Concenrated girl with short hair looking at muscles. Indoor photo of serious female model in red mantle showing her power.


نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احساس قدرت در رابطه، با ابعاد مختلفی از کیفیت آن، در ارتباط است. علاوه بر این جالب است بدانید مطابق با پژوهش‌ها میزان احساس قدرتی که هر کدام از زوجین در رابطه ادراک می‌کنند، در قیاس با تقسیم مساوی قدرت در رابطه، نقش مهم‌تری در رضایت از رابطه دارد.

به این معنا که میزان قدرتی که زن یا مرد در رابطه، احساس می‌کنند تحت تأثیر عوامل مهم‌تری از برابری قدرت، قرار دارد. اگر فکر می‌کنید که گیج شده‌اید باید بگوییم که حق دارید! تا انتها این مقاله را بخوانید تا بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید.

ارتباط احساس قدرت با کیفیت رابطه

مقاله‌ای که در ژورنال روابط فردی و اجتماعی منتشر شده، این موضوع را دقیق‌تر بررسی کردند. در واقع آن‌ها به دنبال این موضوع بوده‌اند که جنبه‌های مختلف احساس قدرت، با رضایت و کیفیت رابطه چه ارتباطی دارند.

“احساس قدرت و پویایی قدرت، هر رابطه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد”. این نکته را نویسنده‌ی این مقاله، دکتر شاتز[1]، استاد دانشگاه بامبرگ[2] بیان می‌کند. وی همچنین معتقد است که به علت تغییر نقش‌های جنسیتی در جوامع غربی، برای ما جالب بود که بدانیم احساس قدرت و کیفیت روابط عصر حاضر، چگونه باهم ارتباط دارند؟

اگر چه شاید اینطور فکر کنیم که حرف زدن از قدرت، صرفاً برای دنیای تجارت و معامله است، اما آنچه در واقعیت شاهد هستیم این است که قدرت، در روابط عاشقانه نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. بگذارید با یک مثال این مسئله را برای شما روشن‌تر کنیم، آیا می‌دانستید که احساس توانمندی برای تصمیم‌گیری در رابطه، می‌تواند بر کیفیت رابطه تأثیر بگذارد؟ این نکته را نیز رابرت[3] کرنر، دانشجوی دکتری دانشگاه هال[4] بیان می‌کند.

[1] Astrid Schütz

[2] Bamberg

[3] Robert Körner

[4] Halle

نتیجه یک پژوهش

پژوهشگران مطالعه‌ای را با حضور 181 زوج که حداقل یک ماه تجربه‌ی زندگی مشترک داشتند و به صورت میانگین 8 سال باهم در ارتباط بودند، انجام دادند. علاوه براین باید گفت که  اکثر زوجین حاضر در مطالعه، ازدواج نکرده بودند اما، 41 زوج ازدواج کرده بودند و 7 زوج، نامزد بودند.

پژوهشگران به دنبال این بودند که بررسی کنند چگونه احساس قدرت حقیقی و ادراک شده، بر کیفیت روابط این افراد، اثر می‌گذارد. برای بررسی این نکته، از زوجین خواسته شد تا به تعدادی پرسشنامه با موضوعاتی مثل میزان تحسین شریک زندگی، اعتماد، رضایت جنسی، احساس محدودیت و تعهد پاسخ دهند.

به طور شگفت انگیزی، زنان و مردانی که احساس قدرت بیشتری در رابطه داشتند، احساس رضایت بیشتری نیز از میزان قدرت خود گزارش کردند. داشتن این حس رضایت بیشتر درباره‌ی احساس قدرت، ارزیابی کلی آن‌ها از رابطه‌ی عاطفیشان را نیز مثبت‌تر کرده بود.

به بیانی دیگر، زوجینی که با گزاره‌هایی مثل “خواسته‌های من اهمیتی ندارد” و “ایده‌ها و نظرات من نادیده گرفته می‌شود” مخالفت کرده بودند، میزان اعتماد، تحسین و جذابیت شریکشان را بالاتر گزارش کردند و رضایت جنسی و اشتیاق بیشتری داشتند.

اثر گذار بودن رابطه

دکتر شاتز نیز این چنین می‌گوید:

“این بسیار اهمیت دارد که هر یک از زوجین، بتوانند در مسائل مهم رابطه‌ی مشترکشان، اثرگذار باشند. اگر هر یک از آن‌ها بتوانند درباره‌ی ابعادی از مسئله که برایشان اهمیت دارد، اظهار نظر کنند، به احتمال زیاد، رابطه‌ی شادتری را تجربه خواهند کرد”.

جالب است این نکته را هم اضافه کنیم که پژوهشگران رابطه‌ای بین برابری قدرت و این چنین مواردی پیدا نکردند. این نشان می‌دهد که احساس زادی عمل بسیار مهم‌تر از احساس آزادی بیان است.

مردان نیز تمایل بیشتری داشتند تا میزان تحصیلات و درآمد بیشتری در قیاس با زنان داشته باشند، که حاکی از آن است که آنچه برای مردان اهمیت دارد، برتری در جایگاه است. علاوه بر این مردان، انگیزه قدرت بیشتری نیز دارند و بیشتر با گزاره‌هایی مثل: “دوست دارم حرف آخر را من بزنم” موافق بودند.

زنان نیز وقتی احساس قدرت بیشتری در رابطه داشتند، کیفیت رابطه را بالاتر گزارش می‌کردند. ظاهراً زنان نیز وقتی همسرشان را در جایگاه مناسبی می‌دیدند، احساس قدرت بیشتری داشتند، چیزی که همگام و همسو با عقاید سنتی درباره‌ی نقش‌های جنسیتی است. از طرفی مردان  نیز، هنگامی که همسرشان انگیزه قدرت بیشتری را گزارش می‌کردند، احساس رضایت جنسی بیشتری داشتند.

www.instagram.com/maroom_org

خلاصه

نتایج این پژوهش را به صورت خلاصه باهم مرور کردیم و متوجه شدیم چه ملاک‌هایی در احساس قدرت زوجین اهمیت دارد و احساس قدرت چگونه می‌تواند بر کیفیت روابط از دیدگاه زنان و مردان اثرگذار باشد. اما همانطور که نویسندگان مقاله نیز اشاره می‌کنند، باید بدانیم که این مطالعه صرفاً بر روی زوج‌هایی انجام شده که داوطلبانه در طرح مشارکت داشتند و در روابط خود مشکل عمده‌ای نداشتند. بررسی این مورد در سایر روابط نیازمند دقت و توجه به جزئیات بیشتری خواهد بود.

علاوه بر این‌ها، این پژوهش تجربه‌ی قدرت را به صورت کلی مورد بررسی قرار دادند. این در حالی است که قدرت، در موارد بسیار متفاوتی نمایان می‌شود، از گذراندن تعطیلات گرفته تا برنامه‌ریزی برای امور زندگی.

به طور کلی بگذارید اینطور جمع‌بندی کنیم که مهمتر از برابری قدرتی که شاید خیلی از افراد در رسانه شاهد تبلیغات آن باشند، آنچه اهمیت دارد میزان احساس قدرتی است که شما به شریک خود می‌دهید. گاه با حرف و گاه با عمل. رابطه هنر به اشتراک‌گذاری تجربه‌های درونی به شفاف‌ترین نحو ممکن است. سعی کنید تا تجربیات درونی و احساسات خود را با شریکتان درمیان بگذارید و در فضای امنی که ساختید، از تبادل عشق لذت ببرید و به دنبال تجربه‌های جدید در زندگی باشید.

متخصصان ماروم، با طراحی پکیج‌های ترمیم رابطه، می‌توانند شما را در این مسیر یاری کنند. فقط کافی است با کلیک بر لینک زیر، قصه‌ی عشق را مطالعه و درخواست خود را ثبت کنید.

بهار_محمدی#

#روانشناسی

#مشاوره_ازدواج

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *