ارزیابی‌ها‌ی روانشناختی از طریق آزمون‌ها به ما روانشناسان کمک می‌کنند تا دلایل و علائم مشکلات روانشناختی را توضیح دهند. همچنین این آزمون‌ها به داشتن تشخیص دارای اعتبار و پیگیری یک دوره مناسب روان‌درمانی کمک می‌کنند.

اغلب علائم مشکلات روانشناختی واضح هستند، مثل زمانی که یک کودک دارای مشکلات درسی و یا اجتماعی در محیط مدرسه است و یا زمانی که یک بزرگسال برای دستیابی به روابط شخصی و حرفه‌ای به دلیل وجود خشم، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ اما برخلاف علائم، علت این مشکلات همیشه واضح نیستند.

• چه زمانی این آزمون‌ها استفاده می‌شوند؟

وقتی یک کودک دارای مشکلات رفتاری، اجتماعی و یا یادگیری است، ممکن است این مسائل ناشی از نوعی اختلال یادگیری (مثل کمبود توجه)، یا اختلالات هیجانی (مثل اضطراب یا افسردگی) باشد.  انواع خاصی از آزمون‌ها‌ی روانشناختی به متخصصین کمک می‌کنند تا از طریق رد کردن برخی تشخیص‌ها‌ی احتمالی، تشخیص دقیق‌تری را برگزینند.

ارزیابی روانشناختی و استفاده از آزمون‌ها برای بزرگسالان نیز به کار می‌رود. برای مثال، برای تعیین کردن وسعت آسیب مغزی‌ای که به فرد وارد شده یا شدت اختلال او یا تعیین میزان سلامتی افرادی که مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

برخی از کسب‌و‌کار‌ها و سازمان‌ها نیز برای تصمیم‌گیری این که آیا فردی مناسب یک جایگاه شغلی است یا خیر، و همچنین برای تعیین نیاز‌ها‌ی کارمندان، از این تست‌ها استفاده می‌کنند.

• هنگامی که برای انجام تست به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنیم، چه فرایندی طی می‌شود؟

به طور کلی، یک پزشک، مددکار اجتماعی یا یک کارمند دولتی ممکن است فردی را برای ارزیابی روانشناختی که در مراکز سلامت، بیمارستان، مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، مدارس یا یک کلینیک خصوصی انجام می‌شود، ارجاع دهد. ممکن است این ارزیابی چندین ساعت و شاید بیشتر از یک جلسه طول بکشد.

در طول این زمان، مراجع یک سری از تست‌ها‌ی استاندارد شده نوشتاری را به فرد می‌دهد که ممکن است به صورت پرسشنامه، چند گزینه‌ای، نظرسنجی و چک لیست باشند. زمانی که مراجع، خودش تمام تست‌ها را به پایان رساند، متخصص از او یک مصاحبه می‌گیرد. اگر انجام تست‌ها خیلی طول بکشد، فرصتی برای استراحت به مراجع داده می‌شود.

آزمون‌ها‌ی روانشناختی، از آن دست آزمون‌هایی هستند که نیاز نیست از قبل برای انجام آن‌ها آماده بود.( نیاز به مطالعه یا کار خاصی نیست). روانشناس با استفاده از اطلاعاتی که از تست‌ها و مصاحبه به دست می‌آورد، یک ارزیابی کلی را می‌نویسد و تشخیص خود را تعیین می‌کند و در صورت نیاز برنامه درمانی تنظیم کرده یا مراجع را به متخصص متناسب ارجاع می‌دهد

• برای انجام ارزیابی‌ها‌ی روانشناختی به چه کسانی می‌توان مراجعه کرد؟

یک متخصص بهداشت روان با گذراندن دوره آموزش پیشرفته در زمینه انجام آزمون‌ها و تفسیر آن‌ها برای انجام ارزیابی روانشناسی واجد شرایط است. متخصصی که آزمون می‌گیرد یا مصاحبه را انجام می‌دهد، ممکن است درمانگر نیز باشد. زمانی که نتیجه تست و مصاحبه مشخص می‌شود، متخصص فرد را در صورت نیاز به یک درمانگر ارجاع می‌دهد.

البته بهتر است که این نکته را در نظر داشته باشیم که داشتن یک متخصص در حوزه بهداشت روان برای هر فردی نیاز است تا هنگامی که شرایط خاصی برای فرد ایجاد شد، به او مراجع کند.

جهت دریافت مشاوره با مشاوران و اساتید برتر بنیاد روانشناسی ماروم بر روی لینک زیر کلیک نمایید

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *