر شب برای حفظ سلامتی ما ضروری است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که بزرگسالان به طور متوسط ​​هر شب هفت ساعت یا بیشتر بخوابند.

هنگامی‌که شما به اندازه کافی نمی‌خوابید، گیرنده‌های دوپامین در بدن شما می‌تواند تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد محرومیت از خواب با سرکوب برخی گیرنده‌های دوپامین در بدن شما مرتبط است.

به موسیقی‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید.

از موسیقی‌های مورد علاقه خود یک لیست پخش تهیه کنید و هنگامی‌که احساس بی حسی، بی انگیزگی یا علائم دیگری دارید که نشان میدهد سطح دوپامین شما پایین است، به آن گوش دهید.

در تحقیقی در سال 2011، محققان دریافتند وقتی به موسیقی گوش می‌دهید لذت می‌برید که این می‌تواند منجر به ترشح دوپامین در مغز شما شود.

رژیم غذایی سالم را رعایت کنید.

خوردن یک رژیم غذایی سالم برای بدن و ذهن شما چندین فایده دارد و افزایش سطح دوپامین شما بخشی از این امر است. غذاهای غنی از تیروزین مانند بادام، ماهی، تخم مرغ و مرغ به ویژه برای افزایش سطح دوپامین مفید هستند.

تیروزین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. دوپامین از این اسید آمینه ساخته شده است و می‌تواند در غذاهای غنی از پروتئین یافت شود. غذاهایی که حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی مانند ماست هستند نیز ممکن است تولید دوپامین را افزایش دهند.

نوشیدنی‌هایی مانند قهوه نیز دوپامین شما را افزایش می‌دهند، اما به خاطر داشته باشید که با کاهش سطح دوپامین پس از نوشیدن آن، این می‌تواند باعث اعتیاد به کافئین شود.

بیشتر ورزش کنید.

ثابت شده است که ورزش منظم برای سلامت مغز شما بسیار مهم است. همچنین می‌تواند به شما در افزایش سطح دوپامین کمک کند. هر زمان که ورزش می‌کنید مغز مقداری دوپامین آزاد می‌کند.

در حالی که تحقیقات بیشتری باید در مورد مکانیسم دقیقی که منجر به تولید دوپامین در هنگام ورزش می‌شود انجام شود، احتمالاً با احساسی که بعد از تمرین بدست می آورید آشنا هستید.

مدیتیشن کنید.

مدیتیشن بر تعداد زیادی از بیماری‌های روانی تأثیر مثبت دارد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند سطح دوپامین شما را افزایش دهد.

مصرف قندهای فرآوری شده را کاهش دهید.

مصرف قندهای فرآوری شده مانند آب نبات و سودا می‌تواند سطح دوپامین شما را افزایش دهد، اما این افزایش موقتی و مصنوعی است. مانند الکل و داروهای تفریحی، شکر هم می‌تواند به طور موقت دوپامین را در اختیار شما قرار دهد، در حالی که بر میزان تولید طبیعی بدن شما تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که مقدار زیادی شکر را در مدت زمان کوتاهی مصرف می‌کنید، ممکن است متوجه شادی و سرور شدید شوید. این مقدار قند بالایی دارد و به طور معمول بسیار موقتی است.

عوامل استرس زا را از زندگی خود دور کنید.

استرس پیش زمینه بسیاری از بیماری‌ها است، همچنین باعث کاهش سطح دوپامین می‌شود. ما همیشه بر چیزهایی که استرس را در زندگی ما ایجاد می‌کنند، کنترل نداریم، اما می‌توانیم عوامل استرس زایی را که تا حدودی بر آن‌ها کنترل داریم از بین ببریم.

به عنوان مثال، اگر رفت و آمد طولانی به محل کار باعث ایجاد استرس شما می‌شود، ممکن است به نزدیک شدن به محل کار فکر کنید. همچنین می‌توانید فعالیت‌هایی را انجام دهید که استرس را کاهش می‌دهد مانند مدیتیشن، ورزش یا ماساژ.

کلام آخر…

اگر علائمی را تجربه می کنید که نشان می دهد ممکن است وضعیتی جدی تر از سطح پایین دوپامین داشته باشید ، مراجعه به پزشک مهم است. اگر علت پایین آمدن سطح دوپامین شما یک بیماری زمینه ای پزشکی است ، درمان این بیماری علائم سطح دوپامین پایین شما را کاهش می دهد و باعث می شود احساس سلامتی و شادی بیشتری داشته باشید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *