smiling young redhead girl showing five isolated on olive green background


اگر مراقب خودتان نباشید، هیچ فعالیت کاهش استرسی در جهان به شما کمکی نمی‌کند. اگر خواب کافی نداشته باشید، مدیتیشن هیچ فایده ای برای شما نخواهد‌ داشت. در‌ واقع، هنگامی‌که سعی می‌کنید مدیتیشن کنید، ممکن است به دلیل عدم خواب کافی، چرت بزنید!

هم‌چنین، اگر فقط از غذاهای فوری فرآوری شده تغذیه می‌کنید، هر چند وقت یک‌بار باشگاه رفتن استرس شما را از بین نخواهد برد. بنابراین اگر می‌خواهید فعالیت‌های کاهش استرس شما موثر باشند، ابتدا باید به نیازهای اولیه خود رسیدگی کنید. چگونه؟ با استراتژی‌های خودمراقبتی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت…

خود‌مراقبتی چیست؟

خود‌مراقبتی یک عمل آگاهانه است که شخص برای ارتقاء سلامت جسمی، روحی و احساسی خود انجام می‌دهد. مراقبت از خود اشکال مختلفی دارد. این می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که هر شب به اندازه کافی می‌خوابید یا چند دقیقه بیرون می‌روید تا کمی هوای تازه داشته باشید.

مراقبت از خود به عنوان “یک فرایند چند‌بعدی و چند‍‌وجهی از مشارکت هدفمند در استراتژی‌هایی که عملکرد سالم و ارتقاء رفاه را به ارمغان می‌آورد.” تعریف شده است.

خود‌مراقبتی برای ایجاد تاب آوری در برابر آن دسته عوامل استرس‌زا در زندگی که نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید، بسیار حیاتی است. وقتی قدم‌هایی برای مراقبت از ذهن و بدن خود برمی‌دارید، برای داشتن بهترین ورژن از زندگی خود آماده خواهید شد.

متأسفانه، بسیاری از مردم مراقبت از خود را نه یک اولویت، بلکه یک تجمل و کار لوکس می‌دانند. در نتیجه، آن‌ها احساس غرق شدن، خستگی و عدم توانایی کافی برای رسیدگی به چالش های اجتناب ناپذیر زندگی می‌کنند.

ارزیابی نحوه خود‌مراقبتی در چندین حوزه مختلف بسیار مهم است، بنابراین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از روان، بدن و روح خود مراقبت می‌کنید.

1. خودمراقبتی جسمانی یا فیزیکی

اگر می‌خواهید بدن شما به طور موثر کار کند، باید از بدن خود مراقبت کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباط قوی بین بدن و ذهن شما وجود دارد. وقتی از بدن خود مراقبت می‌کنید، بهتر فکر می‌کنید و احساس بهتری نیز خواهید داشت.

خودمراقبتی جسمانی شامل نحوه تغذیه بدن، میزان خواب، میزان فعالیت بدنی و میزان مراقبت از نیازهای بدنی‌ است. استراحت به اندازه کافی، مصرف دارو طبق دستورالعمل و مدیریت سلامتی همه بخشی از خود مراقبتی جسمانی هسستند.

وقتی صحبت از خود‌مراقبتی فیزیکی به میان می‌آید، سوالات زیر مطرح می‌شود:

آیا به اندازه کافی می‎خوابید؟

آیا رژیم غذایی شما به خوبی به بدن شما سوخت می‌دهد؟

آیا مراقب سلامت خود هستید؟

آیا به اندازه کافی ورزش می‌کنید؟

2. خودمراقبتی اجتماعی

اجتماعی شدن کلید مراقبت از خود است. اما، اغلب اوقات، وقت گذاشتن برای دوستان دشوار است و در حین شلوغ شدن زندگی، نادیده گرفتن روابط اجتماعی به مراتب پیش می‌آید.

ارتباطات نزدیک برای سلامت شما مهم است. بهترین راه برای پرورش و حفظ روابط نزدیک این است که برای ایجاد روابط خود با دیگران وقت و انرژی بگذارید.

تعداد ساعات مشخصی در مورد این‌که چقدر در روابط خود وقت صرف کنید وجود ندارد. هر کس نیازهای اجتماعی متفاوتی دارد. نکته اصلی این است که نیازهای اجتماعی خود را بفهمید و زمان کافی را به آ‌ن‌ها اختصاص دهید تا یک زندگی اجتماعی مطلوب ایجاد کنید.

برای ارزیابی خود‌مراقبتی اجتماعی، در نظر بگیرید:

آیا به اندازه کافی حضوری با دوستان خود وقت می‌گذرانید؟

شما برای تقویت روابط خود با دوستان و خانواده خود چه می‌کنید؟

3. خودمراقبتی روانی

طرز فکر شما و چیزهایی که ذهن خود را از آن‌ها پر کرده اید بر سلامت روانی شما تأثیر می‌گذارد.

خود‌مراقبتی روانی شامل انجام کارهایی است که ذهن شما را فعال می‌کند، مانند معماها، یا یادگیری موضوعی که شما را مجذوب خود می‌کند. ممکن است مطالعه کتاب یا تماشای فیلم‌هایی که به شما انگیزه می‌دهند هم ذهن شما را تقویت کند.

خود‌مراقبتی روانی همچنین شامل انجام کارهایی است که به شما کمک می کند از نظر روانی سالم بمانید. برای مثال تمرین شفقت و پذیرش به شما کمک می‌کند تا گفتگوی درونی سالم تری با خود داشته باشید.

در اینجا چند سوالل وجود دارد که باید در مورد خود‌مراقبتی روانی خود در نظر بگیرید:

آیا وقت کافی برای فعالیت‌هایی که باعث تحریک ذهنی شما می‌شود اختصاص می‌دهید؟

آیا برای پیشگیری از سلامت روانی کارهای پیشگیرانه انجام می‌دهید؟

4. خود مراقبتی معنوی

تحقیقات نشان می‌دهد که حضور دین یا معنویت به طور کلی در زندگی به سبک زندگی سالم تری می‌انجامد.

با این‌حال، پرورش روح شما نیازی به دخالت دین ندارد. این می‌تواند شامل هر چیزی باشد که به شما کمک می‌کند حس عمیق‌تری از معنا، درک یا ارتباط با جهان ایجاد کنید.

این که آیا از مدیتیشن لذت می‌برید، در مراسم مذهبی شرکت می‌کنید یا دعا می‌کنید، خود‌مراقبتی معنوی نامیده می‌شود.

همانطور که زندگی معنوی خود را در نظر می‌گیرید، از خود بپرسید:

در مورد زندگی و تجربیات زندگی چه سوالاتی از خود می‌پرسید؟

آیا مشغول تمرینات معنوی هستید که برایتان مفید باشد؟

5. خودمراقبتی حسی هیجانی

داشتن مهارت‌های مقابله سالم برای مقابله با احساسات ناراحت کننده، مانند عصبانیت، اضطراب و غم، بسیار مهم است. خود‌مراقبتی حسی هیجانی شامل فعالیت‌هایی است که به شما کمک می‌کند احساسات خود را به طور منظم بشناسید و بیان کنید.

این که با یک شریک یا دوست نزدیک در مورد احساس خود صحبت کنید یا زمانی را برای فعالیت‌های اوقات فراغت خود اختصاص دهید که به شما در پردازش احساسات کمک کند، بسیار مهم است.

هنگام ارزیابی استراتژی های خود‌مراقبتی حسی هیجانی، به این سوالات توجه کنید:

آیا روش‌های سالمی برای پردازش احساسات خود دارید؟

آیا فعالیت‌هایی که به شما احساس طراوت و نشاط می‌دهد در برنامه روزانه خود گنجانیده اید؟

برنامه ای برای مراقبت از خود تدوین کنید.

خود‌مراقبتی یک کار ضروری برای همه افراد است. برنامه خود‌مراقبتی تان باید متناسب با نیازهای شما و آن‌چه در حال حاضر در زندگی شما اتفاق می‌افتد تنظیم شود.

یک برنامه خود‌مراقبتی برای یک دانشجوی مشغول کالج که دائماً احساس آشفتگی ذهنی می‌کند و زندگی اجتماعی شلوغی دارد، باید بر خودمراقبتی روانی تاکید داشته باشد.

از سوی دیگر، یک فرد مسن و بازنشسته ممکن است نیاز داشته باشد که مراقبت‌های اجتماعی بیشتری را در برنامه خود قرار دهد تا از برآوردن نیازهای اجتماعی خود اطمینان حاصل کند.

ارزیابی کنید که کدام قسمت‌های زندگی شما نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. با تغییر شرایط زندگی، نیازهای خودمراقبتی نیز تغییر می‌کند.

وقتی متوجه شدید که از جنبه خاصی از زندگی خود غفلت می‌کنید، برنامه ای برای تغییر ایجاد کنید.

شما مجبور نیستید همه چیز را یک‌جا حل کنید. کار را با یک قدم کوچک به سوی مراقبت بیشتر و توجه به خود شروع کنید. سپس، زمانی را برای تمرکز بر نیازهای خود کنار بگذارید. حتی زمانی که احساس می‌کنید وقت ندارید هم مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. هنگامی‌که از همه جنبه‌های خود مراقبت می‌کنید، متوجه خواهید شد که می‌توانید موثرتر و کارآمدتر عمل کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *