Lonely sad girl crying, being offended by stanger, telling she gained weight. Portrait of upset gloomy girlfriend, wiping eyes from tears, frowning, whining or feeling sadness, feeling insulted.


علیرغم این واقعیت که اکثر مردم از بدو تولد مرتباً گریه می‌کنند، اما گریه کردن باز هم می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در حالی که نوزادان به راحتی گریه می‌کنند، با توجه به انتظارات اجتماعی این رفتار با افزایش سن، کمتر پذیرفته می‎شود. به همین دلیل، ممکن است خود را در تلاش برای جلوگیری از گریه کردن در هنگام احساس نیاز به این کار بیابید.

اگر بیش از حد معمول گریه می‌کنید، ممکن است احساس خجالت کنید، که حتی خود این احساس خجالت ممکن است اشک‌های بیشتری را برانگیزد.

در حالی که گریه می‌تواند یک منبع عاطفی سالم باشد، احساسی که نسبت به گریه دارید ممکن است بر تجربه شما از آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر عمل گریه کردن را با ضعف مرتبط کنید، به احتمال زیاد با اشک ریختن آرام نمی‌شوید. به این ترتیب، اگر گریه باعث ایجاد چنین ناراحتی و احساس ضعفی می‌شود، بیشتر تمایل دارید تا گریه را متوقف کنید تا اینکه به این عمل با دید مثبت‌تری نگاه کنید.

چگونه گریه کردن را متوقف کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که تمایل دارید گریه خود را متوقف کنید، ممکن است بخواهید در مورد عواملی که بر دیدگاه شما در این مورد تأثیر می‌گذارد بیشتر فکر کنید. علیرغم احساس ناخوشایند گریه، اشک‌ها هیچ گونه آسیب جسمی ایجاد نمی‌کنند، و تحقیقات محدودی در مورد چگونگی توقف واقعی گریه وجود دارد. به این ترتیب، منطقی است که بفهمید گریه چگونه ممکن است برای شما پیام ارسال کند – آیا در زمینه‌های دیگری از زندگی‌تان ناراضی هستید؟ اساس احساسات شما چیست؟

در عین حال، ممکن است همیشه نتوانیم دلایل گریه‌مان را درک کنیم و این اشکالی ندارد. اغلب اوقات، افراد وقتی بتوانند بدون قضاوت در فضایی امن گریه کنند احساس راحتی می‌کنند.

با این حال، اگر در مکانی نیستید که بخواهید گریه کنید و می‌خواهید از وقوع آن جلوگیری کنید، برخی از تاکتیک‌ها بهتر از بقیه عمل می‌کنند. یک مطالعه نشان داده است که حواس پرتی نسبت به تمرکز بر عدم گریه کردن به مراتب روش بهتری است.

به همین ترتیب، “پوشیدن چهره شجاعانه و قوی” بیشتر از خود گریه کردن جلوگیری می‌کند، تا خود احساس غم و اندوه را سرکوب کند. اما بازنگری دیدگاه فرد و ارزیابی مجدد محرک احساسی، یکی از موثرترین استراتژی‌ها بود. به عبارت دیگر، اگر بتوانید دیدگاه خود را تغییر دهید و برای خود داستان متفاوتی را با دید مثبت‌تری بسازید، می‌تواند به کاهش واکنش احساسی شما در برابر آن موقعیت و جلوگیری از گریه کمک کند.

حواس پرتی

متأسفانه، انجام کار شناختی عمیق برای ارزیابی مجدد وضعیت همیشه آسان نیست و بسته به آنچه سعی می کنید سرکوب کنید، ممکن است موثر نباشد، بنابراین حواس پرتی ممکن است بهترین گزینه باشد.

از لحاظ عملی، می‌تواند به شما کمک کند تا حواس خود را پرت کنید. شما می‌توانید چیزی را تماشا کنید یا متنی را بخوانید که بعید است باعث ایجاد غم و اندوه شود. ممکن است برای بالا بردن روحیه خود به یک آهنگ واقعاً شاد گوش دهید و یا برقصید.

رویکرد فیزیکی

روش دیگر می‌تواند فیزیکی باشد. ممکن است نفس عمیق بکشید یا از تکنیک‌هایی مانند مرطوب کردن دستان خود با لوسیون، استفاده از توپ استرس یا انجام برخی از فعالیت‌های بدنی برای تمرکز بر حس لامسه خود استفاده کنید.

چرا ممکن است گریه کنیم؟

آد وینگرهوتس، روانشناس دلایلی را برای گریه افراد مشخص کرده است. در حالی‌که ممکن است تهیه یک لیست جامع غیرممکن باشد، او نمونه‌های مختلفی از جمله از دست دادن، ازدواج، تنهایی، شکست، پیروزی، درد و موارد دیگر را بیان می‌کند.

در مطالعه ای که در سال 2011 روی 1004 اپیزود گریه در بین 97 زن انجام شد، شایع‌ترین دلایل ذکر شده برای گریه، تعارض (16 درصد)، فقدان (13 درصد) و رنج دیگران (13 درصد) بود.

خلق و خوی پایین یک عامل زمینه ای رایج بود. افراد با این شرایط نه تنها در طول روز گریه می‌کنند، بلکه در دو روز قبل و بعد از آن هم، حالات روحی بدتر از حد معمول داشتند. خلق و خوی ضعیف یکی از علائم افسردگی است که شامل گریه مکرر نیز می‌شود.

فواید گریه کردن:

اگرچه ممکن است شنیده باشید که گریه مفید است، اما تحقیقات قطعی در مورد فواید گریه وجود ندارد، زیرا عوامل مختلفی از جمله نحوه نگاه شما به گریه‌کردن، محل وقوع آن و موارد دیگر بر آن تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، اشک ممکن است شما را مجبور کند تا در مورد وضعیتی بیشتر فکر کنید اما اگر گریه نمی‌کردید اینگونه نبود. به این ترتیب، مزایای گریه بستگی به نحوه تفسیر آن تجربه از سوی فرد دارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 روی 202 نفر نشان داد که شرکت‌کنندگانی که معتقد بودند گریه عملی مثبت است، به طور فزاینده ای از احساسات خود آگاه هستند، که هم برای بیان احساسات و هم برای تنظیم احساسات مفید است، در حالی که کسانی که به گریه منفی نگاه می‌کردند، کمتر از احساسات خود آگاه بودند.

به این ترتیب، بهتراست به  بررسی احساسات منفی در مورد گریه بپردازید، چرا که این باورها بر توانایی شما در بیان احساسات به شیوه‌ای کاربردی تأثیر می‌گذارد.

یک مطالعه در سال 2020 بر روی 197 دانش آموز نشان می‌دهد که گریه کردن ممکن است بتواند عواملی مانند تنفس و ضربان قلب را نیز تنظیم کند.

برخی افراد ممکن است پس از گریه احساس رهایی کنند، اما معلوم نیست که آیا این موضوع به خود عمل گریه کردن مربوط می‌شود یا درک‌ها و اقدامات بعد از اشک باعث احساس رهایی است. به عنوان مثال، اگر پس از گریه کردن، یکی از عزیزان ‌تان شما را حمایت کند و باعث ایجاد احساس بهتری در شما شود شما ممکن است این بهبود را به عمل گریه پیوند دهید.

چرا می‌خواهیم متوقف کنیم؟

در حالی‌که ممکن است بخواهید جلوی خود را بگیرید یا اشک‌های خود را متوقف کنید، چرا که نگران این هستید که ممکن است بیش از حد گریه کنید، بهتر است دلیل خود را باز کنید و درک کنید که چگونه اشک می‌تواند خروجی احساسی سالمی را ایجاد کند.

متأسفانه، جلوگیری از این کار کردن می‌تواند باعث ایجاد تنش زیادی در بدن شما شود.

انگ اجتماعی در اطراف

ممکن است متوجه شوید که نباید گریه کنید چرا که انگ‌های اجتماعی زیادی در اطراف شما وجود دارد. به عنوان مثال، این کار اغلب در جامعه به عنوان ضعف و حساسیت بیش از حد تلقی می‌شود.

این مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر کسی شما را برای گریه کردن شرمنده می‌کند، احتمالاً خودش از بیان واقعی احساسات ناراحت است – احتمالاً خود او احساساتش را سرکوب می‌کند – بنابراین ممکن است بخواهید این را به خاطر بسپارید تا برای گریه کردن به خود سخت نگیرید.

در حالی‌که مایه تاسف است که در جریان اجتماعی، گریه اغلب به عنوان ضعف تلقی می‌شود، حقیقت این است که اکثر مردم چه آن را بپذیرند و چه نپذیرند گریه می‌کنند.

انگ اجتماعی در گریه کردن چرخه‌ای را تداوم می‌بخشد که در آن فردی که از گریه کردن شرم دارد ممکن است دیگران را برای گریه کردنشان شرمنده کند.

اما به یاد داشته باشید، هیچ چیز شرم آوری در گریه کردن وجود ندارد. در بسیاری از موارد، بعد از گریه کردن احساس بهتری دارید و احساسات واقعی خود را بیان کرده اید، پس نباید جلوی گریه خود را بگیرید.

کلام آخر…

هنگام مواجهه با چالش‌ها، ممکن است بیشتر گریه کنید – به ویژه اگر تحت تأثیر عواملی مانند نژاد، جنسیت، طبقه اجتماعی و موارد دیگر قرار بگیرید، بنابراین اگر در حال غرق‌شدن در اشک‌های خود هستید، باید با خودتان ملایم باشید.

گریه می‌تواند راهی برای بدن شما باشد که به شما می‌گوید برخی از نیازهای‌تان برآورده نمی‌شود و شما را مجبور به تغییر می‌کند. اشک ممکن است به شما کمک کند بفهمید که باید از گروه حمایتی خود مانند خانواده، دوستان و روان‌درمانگران برای دریافت کمک بیشتر استفاده کنید و حال خوب خود را بسازید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *