مشاوره پیش از ازدواج، نوعی از زوج درمانی است که به شما و شریک عاطفیتان کمک می‌کند تا برای ازدواج آماده شوید.

مشاوره به شما کمک می‌کند تا حول مسائل مهم زندگی از مسائل مالی گرفته تا فرزندان آینده با هم گفتگو کنید. همچنین کمک می‌کند تا حوزه‌هایی که ممکن است در رابطه با آن‌ها دچار درگیری شوید، شناسایی کنید و شما را به ابزارهایی تجهیز می‌کند تا در زمان پیش‌آمدن تعارض، با موفقیت، آن تعارض را پشت سر بگذارید.

مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بنیان محکمی برای زندگی مشترک خود، ایجاد کنید.

سابرینا رومانف، متخصص حوزه رابطه عاطفی می‌گوید” مشاوره پیش از ازدواج، به زوجین کمک می‌کند تا نقشه زندگیشان را با هم بکشند.”

انواع مشاوره پیش از ازدواج

با توجه به تعریف رومانف، سبک‌ها‌ی متفاوتی از زوج درمانی وجود دارد که خیلی از آن‌ها در سراسر جهان برای هر مرحله از رابطه، از جمله پیش از ازدواج به کار برده می‌شود.

رومانف می‌گوید:” بسیاری از متخصصین با توجه به نیاز‌ها‌ی منحصر به فرد مراجعین خود، برای زوج‌درمانی از رویکرد‌ها‌ی تلفیقی استفاده می‌کنند.”

انواعی از روان‌درمانی وجود دارد که ممکن است که یک مشاوره، برای مشاور پیش از ازدواج آن‌ها را به کار ببرد.

  • روش گاتمن

روش گاتمن که توسط جان و جولی گاتمن ایجاد شده‌است، ارزیابی دقیقی از شما و شریک عاطفیتان انجام می‌دهد و سپس یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به حوزه‌هایی که ممکن است در آن‌ها دچار تعارض شوید، ارائه می‌دهد.

هدف این مدل از درمان، آن است که دوستی بین شما و شریک عاطفیتان را ارتقا دهد، صمیمیت را بیشتر کند و شما را مجهز به مهارت‌ها‌ی حل مسئله کند که این مهارت‌ها می‌توانند شما را برای ساختن رابطه محکمتر کمک کنند.

  • رویکرد هیجان‌مدار یا EFT

این رویکرد که توسط سو جانسون و لس گرینبرگ ایجاد شده است، یک مدل کوتاه‌مدت روان‌درمانی است. این رویکرد به ایجاد دلبستگی بین شما و شریک عاطفیتان، داشتن ارتباط بهتر با او و همچنین ساختن رابطه‌ای محکم کمک خواهد کرد.

  • زوج‌درمانی روان‌پویشی

زوج درمانی روان پویشی موارد اساسی را که باعث ایجاد چرخه تعامل می شود، بررسی می‌کند. شناسایی و رسیدگی به عواملی مانند امیدهای شما برای نزدیکی، عشق و قدردانی وهمچنین شناسایی ترس از دست دادن ویا عدم تأیید می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

رومانوف می‌گوید: "مشاوره قبل از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه های مهم ازدواج است ؛ از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌ها در زندگی متاهلی، فرایندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، تصمیم‌گیری مربوط به فرزندان و نحوه تربیت آنها".

تکنیک‌ها

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج ، ممکن است شما و همسرتان چه به صورت فردی و چه با هم ارزیابی شوید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می‌شوید که تجربیات و وقایع زندگیتان را به اشتراک بگذارید؛ این موارد می‌تواند انتظارات و انگیزه های شما در رابطه را روشن کند

  • ارزیابی شما و شریک عاطفیتان

در روند مشاوره پیش از ازدواج، معمولا از شما و شریک عاطفیتان خواسته می‌شود تا یک سری پرسشنامه را به صورت جداگانه پر کنید. از طریق این پرسشنامه‌ها به تعیین احساسات شما نسبت به شریک عاطفیتان و همچنین تعیین انتظارات شما از او پرداخته می‌شود. این پرسشنامه‌ها به درمانگر کمک می‌کند تا از نقاط قوت و ضعف شما و شریک عاطفیتان، به‌علاوه حوزه‌هایی که ممکن است در آن‌ها سازگار  و یا تعارض داشته باشید، پی ببرد.

مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در جلسات مشاوره ارزیابی می کند و از این بینش ها برای هدایت دوره درمان استفاده می کند.

  • به اشتراک‌گذاری وقایع و تجربیات زندگی

رومانف می‌گوید: مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند “شناخت و کاوش کردن وقایع مهم زندگی و تجربیات اوایل کودکی که بر نحوه ارتباط با شریک عاطفی‌اش اثر می‌گذارد” را شامل شود.

به عنوان مثال، رومانوف توضیح می‌دهد که شرکا اغلب به دلایلی که نسبت به آن‌ها آگاه نیستند، یکدیگر را انتخاب می کنند. آن‌ها با پردازش بیشتر می‌توانند بفهمند که چگونه جنبه‌های آشنای شریک زندگیشان با تعارضات حل نشده در گذشته ارتباط دارد.

  • بحث درباره مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی را برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می کند، از جمله:

  1. امور مالی

پول برای زوج‌های متاهل می‌تواند یک مسئله استرس‌زا و بحث برانگیز باشد؛ بنابراین تصمیم‌گیری در مورد نحوه مدیریت امور مالی می‌تواند به جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در مسیر زندگی پیش بیاید، کمک کند.

  1. اعتقادات، ارزش‌ها و دین

به اشتراک گذاشتن عقاید، ارزش‌ها و مذهب با همسرتان می‌تواند به درک و احترام بهتر کمک کند. همچنین می‌توانید درباره پیامدهای این جنبه‌ها در زندگی روزمره خود بحث کنید.

  1. نقش‌ها در زندگی متاهلی

 مهم است که در مورد نقش‌هایی که انتظار دارید خود و همسرتان در زندگی بازی کنید، بحث کنید تا بعداً از درگیری جلوگیری کنید.

  1. فعالیت‌ها و زمانی که با هم می گذرانید

 شما و شریک زندگی خود می‌توانید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم و فعالیت‌هایی که از انجام آنها با یکدیگر لذت می‌برید، بحث کنید.

  1. فرزندان

زوجین گاهی اوقات پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد اینکه آیا می‌خواهند بچه‌دار شوند، اختلاف نظر دارند. تصمیم‌گیری قبلی در مورد اینکه آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید یا خیر و نحوه تربیت آنها مهم است.

  1. روابط خانوادگی

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما فرصتی بدهد تا در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده همسرتان با هم صحبت کنید.

Happy millennial couple smiling, greeting advisor or consultant making good first impression. Husband handshaking real estate agent after successful contract signing, closing deal, making agreement
INSTAGRAM.COM/MAROOM_ORG

مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای زندگی مشترک زناشویی آماده شوید. در زیر برخی از جنبه های مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند.

مشاوره پیش از ازدواج به شناخت باور‌ها‌ی بنیادین افراد، تعیین انتظارات واقع‌بینانه از ازدواج، برنامه‌ریزی برای آینده و تصمیم‌گیری در مورد زندگی مشترک کمک می‌کند.

  1. شناخت همسرتان

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند درک بهتری از همسرتان داشته باشید. به طور خاص، می‌تواند به شما در درک عقاید، ارزش‌ها، انتظارات، انگیزه‌ها ، اولویت‌ها و کارهای روزمره شریک زندگیتان کمک کند.

  1. تنظیم انتظارات واقع بینانه

این نوع مشاوره به شما امکان می‌دهد تمام جنبه‌های مهم زندگی زناشویی را با همسرتان در میان بگذارید تا هر دو بدانید چه انتظاری دارید. همچنین به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را به صورت فردی و زوجی شناسایی کنید.

  1. برنامه ریزی برای آینده

همانطور که ممکن است شما برای مراسم عروسی خود به یک تدارک‌دهنده جشن مراجعه کنید تا او به شما کمک کند، دیدن یک مشاور قبل از ازدواج می‌تواند به شما در برنامه‌رریزی ازدواج و زندگی مشترک کمک کند.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج برای تجهیز شما و همسرتان به ابزاری برای پیش بردن زندگی مشترک طراحی شده است. اینها برخی از مزایای این دوره هستند:

  1. ارتباطات سازنده را بیاموزید

 یک جنبه اصلی مشاوره قبل از ازدواج ارتباطات است؛ زیرا زوجین یاد می‌گیرند که مواضع خود را به وضوح بدون حمله به دیگری منتقل کنند.

  1. مهارت‌های حل تعارض را توسعه دهید

مشاوره قبل از ازدواج همچنین مهارت‌های حل مسئله و حل تعارض را به شما و همسرتان می‌آموزد. رومانف می گوید:”در ابتدا، ارتباطات اغلب به درگیری منجر می‌شود، اما با گذشت زمان، زوجین می‌توانند بحث‌های سازنده‌تری داشته باشند.”

  1. روی جنبه‌های مثبت تمرکز کنید

 مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه‌های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جوانب منفی.

  1. از بین بردن رفتارهای ناکارامد

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند رفتارها و الگوهای ناسالم را در یک رابطه شناسایی کرده و به شما در اصلاح آن‌ها کمک کند.

  1. فرایند تصمیم‌گیری عادلانه را بیاموزید

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیندهای تصمیم‌گیری سالم و عادلانه داشته باشید.

  1. ترس های مربوط به ازدواج را برطرف کنید

اگر شما یا همسرتان نگران زندگی زناشویی هستید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند در مورد مسائل مهم بحث کنید. همچنین شفاف‌سازی ‌ای در مورد زندگی زناشویی برای شما صورت می‌گیرد.

Smiling couple discussing future vacation with travel agent, man and woman planning real estate purchase consulting with broker, female agent explaining attractive mortgage offer to young happy family
WWW.MAROOM.ORG

اثربخشی

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با همسرتان و کمک به شما در ایجاد پایه‌ای محکم برای ازدواج است.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که زوجینی که در مشاوره قبل از ازدواج مشارکت داشتند، سطح رضایت بیشتری از روابط خود را گزارش کردند.

مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و همسرتان این امکان را می‌دهد که در مورد جنبه‌های مهمی از رابطه که ممکن است در آینده مسئله‌ساز شود، تصمیم بگیرید. تصمیم‌گیری در مورد این جوانب، مهم است؛ چرا که ه8نگامی که زوجین دچار تعارض می‌شوند، در مقابل هم گارد می‌گیرند و در این شرایط درمان و فرایند مشاوره سخت می‌شود.

به گفته رومانف، در حالی که زوج درمانی نیز می‌تواند در صورت داشتن مشکلات ازدواج مفید باشد، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند در مورد موضوعات مهم رابطه بدون اینکه مشکل داشته باشید، بحث کنید. این می‌تواند کار شما و همسرتان را برای حل مشکلات شما راحت‌تر کند.

مواردی که باید در نظر گرفته شود

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنید، ممکن است دریابید که می‌خواهید برای رسیدگی به مواردی که در جلسات مشترک خود دارید، جداگانه به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید.

“زوج درمانی، تجربیاتی که در درون افراد دفن شده‌است را به زنده می‌کند. گاهی افراد تصمیم می‌گیرند برای رسیدگی به مسائل شخصی خود، روند درمان فردی را نیز آغاز کنند.”

همچنین لازم به ذکر است که اگرچه مشاوره قبل از ازدواج برای تقویت پیوند بین شما و همسرتان است، اما همچنین می‌تواند یک سری اختلافات غیر قابل حل یا انتظارات شما را نشان دهد. به عنوان مثال، عدم تمایل به بچه‌دار شدن می‌تواند جزو همین اختلافات باشد. در این صورت، شما و همسرتان احتمالاً بهتر است این مسائل را قبل از ازدواج کشف و درباراه آن‌ها بحث کنید.

از کجا باید شروع کرد

مشاوره قبل از ازدواج نیاز به مشارکت شما و همسرتان دارد؛ بنابراین هر دوی شما باید مایل باشید آن را امتحان کنید. اگر شریک زندگی شما تمایلی ندارد، توضیح دهید که چرا این مسئله برای شما مهم است و امیدوارید چه چیزی از آن کسب کنید.

می توانید از طریق دوستان، خانواده، محل کار، ارائه دهنده بیمه یا موسسه مذهبی یک مشاور قبل از ازدواج پیدا کنید. اگر به دلایل دیگری به یک پزشک بهداشت روان مراجعه می‌کنید ، ممکن است آن‌ها نیز بتوانند فردی را توصیه کنند. مراکز بهداشت روان محلی نیز اغلب اطلاعاتی درباره این که به کجا می‌توانید مراجعه کنید، دارند.

شما باید جلسات مشاوره خود را در یک زمان و مکان برنامه‌ریزی کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید در آن شرکت کنید.

خلاصه

مشاوره قبل از ازدواج فضایی خنثی و بدون سوگیری را برای بحث و برنامه‌ریزی جنبه‌های مهم ازدواج به شما و همسرتان ارائه می‌دهد. یک مشاور می‌تواند شما را در این بحث‌ها راهنمایی کند تا بتواند مثمر ثمر باشد.

علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را به ابزاری مجهز می‌کند که این ابزار می‌تواند به شما و همسرتان در برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر و حل تعارضات  به شکل سازنده کمک کند.

رومانف می گوید: “یكی از موثرترین جنبه‌های مشاوره قبل از ازدواج، فرصت بهبود مهارت‌های ارتباطی از طریق آموزش راهكارها‌، ابزارهای آموزشی و باز کردن و صحبت دربارهه درگیری‌های مكرر در روابط است.”

منابع:

  1. Davoodvandi M, Navabi Nejad S, Farzad V. Examining the effectiveness of gottman couple therapy on improving marital adjustment and couples’ intimacy. Iran J Psychiatry. 2018;13(2):135-141.
  2. Nielsen AC. Psychodynamic couple therapy: A practical synthesisJ Marital Fam Ther. 2017;43(4):685-699. doi:10.1111/jmft.12236

 با کلیک بر روی آیکون زیر پیج بنیاد روانشناسی ماروم را برای جدیدترین اخبار و راهبرد ها در اینستاگرام دنبال کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *